De Volkskrant tv-selectie van vrijdag 17 november

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Naomi Klein is te gast in College Tour. Beeld Roy Borghouts

College Tour
NPO 2, 21.05 UUR

Twan Huys ontvangt de Canadese journalist en activist Naomi Klein. In 1999 brak ze door met het boek No Logo, dat uitgroeide tot de 'bijbel van de antiglobalisten'. Deze zomer verscheen Nee is niet genoeg, over Donald Trump.

Culture Club
CANVAS, 21.15 UUR

In deze aflevering van de cultuurtalkshow is Michael De Cock te gast, artistiek leider van de Koninklijke Vlaamse Schouwburg in Brussel. Drie fotografen uit collectief Magnum laten hun werk zien en er is muziek van Britse band Bear's Den.

Free to Rock
ARTE, 21.45 UUR

Een terugblik op de underground muziekscene uit de Sovjet-Unie, die zich ondanks bemoeienissen van de KGB liet inspireren door gitaarhelden uit het Westen. Aansluitend: Soviet Hippies (22:40), over flowerpower achter het IJzeren Gordijn.

Extreme Wives
BBC 2, 22.00 UUR

BBC-verslaggever Kate Humble ontmoet in Jeruzalem een vrouw uit de ultraorthodoxe joodse gemeenschap. Miriam is moeder van vijftien kinderen, heeft 26 kleinkinderen en laat Kate graag zien wat de leefregels van haar geloof zijn.

Kate Humble bij de ultraorthodoxe Miriam en haar familie. Beeld BBC

Victoria
EEN, 22.10 UUR

Seizoen 2, aflevering 1 van deze dramaserie over het leven van de jonge koningin Victoria. De Britse vorstin is net bevallen van haar eerste kind, dus haar man Albert besluit haar zoveel mogelijk te beschermen tegen slecht nieuws. Slecht idee, Albert.

Erica op reis
NPO 1, 22.25 UUR

In haar voorlopig laatste reis voor omroep MAX, maakt Erica Terpstra een rondje door Shanghai. Ze ziet er een training voor de drakendans, is getuige van een acupunctuurbehandeling voor huisdieren en brengt een offer in een tempel.

Erica Terpstra reist naar Shanghai. Beeld Omroep Max

Mudbound (Dee Rees, 2017)
Vanaf vandaag te zien op Netflix

De meestbesproken Netflixfilms van dit jaar, de Noah Baumbach-komedie The Meyerowitz Stories en de Zuid-Koreaanse en Amerikaanse monsterfilm Okja, waren niet per se de beste. Ze kregen hun aandacht vooral vanwege het podium waarop ze voor het eerst waren te zien: in de hoofdcompetitie op het filmfestival van Cannes

De beste Netflixfilm van dit jaar werd een paar maanden voor Cannes aangekocht op het Sundancefestival voor 12,5 miljoen dollar, na een staande ovatie bij de wereldpremière. Mudbound, een historisch drama van de Amerikaanse filmmaker Dee Rees naar de debuutroman van Hillary Jordan uit 2008 (hier uitgebracht als Een tijd om te oogsten), ademt de energie van het seriële drama waaraan Netflix voornamelijk zijn kracht ontleent. In hoog tempo schetst Rees de levens van twee families in de Mississippi-delta van de jaren veertig: de blanke McAllens belanden na een slecht geslaagde verhuizing in een gammel boerderijtje, op steenworp afstand van de zwarte Jacksons, die ook veroordeeld lijken tot een leven ploeteren in de modder.

Het zijn korte, puntgave scènes waarmee Rees haar grote cast tot leven wekt: ze heeft aan enkele minuten genoeg om de oude pa McAllen (een geweldige rol van Jonathan Banks, bekend als de spijkerharde huurling Mike in Breaking Bad) neer te zetten als volbloed racist. Om de sluimerende vete tussen zijn beide zonen te accentueren. Of om de pijn van Ronsel, zoon van de zwarte familie, in beeld te brengen als hij na terugkeer van een heldhaftige strijd in de Tweede Wereldoorlog weer is veroordeeld tot een plek op het kleurlingen-bankje achterin de bus. Ook als het drama zich onvermijdelijk ophoopt blijven de personages, in al hun menselijkheid, overeind. Niet voor niets lijkt Mudbound, als eerste film in de geschiedenis van Netflix, begin volgend jaar kanshebber tijdens de Oscaruitreiking.

La Chana (Lucija Stojevic, 2016)
NPO 2, 23.00-00.25 uur.

Een wervelwind van passen, gebaren, blikken en kreten, dat was de Catalaanse flamenco-koningin Antonia Santiago Amador in de jaren zestig, zeventig en tachtig. In La Chana, vorig jaar winnaar van de publieksprijs op het IDFA, maken alleen al de oude opnamen van Amadors voetenwerk veel indruk. Nu komt de menselijke orkaan van weleer amper nog de trap op. Door haar lichamelijke slijtage krijgen de scènes van Amadors oude dag vanzelf iets tragisch. Tegelijkertijd maken die beelden dit liefdevolle portret compleet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden