De Volkskrant tv-selectie voor 19 januari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

Gedurende drie jaargetijden volgt natuurfilmer Gordon Buchanan een ijsbeermoeder en haar twee jongen.Beeld EO

De ijsberenfamilie en ik

NPO 2, 17.10 uur
BBC-natuurfilmer Gordon Buchanan trekt drie seizoenen op met een ijsbeer en haar twee jongen. Samen met een team van experts bouwt hij een speciaal hokje om de beren te kunnen filmen, zonder de familie al te veel in de weg te zitten.

Filmmaker Gordon Buchanan volgt een ijsberenfamilie.Beeld EO

Arm in Nederland? Eigen schuld!

NPO 2, 21.10 uur
De kandidaten (die niet geloven dat je in Nederland arm kunt zijn) ervaren hoe het is als je je rekeningen niet meer kunt betalen. Na een bezoek aan een gezin dat omkomt in de incasso's, zijn bij hen thuis het gas en de elektra afgesloten.

Dennis van der Geest stuurt vijf mensen op pad om te bepalen hoe armoede in Nederland eruit ziet.Beeld EO

Barely Legal Grafters

BBC 2, 22.00 uur
Een kijkje op de zwarte markten van Engeland, waar kleurrijke figuren proberen hun slag te slaan met sigaretten, vervalste voetbalshirts en nepparfums. Met hier en daar een inval probeert de politie er nog iets tegen te doen.

De gevaarlijkste wegen van de wereld

NPO 3, 22.50 uur
In dit kijkcijfersucces van NPO 3 maken twee bekende Nederlanders een trip over modderwegen, langs ravijnen en onbegaanbare bergpassen. Deze keer (herhaling van zondag): Victoria Koblenko en Josje Huisman.

Victoria Koblenko en Josje Huisman rijden over de gevaarlijkste wegen van Ethiopië.Beeld BNN

Beukbergen

NPO 2, 22.55 uur
Frans en Silvia Bromet maakten een portret van woonwagencentrum Beukbergen in Zeist. Waar ooit geen ambtenaar durfde te komen, haalt burgemeester Koos Janssen succesvol de bezem erdoor. Maar wat blijft er over van de woonwagencultuur?

Frans en Silvia Bromet volgen de verbouwing van woonwagenkamp Beukbergen.Beeld KRO-NCRV

Crossing Lines

EEN, 23.10 uur
Thrillerserie over de (fictieve) anti-misdaadeenheid van het Internationaal Gerechtshof in Den Haag, die het aan de stok krijgt met een sluipschutter. Om een statement te maken, maakt de terrorist willekeurige slachtoffers in Parijs en Sofia.

RoboCop (Paul Verhoeven, 1987)

RTL 7, 22.45-00.50 uur
Talloze filmmakers was medio jaren tachtig gevraagd of ze het scenario van RoboCop wilden verfilmen. Niemand had zin in een sciencefictionfilm over een dode agent die in een dystopisch Detroit tot politierobot wordt omgebouwd: te pulp, te B-film. Tot Paul Verhoeven toehapte, die er onvergetelijke satire van maakte. De Nederlander stelde de robot voor als spiegel van Ronald Reagans harde law- and-ordertijdperk. Komisch zijn daarnaast de intermezzo's in de film met fictieve tv-reclame voor benzineslurpende auto's, kunstharten en gezelschapsspel Nukem, waarin je een atoombom op je tegenstander af kunt sturen.

In tegenstelling tot de twee jaar geleden verschenen, relatief brave remake, maakte Verhoeven ook een punt van zijn verbeelding van grof geweld. Voor de moord op agent Murphy (Peter Weller) liet Verhoeven effecten aanrukken die je doorgaans enkel in obscure horror tegenkomt: eerst zien we gapende kogelwonden in zijn benen, dan wordt Murphy's hand in close-up tot pulp geschoten. Het verantwoordelijke geboefte kraait van plezier ('doet het pijn?'), voordat de agent zijn genadeschot krijgt.

Het kon allemaal, onder de vlag van de relatief jonge filmstudio Orion Pictures (in 1997 overgenomen door filmreus MGM), die zich profileerde als een filmmakersstudio, waar regisseurs als James Cameron (The Terminator, 1984) en Oliver Stone (Platoon, 1986) zich niet te nadrukkelijk naar de grillen van studiobazen hoefden te schikken. Dat leidde er wel toe dat RoboCop in eerste instantie een X-rating kreeg opgelegd, doorgaans een kwalificatie bestemd voor pornofilms. Dat was nou ook weer niet de bedoeling.

Na meerdere sessies in de montagekamer werd die klassering omlaaggebracht naar een 'R': onder de 17 jaar alleen samen met een volwassene te bekijken. Met de director's cut zou Verhoeven later alles weer herstellen. Want het geweld had ook een narratieve noodzaak, vertelt hij in zijn biografie. 'Het moet zo hard', zegt hij over de brute slachtpartij op zijn hoofdpersonage, 'omdat het publiek zich hem moet kunnen herinneren.'

The Boat That Rocked (Richard Curtis, 2009)

SBS 9, 20.30-23.10 uur
Als kind wilde Richard Curtis muzikant worden, zo schreef hij in een stukje voor The Guardian ter promotie van zijn radio-piratenfilm The Boat That Rocked (die in de VS werd uitgebracht onder de naam Pirate Radio). Hij ontwikkelde een grote liefde voor popmuziek. In zijn films is het niet alleen een komen en gaan van personages, maar vooral ook van liedjes. The Boat That Rocked is losjes gebaseerd op de perikelen rondom de illegale Britse zeezender Radio Caroline, die miljoenen luisteraars trok in de begindagen van de rock-'n-roll.

Midden jaren zestig wordt schoolverlater Carl (Tom Sturridge) opgenomen door het team radio-dj's. Dat gezelschap bestaat uit mysterieuze vrouwenverslinders, teruggetrokken platen-autisten en over het paard getilde radiogoden, die zich echte rocksterren wanen. Zij bieden hem goede raad en hulp bij zijn eerste seksuele ervaringen. De enige vrouw aan boord is lesbisch; een keer per week komt er een boot vrouwen langs voor de ontspanning. Aan de vaste wal poogt ondertussen een minister de radiozender uit de lucht te krijgen.

Het lukt regisseur en scenarist Curtis niet helemaal de verhaallijnen overtuigend ineen te vlechten. Maar geholpen door een goede cast (onder anderen Philip Seymour Hoffman) speelt hij voldoende met de clichés om overeind te blijven.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden