De Volkskrant tv-selectie van dinsdag 31 mei

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

James Corden en Adele

Brandpunt, NPO 2, 20.30 uur

Brandpunt volgt oud-advocaat Khaleel al-Dakhi, die zijn levenswerk ervan heeft gemaakt Yezidi-meisjes te bevrijden uit de handen van IS. Vrienden van Al-Dakhi ontvoeren de meisjes uit de huizen van IS-strijders en brengen ze thuis in Noord-Irak.

Poulidor Premier, CANVAS, 21.05 uur

Portret van de Franse wielrenner en cultheld Raymond Poulidor: de Eeuwige Tweede, achter Jacques Anquetil en later Eddy Merckx. In de Tour de France eindigde hij drie keer als tweede; winnen deed hij in Milaan-Sanremo en de Vuelta.

Tom Cruise en Emily Blunt in Edge of Tomorrow.

Hoe werkt je smaak, NPO 3, 21.40 uur

Deze BBC-documentaire maakt ons wegwijs in de wereld van het wetenschappelijke smaakonderzoek. Zou het mogelijk zijn je hersenen voor de gek te houden, zodat gezond eten net zo aantrekkelijk wordt als zoete en vette snacks?

The Late Late Show, CANVAS, 22.05 uur

De Belg herhaalt elke werkdag een aflevering van het praat- en komedieprogramma The Late Show met James Corden. Succesnummer van Corden is Carpool Karaoke, waarin hij met de groten der aarden (dit keer: Adele) liedjes zingt in zijn auto.

Adele en James Cordon bij de Brit Music Awards in 2012.Beeld Reuters

Later Live, BBC 2, 23.00 uur

Later Live gaat licht-psychedelisch met een optreden van Tame Impala, bekend van de festivalhit van 2015 Let It Happen. Ook Biffy Clyro, James Blake, singer-songwriters Michael Kiwanuka en Lera Lynn en jazztrio Moon Hooch spelen lied.

Obsession, NPO 3, 23.30 uur

Van Hello Kitty tot Gudetama (het slaperige bolletje eigeel): Japan is dol op aaibaar. Jason Godfrey is in Tokio en wil er het fijne van weten. Hij bezoekt een workshop voor mascottes en zoekt de oorsprong van de Japanse schattigheidscultuur.

Doomsday, RTL 7, 23.15-01.25 uur

Van Hello Kitty tot Gudetama (het slaperige bolletje eigeel): Japan is dol op aaibaar. Jason Godfrey is in Tokio en wil er het fijne van weten. Hij bezoekt een workshop voor mascottes en zoekt de oorsprong van de Japanse schattigheidscultuur.

Eindelijk weer een film waarvoor we het woord dystopie kunnen gebruiken. Doomsday speelt in de toekomst zonder echt sciencefiction te zijn. Nadat in 2008 in Schotland een akelig dodelijk virus is uitgebroken, heeft de rest van de wereld een hek om het land gezet en de meeste mensen daarbinnen aan hun lot overgelaten, ervan overtuigd dat er uiteindelijk geen overlevende zal zijn.

Dat is natuurlijk buiten de waard gerekend. Daar komen ze in 2035 in Londen achter, wanneer dáár het virus wordt geconstateerd. Einde van de wereld? De premier van Groot-Brittannië geeft politiebaas Bill Nelson (Bob Hoskins) opdracht zijn beste team naar Schotland te sturen, omdat zich daar de toch nog levende man zou bevinden die beschikt over het antivirus. Dat team staat onder leiding van special agent Eden Sinclair (Rhona Mitra). Vreemd genoeg is dit team, dat min of meer de wereld moet redden, niet erg snugger. Met uitzondering van hun aanvoerder Sinclair, nemen de leden keer op keer verkeerde beslissingen, waardoor de missie lastig wordt en de film steeds verder afdrijft van een serieuze dystopie.

De in Newcastle geboren regisseur Neil Marshall die met Doomsday meegerekend vier actiefilms maakte voordat hij overstapte naar de tv heeft zich duidelijk toegelegd op het actiewerk in de film. Zodra het team van Sinclair voet zet op Schotse bodem, barst een geweldstaart open die zijn weerga vooral in de Mad Max-films kent. De bende kannibalen die de ramp blijkbaar heeft overleefd en nu Glasgow bestiert, had zo afkomstig kunnen zijn uit een van die Australische, genrebepalende films. Maar waar George Miller zijn actiespektakels schraagde met een ondanks alle curiositeiten degelijk en logisch scenario en hij zijn hoofdpersoon neerzette als een westernheld schiet Marshall, die voor Doomsday ook het scenario schreef, tekort. Zodat de film flauwekul blijft. Maar wel flauwekul met een paar heerlijke actiescènes. Let op de Bentley.

Rhona Mitra en de Bentley in Doomsday.

Definitely, Maybe, SBS 9, 20.30-22.45 uur

Een man die op het punt staat te scheiden, vertelt aan zijn vroegwijze dochtertje hoe hij jarenlang tussen drie vrouwen fladderde, terwijl een van hen uiteindelijk haar moeder werd. Wie van de drie, dat verklapt Will niet. Ligt het dan aan de haarkleur van de vrouw in kwestie of ze met hem het happy end haalt of wijzen de wetten der romantische komedie eerder op het frisse wicht dat tot twee keer toe een blauwtje bij hem loopt? Die speelse zelfbewustheid is de grootste kwaliteit van de film.

Edge of Tomorrow, HBO 1, 21.50-23.45 uur

De zomerblockbuster van 2014 schurkt niet alleen inhoudelijk aan tegen de computergame. In Edge of Tomorrow, de wonderbaarlijke sciencefictionfilm van Doug Liman (The Bourne Identity, Mr. and Mrs. Smith) sterft Tom Cruise telkens opnieuw om weer wakker te worden en met de kennis van dan zijn missie iets verder tot een goed einde te brengen: het redden van de wereld uit de dodelijke greep van buitenaardse monsters. Ook in vormgeving heeft Edge of Tomorrow op belangrijke momenten de strijd tegen de aliens veel van een door de computer gegenereerd universum. Opmerkelijk daarom dat de acteurs, met voorop Tom Cruise, daadwerkelijk moesten rondlopen in futuristische gevechtspakken het best te omschrijven als eenpersoonstank die 30 tot 50 kilo wogen. Zoals ook de spectaculaire scène die op Trafalgar Square speelt, echt op dat plein is gefilmd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden