De Volkskrant tipt: deze 15 acts mag je niet missen op Best Kept Secret

Veel jonge en relatief onbekende bands staan op het programma van Best Kept Secret (van 19 t/m 21 juni), zelfs meer dan voorheen. Recensenten Pablo Cabenda, Just Fontein, Robert van Gijssel, Gijsbert Kamer en Menno Pot maakten een selectie. De programmering in Hilvarenbeek en meer festivalinformatie vind je hier.

Festivalfestivalgangers dansen bij Tijuana Panthersfeest, Best Kept Secret 2014. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Spotify-playlist

Onderstaande tips zijn allen verzameld in de speciale playlist: De Volkskrant tipt: BKS 2015 (zie hiernaast). De artiesten individueel beluisteren kan hieronder.

Cashmere Cat

De Noorse Magnus Høiberg is een genre bender; de producer/dj heeft een goed oor voor popmelodietjes en aanstekelijke hiphopritmes maar buigt die om naar een louter elektronische sound. Het resultaat is nooit koud of afstandelijk. Eerder verstaat hij de kunst met freaky samples en flipperkastgeluiden een warm bubbelbad te creëren. Zacht en springerig als de rubberen speeltjes van de hond. Hij heeft al samengewerkt met Ariana Grande, Wiz Khalifa en ook Kanye zag dat het goed was. Cashmere Cat mocht een track produceren voor diens album Swish dat dit jaar nog uitkomt. (PC)

(Vrijdag, 01:00 uur, Stage Two)

Best Kept Secret-dossier

Lees alles over Best Kept Secret in ons uitgebreide dossier. Zoals onder andere een interview met The Tallest Man on Earth.

Een profiel van A$AP Rocky, de nieuwe golden boy in de hiphop

En we gingen op bezoek bij Marmozets, muziek om een ouderwetse moshpit bij te beginnen.

Vessels

Trance opwekkende dance en transcendente rock gaan prima samen. Luister maar naar Vessels, een Brits bandje (uit Leeds) dat live-dance produceert alsof er een publiek van stugge metalheads mee moet worden platgespeeld. Vessels maakt zwaar door percussie en ritmische grooves gedreven muziek, zoals op de laatste plaat Dilate en weet langgerekte tracks van al snel een kwartier toch spannend en vurig te houden, met steeds weer een nieuwe melodische laagjes, dikke baslijnen en drummende climaxen. Elektronische postrock dus, of krautrock op dansschoenen, met welja: een grote hipsterbril op. (RvG)

(Vrijdag, 01:00 uur, Stage Three)

Blanck Mass

Het duo Fuck Buttons (de naam zegt het al) staat niet bekend om zijn fijnzinnige geluidssculpturen en subtiele harmonieën. De band uit Bristol maakt straffe noise, op laptops en brakke mixertjes. In zijn soloproject Blanck Mass komt Fuck Buttons-helft Benjamin John Power met eigenlijk verrassend toegankelijk dance, die met één been staat in het rijke bandjes-dance-verleden (Underworld, Orbital) van de jaren negentig. De 'big beats' mogen knallen op Blanck Mass' recente plaat Dumb Flesh. En hij weet prachtige bouwwerken te metselen uit tribale ritmes, fijnzinnige melodielijnen, superenge, gesampelde vocalen en uiteraard dikke bassen. Vuistje-in-de-luchtmuziek, hopelijk ook live. (RvG)

(Vrijdag, 23:45 uur, Stage Three)

Daniel Norgren

Er zit een fijne discrepantie in de muziek van de Zweedse Daniel Norgren. Hoe desolaat en mistroostig het ook mag klinken en dat doet het vaak genoeg zijn liedjes laten je nooit ontredderd achter. Zelfs als hij zingt 'Everything you know, melts away like snow' gaat daar een immense troost van uit. Misschien komt het doordat hij in een idioom opereert waar de gedeelde smart staat voor dubbele vreugd: blues en folk. Misschien omdat zijn nasale ouderlingenstem klinkt alsof hij het zelf allemaal aan den lijve heeft ondervonden om voor ons getuigenis af te leggen. Muziek zo oud en door tijd verweerd als de barsten in een antieke eikenhouten tafel. (PC)

(Vrijdag, 18:00 uur, StageThree)


Drenge

Eén van de fijnste rockliedjes van de laatste jaren? Bloodsports van Drenge, een adhd-projectiel uit de eredivisie, half grunge, half Arctic Monkeys. De vrees dat de band uit Sheffield een eendagsvlieg zou zijn, verdween toen dit jaar het tweede album Undertow uitkwam, een indierockplaat waarop intelligentie en energie worstelen om voorrang. Je spreekt de bandnaam overigens niet op zijn Engels uit ('Drenzj'), maar op zijn Deens. Het betekent 'jongens' en dat zijn de broertjes Eoin en Rory Loveless inderdaad: jongens, maar góéde jongens. (MP)

(Vrijdag, 15:45 uur, Stage One)

STUFF.

Net als de Britten dat doen, maken ze ook in Vlaanderen ieder jaar een lijst met grote beloften. Hun Sound Of 2015 werd aangevoerd door de vijfkoppige band STUFF.. De band uit Gent brengt op zijn net verschenen debuut een spannende mix van instrumentale funk, electro, jazz, postrock en wat niet eigenlijk. De muziek van STUFF. moet live nog meer betoveren, bezweren en opwinden dan op de plaat, dus dat belooft wat. Vooral benieuwd hoe drummer Lander Gyselinck het boeltje ontregelt en weer bij elkaar brengt. (GK)

(Zondag, 23:00 uur, Stage Two)

Reigning Sound

Greg Cartwright schrijft en zingt de mooiste popliedjes. In de jaren negentig maakte hij al naam in de vermaarde lo-fi punkband The Oblivians. Veelzijdiger gaat hij tegenwoordig te werk met Reigning Sound. Zijn liedjes mogen tegenwoordig steeds mooier klinken, wat vorig jaar resulteerde in het fraaie album Shattered waarop de gitaarliedjes met een flinke dosis soul doorspekt waren.

Zo vaak komen ze niet naar Europa, dus grijp je kans. Het mooiste liedje van 2014, Never Coming Home kan zomaar een van de hoogtepunten van het festival worden. (GK)

(Zondag, 20:45 uur, Stage Three)

Weval

Harm Coolen en Merijn Scholte Albers studeerden aan de Filmacademie en deelden een liefde voor elektronische muziek: Merijn vooral triphop, Harm meer house. Nou, maak de optelsom maar: samen maken ze filmische house met het bedwelmende karakter van triphop. Weval (afkorting van waterval) is fabrikant van misschien wel de mooiste elektronische popmuziek van Nederland. Hun schitterende ep Easier (2014) verscheen op het Keulse kwaliteitslabel Kompakt. Op Best Kept Secret moet je even voor ze opblijven, maar als dat lukt, mag je zelf kiezen: dansen, aandachtig luisteren of allebei tegelijk. (MP)

(Zaterdag, 2:00 uur, StageThree)

Ariel Pink

Ga zeker kijken bij deze obscure knutselmuzikant uit de underground van Los Angeles. Een vette synthesizersound als grondverf, met klodders glamrock, psychedelica en disco om de kleur aan te brengen. Naam maakte Pink in 2010 met het magistrale album Before Today en het al even zo mooie popliedje Round and Round. Zijn laatste album Pom Pom zoekt het meer in de avantgarde en roept de herinnering aan Zappa en The Mothers of Invention op. Verrassingen gegarandeerd, dus. (JF)

(Zondag 21 juni 19:45, Stage Five)

Steve Gunn

Tivoli de Helling was maar magertjes gevuld, vorig jaar toen Steve Gunn op festival Le Guess Who? in Utrecht stond. Maar de mensen die er waren, konden niet anders dan ademloos luisteren naar de betoverende gitaarpartijen; fingerpicking van het hoogste niveau en solo's om bij weg te dromen. Way Out Weather uit 2014 bleef onterecht wat onder de radar, dus lijkt de zondagmiddag perfect voor deze Amerikaan, ooit bandlid bij Kurt Vile, om zich in de kijker te spelen. (JF)

(Zondag 21 juni, 12:00, Stage Three)

Daniel Romano

Country is toch al lang dood? Onzin. De Canadese Romano belichaamt alles wat goed is aan het genre. Alleen al die cover van zijn succesalbum Come Cry With Me, alsof hij is weggelopen uit een saloon in Nashville. En toch zeker ook die liedjes, zuiver gezongen met de juiste snik. Geen linedance, maar wel wiegend de eerste avond in. (JF)

(Vrijdag 19 juni 19:30 Stage Three)

The Jesus and Mary Chain

Eerst was er in 1984 dat singletje, Upside Down. Drie minuten oorverdovend piepende gitaren. Maar door de noise klonk een mooi, beetje omfloerst gezongen popliedje. Zoiets hadden we nog nooit gehoord. The Jesus And Mary Chain heette de band. Psychocandy was de naam van het album dat najaar 1985 verscheen en op Best Kept Secret integraal wordt gespeeld. Phil Spectors 'wall of sound', The Shangri-Las en The Velvet Underground waren de referenties. Vaak gekopieerd, nooit geëvenaard, ook door de broertjes Reid zelf niet. Just Like Honey, Never Understand, You Trip Me Up: nog steeds klassiek. Beter heeft The Jesus And Mary Chain ze niet gemaakt. (GK)

(Vrijdag, 21:30 uur, Stage Two)

Applescal

Pascal Terstappen is een stille, maar toch ook behoorlijk stuwende kracht van de meer doordachte Nederlandse techno. Als Applescal maakt hij complete, complexe en erg melodieuze dance, waarmee hij wordt geprezen op muziekblogs tot ver buiten de landsgrenzen. Vorige maand verscheen zijn vierde album For, en op deze plaat lijken de dromen van Terstappen wat grimmiger te worden, zoals op de fraaie bitterzoete track For Lovers, al blijft de sfeer in zijn muziek warm en behaaglijk en zeer geschikt als soundtrack bij al uw ingebeelde ruimtereizen. En op dit soort wolken drijven we dus zaterdag bij de 'containerstage' van St. Paul met Applescal de nacht in. Romantisch. (RvG)

(Zaterdag, 23:00 uur, Stage Four)

Evian Christ

Het schuurt, trilt en hamert en alsof je in een industriehal zit waar de roestige apparatuur op hol is geslagen. Met een genadeloos machinale beat mept Evian Christ, echte naam Joshua Leary, je de dansvloer op terwijl de geagiteerde noise van een nummer als Waterfall je alle hoeken van de kamer laat zien. Evian Christ was een van de producers die het nieuwe weerbarstige geluid van Kanye West op Yeezus vormgaf. Nu staat de man met een liveband en een nieuwe lichtshow op BKS. Verwacht niets minder dan shock and awe. (PC)

(Zondag, 23:00 uur, Stage Five)

Föllakzoid

Je kunt, in een poging de spacerock van het Chileense trio Föllakzoid te duiden, allerlei ingewikkelde verhalen ophangen over de mystiek van de steppen en de geheimen van Paaseiland, maar dat is natuurlijk allemaal flauwekul: Föllakzoid (niet van Paaseiland, maar uit de hoofdstad Santiago) is gewoon een uitstekende psychedelische post-rockband, die een pulserende krautrockgroove uitrolt die soms elektronisch aanvoelt, maar dat maar zelden is. In drie kwartier kunnen ze net drie stukken spelen. Het Pink Floyd van de Andes strijkt neer in de Beekse Bergen. Dat kon wel eens hypnotiserend uitpakken. (MP)

(Zaterdag, 18:45 uur, Stage Five)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden