De Volkskrant tv-selectie voor 1 maart

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

De nieuwe Rijdende Rechter John Reid gaat op pad om geschillen op te lossen. Beeld KRO-NCRV

Brandpunt

NPO 2, 20.30 uur
Portret van de steenrijke Amerikaanse gebroeders Koch, die elke vier jaar tientallen miljoenen spenderen om invloed uit te oefenen op de presidentsverkiezingen. Ook aandacht voor de nieuwe Schijf van Vijf: hoort melk daar wel of niet in?

Married at first sight

RTL 4, 21.30 uur
Nieuwe realityserie waarin RTL twee wildvreemden met elkaar laat trouwen. Pas na de ceremonie leren de kandidaten elkaar echt kennen. De koppels zijn samengesteld door een bioloog, een psycholoog en een seksuoloog.

Een psycholoog, seksuoloog en bioloog stellen de koppels samen. Beeld RTL

Der Rote Baron

ARTE, 21.45 uur
Geholpen door dagboeken van Manfred von Richthofens moeder, vertelt ARTE het ware verhaal van deze legendarische gevechtspiloot. Na de publicatie van zijn biografie, maakte Von Richthofen naam als oorlogsheld De Rode Baron.

De rijdende rechter

NPO 1, 22.20 uur
Lang was het gezellig tussen buurvrouwen Heidi en Anne, maar sinds de een iets zei over de anders manier van opvoeden, is het mis. Nu Heidi haar schutting wil vervangen, weigert Anne te helpen. Rijdende rechter John Reid doet onderzoek.

John Reid, de nieuwe Rijdende Rechter. Beeld KRO-NCRV

Winteruur

Canvas, 22.40 uur
Het duurt maar 10 minuten, dus wel even opletten: in Winteruur vertelt een gast over zijn favoriete tekst aan cabaretier en acteur Wim Helsen. Een gedicht, een artikel, een fragment uit een toespraak; kort en simpel, klaar om te herlezen.

Life and Death Row

BBC, 23.45 uur
Verslag van de rechtszaak waarin tiener Shawn Ford Jr. terechtstond voor de moord op de ouders van zijn vriendin. Zowel de familie van Ford als de nabestaanden worstelen met het feit dat de jonge jongen de doodstraf boven het hoofd hangt.

Het programma Life and Death Row vertelt het verhaal over de doodstraf door ogen van jongeren. Beeld BBC

Cartel Land (Matthew Heineman, 2015)

NPO 2, 22.55- 00.35 uur
Voor zijn inzichtelijke én razend spannende documentaire Cartel Land - de Oscar ging zondagnacht aan zijn neus voorbij en belandde bij Amy - trok de jonge Amerikaan Matthew Heineman (31) negen maanden op met de autodefensas in Michoacán, een burgermilitie die zich verzet tegen de terreur van het plaatselijke drugskartel De Tempeliers. Zijn camera's vangen een fascinerend en griezelig proces: van een stel goedwillende vigilantes nemen de autodefensas, na een wisseling van de wacht aan de top, de gedaante aan van rovende, martelende en triggerhappy rebellen, die gaandeweg de steun van de burgers verliezen.

Heineman staat boven op wilde vuurgevechten, sprak zelfs een aantal gemaskerde Mexicaanse drugskoks die van Amerikaanse scheikundigen leerden brouwen, belandde bij een massabegrafenis van onschuldige drugsoorlogslachtoffers, filmde aan de andere kant van de grens een vrijgevochten Amerikaan met vergelijkbaar diepgeworteld overheidswantrouwen en toont zodoende een verontrustend beeld van de futiliteit van de kartelbestrijding. Elke organisatie blijkt vatbaar voor de enorme verdiensten van de drugshandel. Overheid, kartel en burgerwacht gaan in elkaar op.

Cartel Land, mede geproduceerd door regisseur en Oscarwinnaar Kathryn Bigelow (The Hurt Locker), is van alle documentaires die de afgelopen jaren over de Mexicaanse drugsoorlog werden gemaakt, zonder twijfel een van de sterkste. De branie waarmee Heineman te werk ging, voorkomt bovendien eenvoudige sensatiezucht: door zijn voornaamste karakters op de huid te filmen, dwingt hij je te identificeren met corruptie, conservatieve politiek en gewelds-, wraak- en eerzucht die het drama in stand houden.

Paul (Greg Mottola, 2011)

Veronica, 22.40-01.00 uur
Hij is kaal en grijs, heeft grote ogen en kan zichzelf onzichtbaar maken wanneer dat uitkomt. Toch is Paul geen doorsnee film-ruimtewezen. Weinig aliens die zo droogkloterig kletsen als Paul en geen één die zo graag een dansje doet op Marvin Gaye. In Paul, alweer een mix tussen sciencefictionavontuur en komedie van de schrijvers van Shaun of the Dead (2004) en Hot Fuzz (2007), ontstaat er iets moois tussen Paul en twee Britse bezoekers van een Amerikaanse sf-conventie.

Behalve een milde genrepersiflage is Paul ook een roadmovie; het duurt dus een tijdje eer Graeme en Clive warmlopen voor het marsmannetje. Al zouden de alien-geobsedeerde mannen het als de ultieme eer moeten beschouwen dat ze Paul mogen helpen terugkeren naar zijn eigen planeet. Het is een handvol geslaagde en flauwe grappen die door Pegg en Frost wordt uitgemolken en regisseur Greg Mottola (Superbad, Adventureland) heeft er niet al te veel aan toe te voegen. Niettemin is Paul met plezier en liefde gemaakt, getuigen de vele filmcitaten en het ontspannen acteerwerk.

Ted (Seth MacFarlane, 2012)

Veronica, 20.30-22.40 uur
Als kind wenste de eenzame Johnny dat zijn teddybeer Ted tot leven kwam en zo geschiedde. Veel komt er echter niet terecht van de knuffel: op middelbare leeftijd is Ted een vuilbekkende, wietrokende, cokesnuivende, oversekste lomperik. Voor de 35-jarige John (Mark Wahlberg) geldt hetzelfde, hoewel hij een leuke, verstandige vriendin (Mila Kunis) aan de haak heeft weten te slaan. Ted en John zijn nog altijd beste vrienden. Dat Ted vol platte, grove humor zit, is precies MacFarlanes bedoeling. Alles en iedereen neemt hij op de hak. De film maakt het bonter dan de doorsnee Hollywoodkomedie, en daarmee toont de regisseur lef. Het levert een aantal sterke scènes op, zoals die waarin een feestje uit de hand loopt. Jammer dat MacFarlane de subversieve toon niet tot het einde doorzet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden