De Volkskrant tv-selectie voor 14 oktober

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Anders Danielsen Lie in Joachim Triers Oslo, August 31st.

Daniël Arends
NPO 3, 20.25 UUR

Tv-registratie van Carte Blanche, het vorige theaterprogramma van cabaretier Daniël Arends. Scherp, incorrect en genadeloos legt de machoman uit Jakarta/Bussum zichzelf en de wereld om hem heen op de snijtafel.

College Tour: Geert Mak
NPO 2, 21.15 UUR

Twan Huys ontvangt schrijver Geert Mak. Hij schreef meerdere boeken over het Europa en Amerika van vroeger en nu, en staat met de familiegeschiedenis De levens van Jan Six opnieuw in de bestsellerslijsten.

Pin Up

ARTE, 21.45 UUR

Een reis door de geschiedenis van de pin-up. De sexy plaatjes en foto's werden lange tijd niet alleen voor, maar ook door mannen gemaakt. Een nieuwe generatie vrouwen neemt het sekssymbool in eigen hand.

Geert Mak is te gast in College Tour Beeld anp

Andere Tijden Sport
NPO 1, 22.25 UUR

Langeafstandsloper Jan Knippenberg rende in 1974 van Hoek van Holland naar Stockholm. Andere Tijden Sport komt met niet eerder vertoond beeldmateriaal en blikt terug met onder anderen Jans broer Bob.

Icarus

NPO 2, 23.00 UUR

In Icarus staat elke week een uit de gratie gevallen Nederlander centraal. Deze week het verhaal van ondernemer 'Dirk', wiens eigen bank omviel tijdens de crisis. Weg Dirk-voetbalclub en -museum. Maar dat was toch zeker niet zíjn schuld?

The Graham Norton Show
BBC 1, 23.35 UUR

Acteurs Amy Adams en Jeremy Renner komen vertellen over hun rol in sciencefictionfilm Arrival en acteur Chris O'Dowd promoot zijn nieuwe komedie Mascots. De muziek wordt verzorgd door tieneridool Niall Horan.

Langeafstandsloper Jan Knippenberg Beeld anp

Oslo, August 31st (Joachim Trier, 2011)
NPO 2, 23.45-01.15 uur.

Regisseur Joachim Trier (1974) begint zijn tweede speelfilm bij een nulpunt. De jonge ex-junk Anders (Anders Danielsen Lie) staat op het punt terug te keren in de maatschappij, na een langdurige opname in een afkickcentrum. Vandaag wacht hem een eerste sollicitatiegesprek en wat ontmoetingen met vrienden en familie, maar de bleke dertiger lijkt weinig overtuigd van zijn aanstaande resocialisatie. Net als in zijn sprankelende debuut Reprise, over twee vrienden die het trachten te maken in het Noorse literaire wereldje, richt Trier zich met het meer sobere, maar van evenveel filmische brille getuigende drama Oslo, August 31st op iemand uit een welvarend en hoogopgeleid Noors milieu. Hoofdpersonage Anders is zo'n jongen die welbeschouwd alles mee had in het leven, wat zijn falen des te pijnlijker maakt.

Trier baseerde zijn film losjes op het boek Le feu follet van Pierre Drieu La Rochelle uit 1931, dat ruim dertig jaar later werd verfilmd door Louis Malle. Tegelijk putte hij uit zijn eigen ervaring. Een oude skatevriend raakte aan de heroïne toen Trier film studeerde in Londen. 'Hij hield het lang verborgen', zei de regisseur daarover in de Volkskrant. 'Heroïne is een vreemde drug. Wanneer je het kunt betalen en als je goed blijft eten, heeft het niet het vernietigende effect van cocaïne. Tijdens de opnamen was hij onze adviseur.'

Dorsvloer vol confetti (Tallulah Hazekamp Schwab, 2014)
NPO 3, 22.25-00.25 uur.

Het geloof dwingt de Zeeuwen in deze verfilming van de bestseller van Franca Treur weliswaar in een keurslijf, maar het werkt nooit verstikkend. Kijk naar die rechtlijnige moeder (Suzan Boogaerdt), wier strakke gezicht ontdooit als ze in haar frivole bloementuintje zit. Naar de grappende opa die zijn kleindochter meeneemt naar de kroeg voor een ijsje met een parasolletje. Maar het meest geldt dat voor hoofdpersoon Katelijne, een dromerig meisje dat met zes broers opgroeit op een Zeeuwse boerderij en daar het leven kleur geeft met zelf verzonnen verhaaltjes. Een prachtige rol is het van nieuwkomer Hendrikje Nieuwerf, die Katelijne op dat klassieke omslagpunt naar de puberteit hongerig naar de wereld laat kijken. Naadloos past ze in het door debuterend regisseur Tallulah Hazekamp Schwab bijna romantisch gefilmde Zeeuwse landschap, met die goudgele korenaren die wachten op de oogst. Dorsvloer vol confetti is dan wel een coming-of-ageverhaal, maar dan zonder dat de hoofdpersoon zich compleet tegen haar afkomst keert. De wereld die ze kent, is haar daarvoor te dierbaar. Daarmee is Dorsvloer geen afrekening met het geloof, eerder een liefdevolle, kritische blik erop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden