De Volkskrant tv-selectie voor 11 januari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Nina Hoss in Phoenix.

De aardappeleters
NPO 2, 19.50 uur

Culinaire deskundige Joris Vermeer wil weten waar de couscoussalade, in Nederland een geliefd gerecht, vandaan komt. Hij reist naar de Marokkaanse woestijn om te ontdekken dat onze variant daar helemaal niet bestaat.

Avondconcert: Rufus Wainwright
NPO Radio 4, 20.00 uur

Live vanuit Utrecht een registratie van het concert All I Want, waarmee zanger Rufus Wainwright deze weken door Nederland tourt met strijkorkest Amsterdam Sinfonietta. Het kreeg vier sterren in de Volkskrant.

Zembla
NPO 2, 21.15 uur

'Vergeten kinderen' gaat over het keiharde asielbeleid van Australië. Op het kleine eiland Nauru zitten honderd vluchtelingenkinderen al jaren vast in mensonterende omstandigheden. Het lukte Australische journalisten ze te interviewen.

Dream school
NPO 3, 21.30 uur

Realityserie waarin bekendheden aan de slag gaan met schoolverlaters. Hoofdcoach Lucia Rijker geeft boksles, strafpleiter Inez Weski worstelt zich door een les recht, en ex-politicus Jack de Vries leidt een discussie over Geert Wilders.

Een demonstratie voor een humaner asielbeleid in Sydney in november 2016. Beeld afp

Die Elbphilharmonie
ARD, 22.45 uur

Vandaag vindt de officiële opening plaats van de Elbphilharmonie in Hamburg. In deze documentaire wordt het complexe bouwproces gevolgd van dit nieuwe architectonische pronkstuk. Om 23.30 uur ook een verslag van de opening.

2Doc: Do Not Resist
NPO 2, 22.55 uur

Bekroonde documentaire over de gedwongen militarisering binnen de Amerikaanse politie. Maker Craig Atkinson loopt mee met een SWAT-team in South Carolina en bezoekt een bijeenkomst over de militaire uitrusting van politiebureaus.

De Elbphilharmonie in Hamburg. Beeld epa

Phoenix (Christian Petzold, 2014)
Arte, 20.15-21.45 uur.

Al ruim twee decennia wordt filmmaker Christian Petzold door een handvol liefhebbers en critici hooggewaardeerd als eigenzinnig chroniqueur van hedendaags Duitsland. Zijn eerste film die opviel was Die innere Sicherheit (2000), over een Portugees meisje dat door haar Duitse, activistische ouders de wereld over wordt gesleept. De film fileerde het hedendaagse Duitse immigratiebeleid en werd vooral in Petzolds vaderland goed bekeken. Voorts maakte hij onder meer Gespenster (vrouw op zoek naar haar ontvoerde dochter in Berlijn), Yella (vrouw zit vast in een kille, The Sixth Sense-achtige stervensdroom), Jerichow (Afghanistan-veteraan gaat in dienst als chauffeur bij een gewelddadige Duits-Turkse snackbareigenaar) en Barbara (Oost-Duitse vrouwelijke arts wil in het Stasi-tijdperk naar het Westen vluchten). Steeds schildert Petzold op gedetailleerde wijze een Duitsland waarin de hoofdpersonages zich met moeite aanpassen aan veranderende omstandigheden, onder invloed van politiek, economie en immigratie.

In zijn meest recente film, Phoenix, voert Petzold een vrouw op die na de Tweede Wereldoorlog terugkeert uit een concentratiekamp met een verminkt gelaat. Een plastisch chirurg herstelt de schade, maar wanneer ze haar man onder ogen komt, lijkt die haar niet meer te herkennen. Petzold neemt een risico: is het aannemelijk dat deze man zijn echtgenote écht niet meer herkent, zelfs niet aan haar ogen of stem? Toch werkt het, in Phoenix. Iedereen zoekt in deze film een leugen om in te geloven. De echtgenoot is er bovendien van overtuigd dat zijn vrouw tijdens de oorlog stierf; ze kán niet terug zijn. In zekere zin heeft hij gelijk. Zijn vrouw van voor de oorlog is weg. Onherstelbaar beschadigd, lijkt het. En weer buigt Petzold soapachtige verwikkelingen om in subtiel, veelzeggend drama. Een film over illusies die zelf ook als een zinsbegoocheling is zo knap dat je er wel in moet geloven.

The Town (Ben Affleck, 2010)
SBS 9, 20.30-23.05 uur.

Ben Affleck speelt in zijn tweede film onder zijn eigen regie een jongen uit Boston die gevormd lijkt door de omstandigheden: moeder weg, vader in de nor, beste vrienden stuk voor stuk crimineel. Als jongeling leek hij zich ijshockeyend een weg te banen naar een beter leven, maar zijn hang naar drank, drugs en agressie stond in de weg. Inmiddels afgekickt, lijkt hij zich op te maken voor de breuk met het milieu. Maar dan valt hij als een blok voor een mooie getuige van zijn laatste bankoverval. The Town mist de gelaagdheid van Afflecks gelauwerde regiedebuut Gone Baby Gone (2007), om nog maar te zwijgen over de schwung van Oscarwinnaar Argo (2012), maar blijft op het in kogels en clichés badende einde na overeind als rechttoe-rechtaan misdaadvertelling.

The Brave One (Neil Jordan, 2010)
SBS 9, 23.05-01.25 uur.

Erica Bain (Jodie Foster) en haar vriend worden in The Brave One tot pulp geslagen tijdens een ommetje. Hij overleeft het niet. Als zij drie weken later uit een coma ontwaakt, transformeert ze van keurige radioreporter naar wraakengel. Met Foster transformeert ook New York. De schoongeveegde straten zien er uit als in Death Wish (1974) en Taxi Driver (1976): donker, crimineel, gevaarlijk. De parallel met de wraakfilms uit de jaren zeventig levert een interessante vergelijking op. De wreker is hier een vrouw niet onbelangrijk bij een regisseur als Neil Jordan (The Crying Game, Byzantium). Onveranderd is het motief van de eigenrichting, al komt die in The Brave One eerder voor uit angst dan uit rechtvaardigheidsgevoel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden