De Volkskrant TV-selectie van zondag 24 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Grace Kelly en James Stewart in Rear Window

Robot Wars
BBC 2, 19.00 uur

Nieuwe afleveringen van deze oude televisiehit (die op de BBC werd uitgezonden tussen 1998 en 2004) waarin door amateurs gebouwde robots elkaar te lijf gaan met hamers, cirkelzagen en vlammenwerpers. De presentatie is in handen van de Ierse komiek Dara Ó Briain.

Going Clear
NPO 2, 19.50 uur

De Scientology-beweging gaat op de snijtafel in deze ruim twee uur durende analyse van het sciencefiction/Hollywood-geloof. Wat voor man is de kerkelijk leider, David Miscavige? En wat hebben sterren als Tom Cruise en John Travolta er (nog) te zoeken?

3 op Reis Roadtrip
NPO 3, 20.25 uur

Presentator Jan Versteegh maakt voor BNN een droomreis op de motor, van de Dom in Milaan langs de Italiaanse Riviera, naar de Dom in Florence. Onderweg stopt hij om te duiken en heeft hij een ontmoeting met een wijnboer.

In & Out of Hell
CANVAS, 20.55 uur

Portret van de zanger en acteur Meat Loaf/Marvin Aday, die uitgroeide van een jongen die op school werd gepest tot een rock-'n-rollsuperster. Vlak voor zijn succesalbum Bat Out of Hell (1977)werd uitgebracht, was hij bankroet en sukkelde hij met zijn gezondheid.

Andere Tijden Sport
NPO 1, 22.30 uur

Voor Andere Tijden Sport spreekt zwemster Enith Brigitha voor het eerst met haar grote rivale, de Duitse Kornelia Ender. Brigitha behoorde in de jaren zeventig tot de wereldtop, maar tegen de DDR-zwemmers met hun dopinggebruik viel niet op te zwemmen.

The Man Who Saved the world
CANVAS, 22.55 uur

Het verhaal van luitenant-generaal Stanislav Petrov, die op 26 september 1983 een kernoorlog voorkwam. Volgens het Russische beveiligingssysteem waren er kernraketten vanuit Amerika afgevuurd, maar Petrov hield het hoofd koel en zei dat het vals alarm was. En dat was ook zo.

Rear Window (Alfred Hitchcock, 1954)
BBC 2, 14.30-16.20 uur

Rear Window is in de eerste plaats een misdaadmysterie: James Stewart speelt de aan een rolstoel gekluisterde fotograaf Jeffries, die tijdens zijn herstel van een gebroken been niets beters heeft te doen dan uit het raam staren. Daar ziet de kijker wat hij ziet. Wanneer hij het vermoeden krijgt dat overbuurman Thorwald diens vrouw heeft vermoord, besluit Jeffries met zijn veel mobielere verloofde (Grace Kelly) op onderzoek uit te gaan. Hitchcock maakte er een keer op keer herzienbaar, razendspannend meesterwerk van, waarbij de camera zich vaak letterlijk in Jeffries' perspectief verplaatst en nooit verder kijkt dan diens kamer en de woningen van zijn buren. Je kunt er ook een als thriller verpakt drama over voyeurisme en maatschappelijk isolement in zien. Want al haalt Jeffries zijn uitzicht steeds dichterbij van fototoestel naar verrekijker en telescoop wie zijn overburen echt zijn, komt hij nooit te weten.

Maar Rear Window is in zijn subtekst vooral een film over het huwelijk. Jeffries peinst over de vraag of hij met de mooie aristocrate Kelly moet trouwen. Uit het raam kijkend vindt hij bij zijn buurtgenoten steeds nieuwe gedachten over de mogelijke echtverbinding. Schuin achter hem woont een danseres met meerdere aanbidders, daaronder een oude vrijster, verderop twee verliefde pasgehuwden. Zijn aandacht gaat weliswaar vooral uit naar de handelsreiziger die hij van moord op zijn vrouw verdenkt, maar ook hier spelen Jeffries' huwelijkstwijfels een rol. Het beslissende bewijsmateriaal in het moordmysterie? Een trouwring.

Real Steel (Shawn Levy, 2011)
BBC 2, 19.00-21.00 uur

In 2020 wordt er in bokswedstrijden niet meer tussen mensen gevochten, maar met robots. Dan kunnen er tenminste tijdens het gevecht benen en hoofden worden afgereten zonder dat iemand pijn lijdt, legt vader Charlie Kenton in het verrassend sterke Real Steel aan zijn zoon uit. Mensen willen bloed zien, maar dan wel dat van machines. Kenton, een mooie rol van Hugh Jackman, sjachert met zijn vechtrobots de boel bij elkaar op illegale wedstrijden.

Na elf jaar krijgt hij zijn zoon Max onder zijn hoede. Wanneer ze samen aan de slag gaan met een aftandse, maar stiekem toch heel begaafde robot die ze op een vuilnisbelt vinden, groeien de twee nader tot elkaar. Dat de film, naar een verhaal van Richard Matheson, ondanks alle voorspelbaarheid prima werkt, ligt aan de twee hoofdrolspelers. Het jongetje wordt overrompelend schattig en stoer gespeeld door Dakota Goyo en samen met Jackman vormt hij het perfecte heldenduo voor deze fijne, door Steven Spielberg geproduceerde avonturenfilm.

In the Realm of the Senses (Nagisa Oshima, 1976)
Arte, 23.05-00.45 uur

Uiterst controversiële, op feiten gebaseerde en op het snijvlak van arthouse en porno gefilmde amour fou, gesitueerd in het Japan van de jaren dertig, bracht een lang gekoesterde wens van regisseur-scenarist Nagisa Oshima (1932-2013) in vervulling: altijd al wilde hij de liefde op haar lichamelijkst en gewelddadigst laten zien. Daartoe was het in zijn ogen noodzakelijk dat de acteurs daadwerkelijk gemeenschap hadden en elkaar voor het alziend oog van de camera oraal bevredigden. Absoluut not done, natuurlijk, in een land waar de schaamstreek nog altijd niet filmisch in beeld mag worden gebracht, dus kon Oshima zijn plannen pas verwezenlijken toen hij de Franse producer Anatole Dauman achter zich kreeg. Het filmmateriaal moest in Frankrijk worden ontwikkeld om de censuur te ontlopen. Ook tegenwoordig kan In the Realm of the Senses in Japan niet zonder fatsoenherstellende ingrepen worden vertoond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.