De voetballer die hem goed raakt, kan WK-bal Brazuca lekker laten zwabberen

AMSTERDAM - Speciaal voor het WK in Brazilië fabriceerde Adidas een nieuwe bal: de Brazuca. Het is de meest geteste wedstrijdbal ooit. Hij is gebruikt onder verschillende omstandigheden, in allerlei klimaten en door meer dan 600 spelers en 30 teams, en dat tweeënhalf jaar lang. En wat zegt Wesley Sneijder op een doordeweekse dag over de Brazuca? 'Het is een skippybal.'


Ach ja, logisch dat spelers kritisch zijn. Wat voor een timmerman zijn hamer is, is voor een voetballer de bal: het belangrijkste gereedschap. En volgens Sneijder voelt de Brazuca niet heel lekker. 'Hij is erg licht', legt hij uit. 'Als je hem goed raakt, gaat het wel. Hij is niet slecht, maar je moet hem wel eerst leren kennen.'


Discussie over de WK-bal is er altijd. Sinds 1970 voorziet Adidas de FIFA van de officiële wedstrijdballen. Telstar was de eerste, een ontwerp dat bestond uit twaalf zwarte vijfhoeken en twintig witte zeshoeken, zodat de bal ook goed zichtbaar was op zwart-wit-televisies. In stripboeken wordt dit ontwerp nog altijd gebruikt als de klassieke uitvoering van de bal.


Sommige WK-ballen bereikten een iconische status, zoals de Tango in 1978, destijds revolutionair vanwege de waterdichte naden. Andere waren controversieel, zoals de Jabulani, de WK-bal van 2010. 'Het is een strandbal', luidde destijds het weinig lovende commentaar van de Spaanse doelman Iker Casillas.


Wordt de Brazuca de nieuwe Tango of de Jabulani? De spelers van het Nederlands elftal houden het voorlopig in het midden. 'Een prima bal', jubelt Joël Veltman. 'Je kunt er een heerlijke lange pass mee geven.' Georginio Wijnaldum is minder enthousiast: 'Het blijft raar om met deze bal te spelen, want bij PSV is Nike onze sponsor. Hun bal vind ik beter.'


'Er zit een behoorlijke zwabber in', vindt Sneijder. Hij bedoelt daarmee dat de bal nogal onvoorspelbare curves kan maken. Dat was in 2010 de grootste klacht over de Jabulani, van met name de keepers. Die zagen de bal met een vreemd effect op zich af komen.


Het zwabber-effect zou juist een voordeel kunnen zijn voor voetballers als Wesley Sneijder, met een goeie traptechniek. 'Dat klopt', zegt de middenvelder. 'Maar dan moet je de bal wel op een bepaalde manier raken.' Hoe, dat kan hij niet uitleggen. 'Dat is een gevoel.'


Veltman: 'Een goeie bal zwabbert altijd een beetje.'


Ajax was een van de dertig teams die de Brazuca vanaf januari mochten testen. Doelman Jasper Cillessen is daarom al helemaal gewend aan de bal. Hij noemt de Brazuca juist 'baanvast' en heeft dus geen last van het zwabberen. 'Ik denk dat Wesley in Turkije met Nike-ballen speelt. Wij hebben dus een kleine voorsprong, omdat we de Brazuca al kennen.'


De naam van de bal is in september 2012 door meer dan een miljoen Brazilianen gekozen. Brazuca kreeg meer dan 70 procent van de stemmen en liet de alternatieve namen Bossa Nova en Carnavalesca ver achter zich. Volgens Adidas verwijst Brazuca naar passie, emotie en gastvrijheid. Lege lege marketingtermen, maar de verkoop zal er niet minder om zijn: van de bekritiseerde Jabulani gingen er liefst 13 miljoen over de toonbank.


Volgens Cillessen hangt het succes van de bal vooral samen met het resultaat dat ermee wordt geboekt. 'Worden we geen wereldkampioen, dan is het een waardeloze bal. Staan we straks met de cup te zwaaien, dan hoor je er niemand meer over. Laten we dus maar hopen dat er straks niks te klagen valt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden