De Volkskrant tv-selectie van dinsdag 4 oktober

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

James McAvoy in Wanted.

Love me gender
NPO 3, 20.30 uur

Vijf transgenders zoeken naar de liefde en moeten daarvoor nogal wat obstakels overwinnen. René gaat door het leven als man, maar vindt het doodeng op meisjes af te stappen. Hij vraagt een datingcoach om raad.

Sophie in de kreukels
NPO 3, 21.20 uur

In deze tweede reeks richt Sophie Hilbrand zich op de uiterlijke onzekerheden van de man. René van der Gijp vertelt over de lichaamscultuur onder voetballers. Simon Keizer vertelt waarom hij met ontbloot bovenlichaam in Men's Health stond.

Zorg.nu
NPO 1, 21.25 uur

Antoinette Hertsenberg behandelt actuele zorgkwesties. Op de site zorg.nu is achtergrondinformatie te vinden, net als het laatste nieuws en een forum waarop zorgbehoevenden en zorgverleners met elkaar in contact kunnen komen.

Antoinette Hertsenberg tijdens de winterpresentatie van AVROTROS, december 2014.Beeld anp

De rijdende rechter
NPO 1, 22.20 uur

Jan Tenniglo bouwde zes jaar geleden zijn berging om tot keuken. Het echtpaar Boksma bouwden hun kippenren om tot flinke schuur met veranda. Hierdoor kijkt Tenniglo uit op een blinde muur. Wie staat er in zijn gelijk?

The Leftovers
Canvas, 22.40 uur

Dramaserie, gebaseerd op de bestseller van Tom Perrotta over de inwoners van een stadje in Texas in de nasleep van 'de Vervoering'. Die hield in dat 2 procent van de wereldbevolking op mysterieuze wijze verdwijnt; de rest blijft achter.

2Doc: De stress van de herder
NPO 2, 22.55 uur

Het lijkt zo ontspannen, een leven als schaapsherder. Maar deze documentaire van Henk Dokter toont het tegendeel. Hij volgde herder Catrinus Homan uit het Drents-Friese Wold. Het gezond houden van de kudde bezorgt hem veel stress.

2Doc: De stress van de herder.Beeld NPO

Wanted (Timur Bekmambetov, 2008)
Veronica, 22.10-00.20 uur

Een suffe kantoorklerk (James McAvoy) wordt door een coole huurmoordenares (Angelina Jolie) gerekruteerd voor een eeuwenoud broederschap dat 'kill one, maybe save a thousand' als motto voert. Morgan Freeman speelt de leider van het vreemdsoortige, zich rond een mystiek weefgetouw scharend gezelschap. De Kazachstaanse regisseur Bekmambetov combineert in zijn Hollywooddebuut Wanted snoeiharde actie met brutale grappen. Het adjectief 'spectaculair' is een eufemisme voor de talrijke achtervolgingen. Gaten in de plot verdwijnen uit het zicht door de duizelingwekkende camerabewegingen. En wie na het zien van de om de hoek vliegende kogels nog steeds behoefte heeft aan realisme, kan beter een andere film kiezen. Wanted, gebaseerd op het eerste deel van de gelijknamige stripserie van Mark MillarenJ. G. Jones, is een even branieachtige als adrenaline pompende actiefilm - en nog steeds het beste wat Bekmambetov in Hollywood heeft gemaakt.

When Marnie Was There (Hiromasa Yonebayashi, 2014)
Film 1 Family, 20.00-21.38 uur

Lelijk, dom, vervelend, chagrijnig. Met die woorden beschrijft de 12-jarige Anna zichzelf. Het liefst gaat ze iedereen uit de weg om stil in een hoekje te tekenen. Wanneer iemand haar creaties wil zien, houdt ze haar schetsblok stevig tegen de borst geklemd. En dat terwijl ze veel talent heeft en met een lieve blik de wereld beschouwt. In When Marnie Was There ('Omoide no Mânî'), vooralsnog de laatste speelfilmproductie van de vermaarde Japanse animatiestudio Ghibli (ook door een Japanner geregisseerd). Langzaam wordt duidelijk wat Anna mankeert. Ze gaat aan de kust logeren bij haar oom en tante, als kuur voor haar astma. Ook daar mijdt ze het contact met andere kinderen, tot ze vlak bij een spookachtige villa, die alleen bij eb bereikbaar is, het blonde, ouderwets geklede meisje Marnie ontmoet.

In zijn mooie bewerking van Joan G. Robinsons jeugdroman uit 1967 maakt regisseur en co-scenarist Yonebayashi veel tijd vrij voor die bijzondere vriendschap. De symbiose tussen Anna en Marnie vat hij in prachtige, lange scènes. Terwijl de animatiestijl vertrouwd gedetailleerd, warm en liefdevol is (kijk naar de penseelstreken in het landschap, de stillevens van fruit en bloemen of de close-up van een spiegelei dat met eetstokjes wordt doorgeknipt) houdt Yonebayashi de toon sober en ingetogen. Het draait om de personages, hun woorden en gevoelens, niet om technische hoogvliegerij. Naarmate de raadsels worden ontrafeld (bestaat Marnie wel echt?), wordt de dromerige sfeer van de film alleen maar sterker. Ook zonder virtuoos vertoon is het al knap hoe Anna tot een complex personage uitgroeit, aan wier gezicht je ontelbare gedachten kunt aflezen.

Lucy (Luc Besson, 2014)
Veronica, 20.30-22.10 uur

Lucy, gespeeld door Scarlett Johansson, wordt ongewild onderdeel van een drugsdeal. Ze krijgt een zak blauwe korrels in haar lijf genaaid, bedoeld om over de grens te smokkelen. Wanneer het spul zich in enorme hoeveelheden een weg baant door haar bloedbaan, blijkt Lucy in staat een steeds groter deel van haar hersencapaciteit te benutten. Van een kleine 20procent tot de volle 100procent tegen het einde van de film; we zien een transformatie van mens naar God-achtig superwezen. De recente pulpfilm Limitless bevat weliswaar nagenoeg dezelfde premisse, maar het plezier waarmee filmmaker Luc Besson zijn belofte uitwerkt, is weergaloos.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden