De Volkskrant top 10 van het Holland Festival

De eerste editie van het Holland Festival onder nieuw bewind zit propvol met een divers en laagdrempelig programma. De Volkskrant koos een top 10 met de grootste aanraders.

Cool Britannia. Beeld Petrovsky & Ramone

Dans

Cool Britannia, choreografieën van Wayne McGregor, Christopher Wheeldon en David Dawson, Nationale Opera & Ballet, ­Amsterdam, 17 t/m 27/6.

Ze waren alle drie een jaar of twintig toen in Engeland, midden jaren negentig, een vlaag van Britse trots door de cultuur­wereld trok, geboekstaafd als Cool Britannia (een variant op het patriottische lied Rule, Britannia!). Choreografen Wayne McGregor (1970), Christopher Wheeldon (1973) en David Dawson (1972) zagen hoe alles in Groot-Brittannië in die tijd als jong, cool en hip werd ervaren; van muziek tot politiek. Nu zijn ze zelf bijzonder hip, in de internationale danswereld. Het Nationale Ballet presenteert tijdens het Holland Festival nieuw werk van Wheeldon en Dawson én het gelauwerde Chroma (2006) van McGregor, op een orkestrale ­bewerking van popcomponist Joby Talbot van rocknummers van The White Stripes. ­(Annette Embrechts)

Gratis: jazz in De Kring

De 80-jarige componist Misha Mengelberg krijgt dit jaar veel aandacht op het Holland Festival. Zijn werk bevat elementen uit zowel de klassieke muziek als de jazz. Hij was ooit lid van sociëteit De Kring aan het Kleine-Gartmanplantsoen in Amsterdam. Als eerbetoon worden vier openbare en gratis jazzsessies gehouden in de normaal besloten sociëteit. Muziekale leiding: saxofonist Benjamin Herman. Behalve nieuw talent treden ook op: Ernst Glerum (ICP), Joost Patocka en Miguel Rodriguez.
2/6 en 17/6, 21.30 uur, De Kring

Muziek

Koeien, Stadsschouwburg ­Amsterdam, 9 en 10/6.

Een wereldpremière, en een prachtig eerbetoon aan de ­Nederlandse componist en pianist Misha Mengelberg. De mede-­oprichter van het vrije jazzlabel en -orkest ICP Orchestra werkte lang aan een surrealistisch ­muziektheaterwerk over koeien, boeren en mooie meisjes, maar kon zijn Koeien door ziekte niet voltooien. Regisseur Cherry Duyns, die Mengelberg afgelopen jaren intensief volgde voor de ontroerende ­documentaire Misha Enzovoort, voltooide Koeien samen met componist Guus Janssen. In de voorstelling wordt het personage van Misha Mengelberg gespeeld door Pierre Bokma. De voorstelling moet een licht dadaïstisch en absurdistisch stuk worden over zinsbegoochelende Hollandse landschappen en de veehouderij, met muziek vertolkt door Mengelbergs muzikale partners van het ICP Orchestra, en natuurlijk drummer Han Bennink.
(Door: Robert van Gijssel)

Beeld Ken Weiss

Beeldende kunst

Liam Gillick: beelden op het ­Museumplein, Amsterdam, 30/5 t/m 23/6.

Als toeristentrekker op het Museumplein hebben de letters 'I Amsterdam' hun verdienste reeds ­bewezen: iedereen staat erop en laat zich fotograferen. Tijdens het Holland Festival komt daar een ander 'kunstwerk' bij. Op het gras bij het Stedelijk Museum zal de Britse kunstenaar Liam Gillick (1964) een tiental beschilderde panelen met gat opstellen. Steek je hoofd erdoorheen, laat je fotograferen en word een figuur uit het werk van Kazimir Malevitsj of een danser uit het Bauhaus-­ballet.
(Door: Rutger Pontzen)

Beeld Liam Gillick

Muziek

Across the Bosporus, met Kardes ­Tür­küler, Candan Erçetin en ­Karsu Dönmez, Carré, ­Amsterdam, 30/5.

Wie in één klap op de hoogte wil zijn van de diverse Turkse volksmuziek, doet er goed aan de openingsavond van het Holland Festival te bezoeken. Bijzonder is het optreden van het Turkse volksmuziekensemble Kardes Türküler. De groep bestaat uit leden van verschillende etniciteiten en in het gezelschap komt dus de volks­muziek uit alle Turkse windstreken ­samen. Hoofdrolspeler bij de Turkse avond in Carré is de diva Candan Erçetin. De zangeres is van Albanese komaf en dat is te horen aan haar enerverende ­liederen, waarin altijd de cultuur van de Balkan klinkt. Ook Turks Nederland doet mee, in de persoon van de Amsterdamse ­zangeres Karsu Dönmez, die ­opgroeide in de Amsterdamse Pijp.
(Door: Robert van Gijssel)

Candan Erçetin.

Theater

M.U.R.S. van Marc Chornet door La Fura dels Baus, Wester­gas­fabriek (Gashouder), Amsterdam, 31/5 en 1/6.

Telefoons áán laten staan en goed opladen. Het eigengereide Spaanse performancecollectief La Fura dels Baus vraagt alle toeschouwers vooraf een app te downloaden. Noodzakelijk om de voorstelling te kunnen volgen. M.U.R.S. is naar eigen zeggen 'de eerste smartshow in de geschiedenis'. Over hoe de digitale revolutie onze steden gaat veranderen in smart cities en de vraag of menselijke waarden daarin het onderspit zullen delven of niet. Verwacht een unieke mengeling van theater, video en digitale en sociale media, wellicht zelfs een unieke glimp in de toekomst van het theater. Alleen toegankelijk voor gebruikers van Android of iPhone.
(Door: Vincent Kouters)

Beeld JOSEP AZNAR

Theater

Kings of War naar Shakespeare, door Toneelgroep Amsterdam, regie Ivo van Hove. Stadsschouwburg, 14 t/m 21/6.

Romeinse Tragedies van Ivo van Hove sloeg in 2007 in als een bom. Het idee was ook briljant: drie stukken van Shakespeare ­samensmelten tot één vernieuwende, indringende theater­ervaring. Met Kings of War probeert hij dit jaar hetzelfde kunstje te flikken. De voortekenen zijn hoopgevend. Op het programma staan de stukken: Henry V, Henry VI en Richard III. Over drie politieke leiders: de ­rationele, de ­eeuwige twijfelaar en de machtswellusteling. Kings of War gaat over de psychologie van de machthebber in tijden van oorlog. Gespeeld door een veertienkoppige cast van Toneelgroep Amsterdam.
(Door: Vincent Kouters)

Beeld Jan Versweyveld

Theater

What if they went to Moscow?, naar Tsjechov, van Christiane ­Jatahy. Frascati Theater, ­Amsterdam, 14 en 15/6.

Wie liever zo dicht mogelijk op de huid van een acteur zit, gaat naar het kleinere Frascati Theater om daar het boeiende experiment What if they went to Moscow? te zien. Een bewerking van Anton Tsjechovs Drie zusters, door de Braziliaanse film- en theaterregisseur Christiane ­Jatahy. In een eigentijds appartement praten dito Brazilianen over de vraag waarom mensen van elke nieuwe generatie steeds weer weg van alles willen. In vijf uur zie je als toeschouwer twee keer hetzelfde verhaal: eerst ­gespeeld op toneel en dan op film (of andersom). Twee perspectieven op een oeroude vraag.
(Door: Vincent Kouters)

Beeld Milena Abreu

Dans

Extremalism door Emio Greco en Pieter C. Scholten, Ballet National de Marseille & ICKamsterdam, 12 en 13/6, Carré, Amsterdam. Tournee volgend seizoen.

Met deze grootste dansvoorstelling uit het Holland Festival ­moeten Emio Greco en Pieter C. Scholten laten zien waar ze internationaal staan als succesvol choreografenduo. Precies twintig jaar geleden braken ze in Nederland door met Bianco, Greco's solo vol extremen, van diep donker tot verblindend wit. In Extremalism brengen ze zes dansers van hun stadsgezelschap ICK­amsterdam samen met 24 dansers van Ballet de Marseille. Daar voeren ze sinds september ook de scepter. Ze onderzoeken hoe een lichaam zich gedraagt in extreme situaties, van opstand tot crisis. Na de wereldpremière in Carré gaat Extremalism naar ­Italië en opent de voorstelling het belangrijkste dansfestival van Frankrijk: Montpellier Danse. Volgend seizoen een Nederlandse tournee.
(Door: Annette Embrechts)

Beeld Alwin Poiana

Muziek

Beyond The Score, a Portrait of Pierre Boulez, Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam, 2/6.

De grootste nog levende componist Pierre Boulez werd dit jaar 90; het is dus niet verwonderlijk dat zijn immense en experimentele oeuvre een plek krijgt op het Holland Festival. Bijzonder is het door architect Frank Gehry vormgegeven muzikale portret Beyond The Score, waarin de muziek van Boulez, uitgevoerd door Asko | Schönberg en Slagwerk Den Haag, wordt ge­lardeerd met archiefbeelden van de componist, bijvoorbeeld in ­gesprek met Igor Stravinsky.Voor niet-kenners een mooie kennismaking met Boulez. Voor kenners wellicht een bevestiging van wat zij al wisten: dat Boulez een van de meest toonaan­gevende musici is van het ­na-­oorlogse tijdperk.
(Door: Robert van Gijssel)

Beeld Sebastian Bolesch

Muziek

Mugison: The Loom of Mind, Bimhuis, Amsterdam, 19/6.

Mugison is beslist niet de eerste IJslander die op het Holland Festival verschijnt. De ambient- en dronecelliste Hildur Guðnadóttir trad er al eens op, naast bijvoorbeeld de semiklassieke rust­muziekband Múm. Dit jaar speelt de laptop- en ­eenmansband Mugison in het Bimhuis, samen met landgenoot Pétur Ben en het Vlaamse barokgezelschap Baroque Orchestration X. De bevreemdende en licht hallucinante muziek van Mugison zal deels worden uitgevoerd op klassiek instrumentarium in de voorstelling The Loom of Mind, waarin zelfs aan stand-up­comedy zal worden gedaan.
­(Door: Robert van Gijssel)

Beeld Jonás Valtýsson
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden