De Volkskrant tv-selectie voor 18 november

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Jessica Chastain en Tom Hardy in Lawless (2012) van John Hillcoat.

The Following
SBS 9, 20.30 UUR

Seizoen 1, aflevering 1 van deze lugubere successerie uit 2013. Kevin Bacon speelt de afgegleden FBI-agent Ryan Hardy, die toch weer aan de slag moet als een oude bekende zich ontpopt tot superseriemoordenaar.

Klonen: wens of waanzin
NPO 2, 21.05 UUR

Deze uitzending is het zover: de eerst Nederlandse kloonhond wordt geboren. Filosoof Bas Haring is erbij als bulldog Joep (opnieuw) zijn oogjes opent. Het experiment vindt plaats in Zuid-Korea, waar ze ook pogen een mammoet te klonen.

Metallica - Through The Never
ARTE, 21.40 UUR

Rockband Metallica pakt uit met deze concertregistratie uit 2013 waarin zich, tussen de nummers door, een apocalyptische thriller ontvouwt. Aansluitend (23.05 uur) de docu Bird on a Wire, over de onlangs overleden Leonard Cohen.

Erica op Reis
NPO 1, 22.20 UUR

Erica Terpstra is in Paramaribo, waar ze de eerste officiële winti-priesteres van het land ontmoet en een winti-ritueel ondergaat. Ook maakt ze kennis met de Surinaamse keuken en bezoekt ze in de jungle afstammelingen van gevluchte slaven.

Lars Ulrich van Metallica bij de première van Metallica - Through the Never in Berlijn op 12 september 2013.Beeld afp

Presenting Princess Shaw
NPO 2, 23.05 UUR

Het verhaal van zangeres Samantha Shaw, die moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen en haar geluk beproeft op YouTube. Wanneer de Israëlische kunstenaar Kutiman haar muziek gebruikt in een mix, gaat ze, zonder dat ze het doorheeft, viral.

The Murder Detectives
CANVAS, 23.50 UUR

In de laatste aflevering uit deze documentairereeks over de moord op de Britse student Nicholas Robinson, wordt er een hoofdverdachte opgepakt. Maar is hij de dader? Robinsons familie maakt zich op voor het gerechtelijke proces.

Lawless (John Hillcoat, 2012)
Canvas, 22.05-23.50 uur.

Jessica Chastain, vaak in de rol van een daadkrachtig personage (Zero Dark Thirty, Interstellar) lijkt wat verdwaald als buitenstaander en grotendeels zwijgende, dienende vrouw in het misdaaddrama Lawless. Dat speelt op het platteland van Virginia in de jaren dertig, tijdens de drooglegging, toen gangsterbendes in steden als New York en Chicago rijk werden aan de illegale drankproductie en -handel. Lawless laat zien dat er ook op het platteland behoefte was aan moonshine, zoals de illegaal gestookte sterke drank liefdevol werd genoemd. Drie broers runnen behalve een kroeg ook een stokerij; beide worden omwille van de lieve vrede gedoogd. Totdat van elders een sheriff neerdaalt in Franklin, die met ongekende bezetenheid de illegaliteit wil uitbannen. Dat wordt dus oorlog. Geen onbekend verhaal, dat zich op al even bekende wijze afwikkelt in mooi gefilmde scènes met een herfstige kleurtint. Die tint, en de rust die in de meeste scènes overheerst, geven de film een landerige loomheid waarin het geweld, wanneer het uitbarst, extra hard aankomt. En laat het nu uitgerekend die rust zijn die Chastains personage Maggie naar Franklin had gelokt, moe van de gewelddadige sfeer in Chicago, waar ze als danseres werkte. Blijkt Maggie dus net zomin op haar plaats als de actrice die haar vertolkt.

Office Space (Mike Judge, 1999)
Eén, 23.20-00.40 uur.

Kantoorhumor is van alle tijden. Ook vóór The Office en Toren C bestond het al. Onder andere in Office Space, de verfilming door Mike Judge, ook schepper van Beavis & Butthead, van zijn eigen korte strips die begin jaren negentig in het komische Amerikaanse tv-programma Saturday Night Live te zien waren. Stripverfilmingen leiden zelden tot diepzinnige films en ook over Office Space kun je veel zeggen, maar niet dat het een diepzinnige film is. Toch zit er een aardige gedachte achter dit verhaal over de werknemer van een ict-bedrijf. Sinds hij er werkt, is elke nieuwe dag de ergste dag in zijn leven. Totdat hij zich, na een uit de hand gelopen hypnotiseersessie, een andere attitude aanmeet. Zodra hij de zaken minder serieus neemt, keert zijn plezier terug en wordt hij bovendien door zijn superieuren beter gewaardeerd. Zo ernstig als het hier staat, is de film niet, maar die verhaallijn maakt het geheel net iets meer dan een lange reeks sterotiepe scènes bevolkt door sterotiepe losers en kankeraars. Dat is óók leuk, maar niet 90 minuten lang.

Helium (Eché Janga, 2014)
NPO 3, 21.55-23.15 uur.

Lovenswaardige poging tot het maken van een gestileerde misdaadfilm, waarbij de misdaad op de achtergrond staat en de stilering duidelijk op de voorgrond. Waar in een Hollywoodequivalent de hoofdpersoon en diens missie in anderhalve minuut zouden zijn neergezet, maakt debuterend regisseur Eché Janga van de vlucht naar een veilig onderkomen (dat een stel gangsters blijkbaar nodig heeft) bijna een roadmovie. Als ze eenmaal op Texel in hun safe house zijn aangekomen, zijn we al eenvijfde in de film verder en hebben we vele lange, nachtelijke shots van een provinciale weg en een af- een aanmerende veerboot gezien. Eenmaal op Texel gebeurt er niet veel méér. Door de lens van cameraman Tibor Dingelstad oogt het koude, zonloze Texel als een verbeelding van het vagevuur, een plek van kale vlakten, krijsende overwinterende vogels en afgebrande boerderijen, waar zelfs het licht van de vuurtoren geen richting wijst. Zo'n film dus, voor liefhebbers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden