De Volkskrant tv-selectie voor 10 februari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

Michael Douglas in Falling Down

Rambam

NPO 3, 22.00 uur

Een Rambam-verslaggever meldt zich als student bij dyslexiebureaus om een verklaring aan te vragen. Die blijkt hij veel te makkelijk mee te krijgen. Handig, want zo'n dyslexieverklaring levert studenten grote financiële en studievoordelen op.

De Arabische Storm

NPO 2, 20.25 uur

In het slotdeel van zijn drieluik bezoekt Sinan Can in Syrië de groeperingen die met elkaar vechten, om na te gaan waarover hun strijd precies gaat. In het Iraakse Kirkuk komt hij oog in oog te staan met gevangen IS-strijders.

Correspondents' Dinner
NPO 1, 20.30 uur

Voor het eerst wordt in Nederland een 'Correspondents' Dinner' gehouden, een diner voor pers en politici. Eerst zal de premier het jaar op satirische wijze doornemen, daarna een cabaretier. De premier is Mark Rutte, de cabaretier Dolf Jansen.

Sinan Can bezoekt in het laatste deel van de drieluik De Arabische Storm in Syrië groeperingen die met elkaar vechten Beeld VARA

Wayne Rooney

Canvas, 21.05 uur

In BBC-documentaire The Man behind the Goals een portret van de Britse stervoetballer Wayne Rooney (1985). De topscorer praat met Gary Lineker. Ook komen collega's Cristiano Ronaldo en David Beckham aan het woord.

Wayne Rooney staat centraal in de BBC-documentaire The Man behind the Goals Beeld afp

Floortje naar het einde van de wereld

NPO 1, 21.15 uur

Floortje Dessing reist voor haar zeer goed bekeken reisserie (vorige week twee miljoen kijkers) deze keer naar Namibië, waar de Nederlandse Lianne en haar man een film maken over woestijnleeuwen.

Zembla

NPO 2, 21.15 uur

Hoewel de werking van antidepressiva al jaren ter discussie staat, slikken meer dan een miljoen Nederlanders deze pillen. In 'De Piekerpil II': zijn mensen die niet ernstig depressief zijn beter af met placebo's, therapie of hardlopen?

Falling Down (Joel Schumacher, 1993)

SBS 9, 20.30-22.45 uur.

Twee weerbarstige, maatschappijkritische Hollywoodfilms vanavond, bij SBS 9. Later op de avond David Finchers meesterwerk Fight Club, en daarvoor Falling Down, de beste film in de nogal hobbelige carrière van regisseur Joel Schumacher. Michael Douglas speelt de gescheiden en kersvers ontslagen William Foster, die doordraait wanneer hij tijdens een snikhete dag in Los Angeles onderweg is naar de verjaardag van zijn dochtertje maar in een file terechtkomt. Dan maar lopend naar het feestje, terwijl Foster naar steeds grover geschut grijpt om zijn ongenoegen te uiten over asociaal gedrag, onvriendelijk personeel, schietgrage gangsters, neonazi's, zijn mislukte relatie en het leven in het algemeen.

Robert Duvall is de agent die Foster moet stoppen, terwijl je als kijker steeds begrip voelt voor de eenzame wreker. Heel slim, hoe Schumacher en scenarist Ebbe Roe Smith het publiek steeds weer aan Fosters kant krijgen door in te spelen op frustraties die iedereen kent, om vervolgens de boel zo te kantelen dat je sympathie meteen een nare bijsmaak krijgt. Neem de geweldige scène in het fastfoodrestaurant waar Foster een lunchmenu bestelt. Lunchtijd is net één minuut voorbij, dus zal Foster volgens de breed glimlachende bedrijfsleider iets anders moeten kiezen. Logisch dat Foster met een getrokken mitrailleur zijn gelijk haalt, en erg grappig hoe hij beleefd dreigend zijn zin krijgt. Maar wanneer je vervolgens in een zwenkend shot de andere klanten ziet, doodsbang de camera inkijkend, is het gedaan met de lol. Razend knappe, verontrustende Hollywood-cinema.

Fight Club (David Fincher, 1999)

SBS 9, 22.45-01.30 uur.

Dat David Finchers verfilming van de gelijknamige cultroman van Chuck Palahniuk opwindend en vernieuwend is, daarover kon iedereen het eens zijn. Maar het verhaal over een geheime club waar mannen met elkaar op de vuist gaan, veroorzaakte destijds controverse. Is Fight Club een amorele, gewelddadige vertoning of een kritische kijk op de moderne tijd, waarin mannen geen echte mannen meer mogen zijn? Feit is dat Fincher zijn film volstopte met kleine grapjes, die vaak ook betekenis hebben: wie goed oplet, krijgt al vroeg uitleg over de identiteit van de mysterieuze zeepfabrikant, cateraar, ondergrondse vechtclubleider en filmoperateur Tyler Durden (Brad Pitt), die het leven van kantoorklerk Jack (Edward Norton) infiltreert. De oplossing van het bijkomende morele vraagstuk is aan u.

Paradies: Hoffnung (Ulrich Seidl, 2013)

Arte, 23.20-00.50 uur.

De 13-jarige Melanie is 1,64 meter lang en weegt 81 kilo. Het maakt haar een geschikte kandidaat voor een dieetkamp. Vanuit Wenen vertrekt ze naar een somber oord in de Oostenrijkse bergen, waar ze haar vakantie tussen lotgenoten zal doorbrengen. Melanie zit al gauw elke dag in de spreekkamer van de dokter, ook als ze niks mankeert. Ze vindt de man aardig en aantrekkelijk. De arts, zo'n veertig jaar ouder dan Melanie, lijkt haar gevoelens in eerste instantie te beantwoorden. Maar het Lolita-achtige scenario dat zich ontwikkelt, pakt anders uit dan je van regisseur Seidl zou verwachten. Paradies: Hoffnung, het laatste deel uit Seidls Paradies-trilogie, is verrassend mild. Grote delen van de film zijn geïmproviseerd, waarbij goed te zien is dat de jonge acteurs (voor het merendeel amateurs) zich volledig op hun gemak voelen. Het openhartige geklets van de pubers maakt Paradies: Hoffnung humoristisch en opwekkend, al blijft de ondertoon wrang. Hoezeer dit liefdesverhaal ook dreigt te ontsporen en hoe hard de lessen voor Melanie ook zijn, uiteindelijk blijkt zelfs in de wereld van Ulrich Seidl ruimte voor een sprankje hoop.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden