De Volkskrant tv-selectie voor 13 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Brad Pitt in Fight Club.

Kunststof - NPO Radio 1, 19.00 uur

Petra Possel gaat in gesprek met kunstenaar Ronald A. Westerhuis, de maker van het Nationaal Monument MH17. Het staat in het herinneringsbos in Vijfhuizen, naast de Polderbaan op Schiphol, waar vlucht MH17 op 17 juli 2014 vertrok.

Ons goeie geld - NPO 2, 19.10 uur

Nieuwe reeks over hoe Nederlanders hun geld uitgeven, wat ze verdienen en waar ze beslist niet zonder kunnen. In elke aflevering geven twee stellen een inkijkje in hun portemonnee en uitgavenpatroon. Wat is echt belangrijk in hun leven?

Tekst gaat verder na de foto.

Hedy d'Ancona en Aat Veldhoen. Beeld Ivo van der Bent

Recht van spreken - NPO 2, 20.25 uur

Elles de Bruin blikt in een nieuwe serie interviews met oud-minister en -Europarlementariër Hedy d'Ancona terug op haar werk en leven. D'Ancona, inmiddels bijna 80, is al haar hele leven een strijdbaar feminist en nog steeds actief in talloze besturen.

Hollandse zaken - NPO 2, 21.10 uur

Cees Grimbergen leidt een discussie over oorlog op het fietspad. De Nederlandse fietspaden worden onveilig gemaakt door voorbij racende wielrenners, appende scholieren en ouderen op e-bikes. Welke groep is het échte gevaar op de weg?

Horizon: Dippy and the whale - BBC 2, 22.00 uur

Twee jaar lang filmde de BBC de veelbesproken wissel in het Natural History Museum in Londen, waar bij de ingang het skelet van Dippy de Dinosaurus werd vervangen door het skelet van een echte blauwe vinvis. Dit gaf een hoop onrust.

De humor van Maurizio Cattelan - NPO 2, 22.45 uur

Herhaling van de documentaire over de Italiaanse kunstenaar Maurizio Cattelan, die met zijn provocaties en donkere humor de kunstwereld op zijn kop zette. We zien de opbouw van zijn overzichtsexpositie in 2011 het Guggenheim Museum.

Tekst gaat verder na de foto.

Het kunstwerk 'Him' van Marizio Cattelan. Beeld AFP

Fight Club (David Fincher, 1999) - Canvas, 22.35-00.55 uur

'Die idioten hebben net ingestemd met een experimentele film van 75 miljoen dollar', zou regisseur David Fincher hebben gezegd direct nadat de bonzen van Twentieth Century Fox groen licht hadden gegeven voor Fight Club. Het valt te lezen in Sharon Waxmans boek Rebels on the Backlot, dat een vermakelijk kijkje biedt in het wonderlijke productieproces van een van de ongewoonste Hollywoodfilms ooit. Ongelooflijk hoe een stel jonge honden van Fox zich vastbeten in het project, terwijl Fincher het budget almaar verder opschroefde en afdwong dat vrouwenidool Brad Pitt de hoofdrol ging spelen in deze opgefokte, filosofische actiefilm. Fight Club flopte aanvankelijk hopeloos. Toen Foxdirecteur Bill Mechanic de film bij Foxeigenaar Rupert Murdoch kwam verdedigen, kostte hem dat zijn baan.

Voor wie Fight Club nog steeds niet gezien heeft: Edward Norton speelt Jack, die als 'toeristische' deelnemer aan praatgroepen weer wat betekenis aan zijn bestaan probeert te geven. Tot hij tijdens een vliegreis Tyler Durden (Brad Pitt) ontmoet en hij dankzij deze raadselachtige figuur beseft wat hij boven alles kan gebruiken: een paar goed gemikte, zo hard mogelijke klappen op zijn gezicht én ziel. Van daaruit ontwikkelt het brisant gefotografeerde Fight Club, naar de gelijknamige roman (1996) van Chuck Palahniuk, zich tot een aanval op de consumptiemaatschappij. De chaotische plot kan ook worden opgevat als een pleidooi voor constructief geweld: je mag elkaar tot moes slaan, als je daarna maar je studie hervat en je medemensen met respect behandelt. Wat begint als een cynisch portret van de zelfkant van de westerse beschaving, eindigt als een prachtig, naïef en profetisch sprookje: van de aanslagen op de Twin Towers tot de instorting van de financiële markten, het lijkt allemaal te worden voorspeld in het klassieke laatste shot van Fight Club. De film wordt vanavond op Canvas ingeleid door de Vlaamse televisiepresentator Tim Van Aelst.

Tekst gaat verder na de trailer.

The Blues Brothers (John Landis, 1980) - Veronica, 20.30-23.10 uur

De in Chicago geboren filmmaker John Landis werkt nog steeds af en toe, maar hij was vooral eind jaren zeventig en begin jaren tachtig verantwoordelijk voor een paar mijlpalen in de geschiedenis van de film (Kentucky Fried Movie, Trading Places, Into the Night) én videoclip (Michael Jacksons Thriller). De echte waardering voor zijn films kwam pas jaren later. Met uitzondering van zijn grootste hit: het filmfeestje The Blues Brothers. Vanaf de allereerste scène, waarin de ene blues brother (Dan Aykroyd) de andere (John Belushi) uit de gevangenis haalt en er direct gezeik ontstaat over de kwaliteit van de gestolen politieauto waarin ze rijden, dendert de film ruim twee uur voort. Dit met absurde scènes, waarin de broers hun band bij elkaar proberen te krijgen voor een benefietconcert voor het weeshuis in Chicago waar ze zijn opgegroeid. De onzinnige achtervolgingen lijken alleen te zijn gemaakt omdat het zo ontzettend leuk is om te doen. En dan ook nog al die aanstekelijk swingende muzikale intermezzi. Het minder geslaagde vervolg Blues Brothers 2000 - zonder de in 1982 overleden Belushi - staat vanavond ook op het programma.

Tekst gaat verder na de trailer.

Crazy/Beautiful (John Stockwell, 2001) - Net 5, 22.35-00.35 uur

Zoete film met grimmige randjes. John Stockwell maakte van zijn debuut een film over klasseverschillen, maar toch vooral een liefdesverhaal van twee 17-jarige scholieren, die beiden naar de middelbare school gaan in een yuppiewijk van Los Angeles. Hij een arme Mexicaanse immigrant (Jay Hernandez) en zij (Kirsten Dunst, zeer sterk) de dochter van een welgesteld, altijd druk Congreslid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden