De Volkskrant tv-selectie van vrijdag 17 december

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Gijs Blom en Gouden Kalf-winnaar Abbey Hoes in Nena.

Witteman ontdekt: Het geluk
NPO 2, 21.10 uur

Paul Witteman gaat op bezoek bij mindfulnesstrainer Eveline en probeert te leven in het moment. Wat zegt de wetenschap over deze manier van denken? Ook overwint Witteman zijn angsten: hij gaat de Erasmustoren in.

Génération Spoutnik
ARTE, 21.50 uur

In de jaren zestig was het nog heel gewoon te dromen van veelbetekenende ruimtereizen. Op tv, in boeken en in film floreerde de sciencefiction. Onder anderen de makers van strip Valerian en tv-serie Raumpatrouille komen aan het woord.

Close Up
NPO 2, 22.55 uur

In het laatste deel van dit portret van Walt Disney zien we hoe de animatie-entrepreneur met wisselend succes films als Fantasia en Bambi aan de man probeert te brengen. Pas als Disney in 1955 Disneyland opent, maakt hij zich onsterfelijk.

Radiohead in Concert
ARTE, 22.45 uur

Een uur en kwartier aan hoogtepunten uit het concert dat Radiohead afgelopen september gaf in Berlijn. 70 duizend man hoorden de klassiekers No Surprise, Creep en Karma Police en nieuwe nummers van het album A Moon Shaped Pool.

The Graham Norton Show
BBC 1, 23.35 uur

Graham Norton ontvangt acteurs Nicole Kidman en Dev Patel, die binnenkort samen te zien zijn in het waargebeurde Lion. Ook Felicity Jones uit Rogue One - A Star Wars Story, comédienne Dawn French en Sir Michael Parkinson schuiven aan.

Life and Death Row
CANVAS, 00.05 uur

In deze reeks over de doodstraf in de VS het verhaal van Austin Myers en Timothy Mosley, twee 19-jarige jongens die worden aangeklaagd voor de moord op een gezamenlijke vriend. Myers en Mosley vertellen allebei een compleet ander verhaal.

Nena (Saskia Diesing, 2014)
NPO 3, 21.20-22.55 uur

Het is 1989, de Muur staat op instorten en Nena, een pubermeisje in een Oost-Gronings dorp, verdeelt haar vrije tijd voornamelijk tussen haar gescheiden ouders. Ze past minder goed bij haar moeder (Monic Hendrickx) dan bij haar aan MS lijdende, grotendeels verlamde vader Martin (Uwe Ochsenknecht), met wie ze een sterke spirituele band heeft. Dat blijkt in de mooie, traag vertelde film die Diesing en Hoes een Gouden Kalf opleverde, uit de gezamenlijke uitstapjes die ze maken met verzorger Theo (Fabian Jansen), hun lange gesprekken, de schaakpartijen. Niettemin komt het voor Nena als een schok als haar vader een zelfmoordpoging doet. Ze moet accepteren dat Martin zijn leven wil beëindigen; dat zij, hoeveel hij ook van háár houdt, hem niet van die wens kan afhouden. Een pijnlijke proces dat je eerder voelt dan dat het wordt uitgesproken, hetgeen getuigt van het vertrouwen dat Diesing en co-scenarist Esther Gerritsen hadden in Hoes' expressiviteit. Dat Nena haar eerste grote liefde vindt in een jongen uit haar honkbalteam (Gijs Blom) en dat zo het einde van het ene volwassen leven samenvalt met het begin van het andere, brengen Diesing en Gerritsen eveneens zonder al te veel nadruk. Het is hoogstens een beetje flauw dat Nena's ontmaagding versneden wordt met trieste beelden van Martin. Ook de finale kan op toeschouwers eerder vergezocht dan onthutsend werken. Maar kijk hoe Hoes Nena's radeloosheid en levenskracht laat vlammen in haar ogen, en de bedenkingen zijn vergeten.

The Machinist (Brad Anderson, 2004)
Eén, 23.25-01.00 uur

Hoofdrolspeler Christian Bale viel voor The Machinist bijna 30 kilo af. 'Als je nog iets dunner was, zou je niet bestaan', zegt Stevie, de prostituee die machinebankwerker Trevor Reznick elke avond bezoekt, in diens duistere appartement. Geplaagd door geheugenstoornissen zwerft Reznick rond, om zichzelf tijdens zijn slapeloze nachten steeds opnieuw in het café van het plaatselijke vliegveld aan te treffen. 'Als je nog iets dunner was, zou je niet bestaan', zegt ook Maria, de serveerster die hem daar zijn koffie inschenkt. Dat is de eerste van de vele déjà-vu-effecten, beeldrijmen en herhalingen waaruit de wereld van The Machinist bestaat, maar het zijn de details van Bale's fysieke verschijning - net een rondwarende geest - die de film boven het niveau van een puzzel uittillen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden