De Volkskrant tv-selectie van dinsdag 7 juni

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

Sunshine.

Brandpunt

NPO 2, 20.30 UUR

Brandpunt spreekt met Diana van Kreij, wier zoon Mike anderhalf jaar geleden overleed na het gebruik van een xtc-pil. Sinds haar verlies reist Diana het hele land door om jongeren te waarschuwen voor de gevaren van de veelgebruikte feestdrug.

Broodje gezond

NPO 3, 21.15 UUR

Marlijn Weerdenburg en Ersin Kiris onderzoeken de gezondheidsrisico's van Nederlands favoriete drankje: het kopje koffie. Zou een bakkie zwart of verkeerd echt verantwoordelijk zijn voor hartkloppingen, stress en een slechte cholesterol?

Marlijn Weerdenburg. Beeld anp

Chef vs Science

NPO 3, 21.45 UUR

Is koken een kunst of een wetenschap? Sterrenchef Marcus Wareing en materiaalkundige Mark Miodownik koken allebei een driegangenmenu om erachter te kunnen komen wat beter is: koken op gevoel of op basis van kennis.

Waiting for a Miracle

NPO 2, 22.55 UUR

In 1948 werd de inwoners van de twee christelijke dorpen Iqrit en Biram door het Israëlische onafhankelijkheidsleger gevraagd twee weken hun huis te verlaten. De dorpelingen vertrokken, maar vechten intussen al 60 jaar om terug te mogen keren.

Deze zomer is van mij

NPO 3, 23.30 UUR

Zo lomp als Oh Oh Cherso was, zo lief is deze korte documentaire over drie jongeren met een verstandelijke beperking die een begeleide reis maken naar Blanes. Joep (18) neemt al snel een drankje te veel en aast op een eerste vakantieliefde.

Thierry Henry: My France, My Euros

BBC 1, 23.45 UUR

Oud-voetballer Thierry Henry reist door Europa voor verhalen van EK-spelers die hun land wisten te verenigen. Zelf speelde Henry in het multiculturele team dat heel Frankrijk samenbracht tijdens de kampioenschappen van 1998 en 2000.

Thierry Henry in actie voor Arsenal. Beeld epa

Sunshine (Danny Boyle, 2007)

RTL 7, 23.10-01.15 uur

In deze symbolistische sciencefictionfilm staat de zon op ploffen en is de aarde veranderd in een sneeuwplaneet. Een crew van acht astronauten reist bij wijze van laatste reddingspoging richting de zon om haar middels een gigantische bom letterlijk nieuw leven in te blazen. Boyle (28 Days Later, Slumdog Millionaire, 127 Hours) werkte voor Sunshine wederom samen met scenarist Alex Garland. Het duo heeft zich duidelijk laten inspireren door intelligente sciencefictionfilms als Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey (1968), maar knoopt aan het rap vertelde verhaal dan ook nog een raar horror-staartje dat lang niet iedere genrefan zal bekoren. Wat nog het meest opvalt aan Sunshine is de flitsende en oogverblindende stijl: waar het maar kan, baadt de film in zeeën van zonlicht, terwijl de montage soms zo snel is dat je bijna van visuele splinters kunt spreken. Bijzonder is ook hoe de bloeddorstige goddelijke verschijning in de finale steeds een soort trillende, gloeiende schim blijft - alsof je te lang in de zon hebt getuurd en dan pas het monster ziet. Let ook op de subliminale beelden die Boyle her en der door de film heeft gestrooid.

21 Jump Street (Phil Lord en Christopher Miller, 2012)

Veronica, 22.40-00.50 uur

Een 'remake' zou 21 Jump Street zijn, een filmversie van de gelijknamige televisieserie die in de jaren tachtig het begin betekende van de carrière van Johnny Depp. Ook daarin deden een stel jong ogende agenten zich voor als scholieren, om de misdaad op scholen te bestrijden. Maar waar die serie serieuze problemen als drugsgebruik en mishandeling een keurige, moralistische verpakking gaf, is dit een zelfbewuste actiekomedie. Het script is een mengeling van slimme culturele verwijzingen, slapstick, visuele humor, een overdosis aan geslachtsdeelgrappen en idiote actiescènes. Dat hoofdrolspeler en co-scenarist Jonah Hill (Superbad, Moneyball) moeiteloos kan schakelen tussen die soorten komedie, is geen verrassing. Dat zijn tegenspeler Channing Tatum, zo'n typische knappe jongen die vooral opdraaft in actiefilms en stroef lopende romantische films, dezelfde kwaliteiten heeft, is wel verbazend. Evenals de souplesse waarmee de film de ene keer de draak steekt met het highschoolgenre, om er in de volgende scène juist in op te gaan zonder een spoortje ironie. In ieder geval houden Hill en Tatum elkaar voortdurend in balans, dé voorwaarde voor een geslaagde buddycopfilm, grappig of niet. Vanavond voorafgegaan (dus vreemd genoeg niet gevolgd) door het ook tamelijk leuke tweede deel 22 Jump Street (2014).

Jimmy's Hall (Ken Loach, 2014)

Film 1 Sundance, 00.05-01.50 uur

Ken Loach laat er in Jimmy's Hall geen misverstand over bestaan: de danszaal van zijn held is een mooie, onschuldige plek. Precies wat de jeugd in Jimmy's Ierse dorpje wil, anno 1932. Dat kan natuurlijk niet zo blijven, in dit op feiten gebaseerde kostuumdrama rond activist Jimmy Gralton (1886-1945). Ierland likt nog de wonden van de burgeroorlog; door de sociale ongelijkheid verliest de katholieke kerk veel terrein aan de communisten. Loach' vaste scenarist Paul Laverty laat die problemen los op de danszaal, in zijn bewerking van Donal O'Kelly's toneelstuk Jimmy Gralton's Dancehall. Niet bepaald Loach' beste film, onder meer vanwege de wel erg heilige held, maar gelukkig is er nog Jim Norton als de complexe pastoor Sheridan. Met donderpreken en boze blikken symboliseert hij het christelijke kwaad, maar hij luistert ook dronken naar jazzliedjes. Leuk en aanstekelijk zijn de dansscènes, waarbij de vrolijke deuntjes opvallend vaak helemaal van begin tot eind klinken: langer dus, dan voor de plot noodzakelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.