De vier motoren van Wiggins

VAN ONZE VERSLAGGEVERS

BELLEGARDE-SUR-VALSERINE - Wat hij elke dag aan de eettafel na een dag hard werken tegen zijn ploeggenoten zegt? Bradley Wiggins aarzelde na de tiende etappe een moment. 'Dank je wel?', antwoordde de geletruidrager met een vragende blik.

Hij hoeft ze niets te zeggen. Ze zijn het hele jaar al samen op pad en weten hoe en wat hij denkt. De hele dag leidde Edvald Boasson Hagen, Michael Rogers, Richie Porte en Chris Froome hun kopman woensdag veilig door de eerste Alpenetappe. En toen hadden Christian Knees, Bernard Eisel en zelfs Mark Cavendish hun deel op het vlakke al gedaan.

'We hebben het script gevolgd', analyseerde Wiggins in finishplaats Bellegarde-sur-Valserine koeltjes. Alsof het de normaalste zaak van de wereld betrof. Team Sky dicteert de wet op de Franse wegen. De overmacht doet denken aan die van Banesto met Miguel Indurain, en vooral die van Lance Armstrong met US Postal en later Discovery Channel.

'UK Postal' werd de trein van Wiggins afgelopen weekeinde al genoemd. Het dopingverleden van US Postal buiten beschouwing latend, zijn er twee belangrijke verschillen, doceert Dirk Demol, een van de drijvende krachten achter de oude US Postal-trein.

De ploeg van Armstrong bestond altijd uit acht knechten, die ook bergop konden rijden. 'Onze renners werden nooit in het begin van de koers gelost, zoals Cavendish. Maar goed, mannen als Porte of Froome zijn zo sterk, die tellen voor twee.'

Michael Rogers schetst in startplaats Mâcon ook een ander beeld: 'Iedereen komt nu met de vergelijking met US Postal, maar dit is uit onszelf ontstaan. Als je met z'n allen zo sterk bent, dan moet je er ook het meeste voordeel uithalen.'

In het Critérium du Dauphiné groeide volgens de Australiër pas de overtuiging dat ze als team iets extra's konden brengen. Daar, zo zeiden geschrokken collega-renners, domineerde Team Sky alsof de weg van hen was. 'In de beklimming van de Joux Plane zaten we plots met z'n allen op kop om de positie van Bradley te verdedigen. Dat heeft mentaal veel betekend', vertelt Rogers. 'De dag erop deden we het weer en dan groeit er langzaam iets.'

Helemaal waar is dat niet. Manager Dave Brailsford heeft drie jaar, sinds de oprichting van Team Sky in 2010, gesleuteld aan de trein zoals die nu op de rails staat. Er moest een hecht team worden gevormd, om de klassementsrenner die de Tour kon winnen heen. Het is een twee-eenheid geworden. Ze kunnen niet zonder elkaar.

Had Wiggins woensdag de ploegmaats van Cadel Evans gehad, zou hij op weg naar Bellegarde in de problemen zijn gekomen. De aanvallen van Vincenzo Nibali en Jurgen Van den Broeck, in de beklimming en afdaling van de Col du Grand Colombier, werden speldenprikken omdat zijn mannen het tempo strak hielden. Precies zoals de kopman het graag heeft. Hij roept 'harder' als het hem te langzaam gaat, en 'langzamer' als hij het tempo te hoog vindt.

Zo simpel werd het voorgedaan na de eerste slag die de ploeg toebracht op La Planche des Belles Filles. 'Het is grappig', zegt Porte over de communciatie. 'Meer dan 'go on' is het niet. Doe wat je moet doen en Brad maakt het af, daar komt het feitelijk op neer.'

De adem afsnijden

Elke renner heeft een taak en vervult die. Het kwartet snijdt anderen de adem af en zorgt dat hun kopman nooit in de reserves hoeft te tasten. 'Hier hebben we op geoefend. We hebben een bergtrein gemaakt zoals anderen een sprinttrein maken', vertelt Sky-ploegleider Sean Yates.

Er werd zorgvuldig op geselecteerd. Het doel was om de hele ploeg naar het niveau van de kopman te tillen. En iedereen, met uitzondering van wereldkampioen Mark Cavendish, moet de eigen kansen opofferen. Pas als die zich aandienen, mag eraan worden gedacht, zoals Froome in de eerste bergetappe ondervond.

In deze Tour zijn Hagen, Rogers, Porte en Froome de belangrijke adjudanten van de geletruidrager. Sivtsov wordt gemist na een valpartij, eerder deze Tour. Froome wil het trainingsregime van de trein niet overdrijven. 'Zoiets gaat vanzelf.'

Rogers valt hem bij: 'We zijn met z'n allen op hoogtestage geweest. Maar hoe het verder loopt in de bergen, dat zien we pas als het aan de orde is. De volgorde waarin we rijden, hangt af van hoe sterk iedereen is en welk tempo we kunnen aanhouden.'

Als er sprake is van een volgorde dan opent Boasson Hagen in de bergen, volgt Rogers, is Porte de voorlaatste en sluit Froome de rij. In de afdaling van de Grand Colombier kreeg Rogers woensdag een lekke band. 'Het zou daarom ook onverstandig zijn die volgorde te zien als iets vaststaands. Je moet ook kunnen improviseren', aldus de Australiër.

Ontbrekende wagon

Rogers verhuisde in 2011 naar Team Sky. Hij kreeg in het verleden kansen genoeg om zelf als kopman te fungeren. Nooit kon hij die druk aan. 'Ten dele', antwoordt hij op de vraag of hij speciaal is aangetrokken om Wiggins op sleeptouw te nemen. 'Ik neem ook een hoop ervaring mee, dat is ook belangrijk binnen de ploeg als geheel.'

Boasson Hagen en Froome maken al sinds 2010 deel uit van de equipe. Porte kwam dit jaar over. Hij was de ontbrekende wagon in de trein en wil in de schaduw van Wiggins groeien naar een mogelijke leidersrol.

Vorig jaar debuteerde Porte in de Tour aan de zijde van Alberto Contador. Twee maanden eerder reden ze ook al samen de Giro d'Italia. De Australiër was daar nauwelijks van nut geweest. 'Alberto was daar zo veel beter dan de rest. Er viel niet veel te helpen, die had helemaal geen ploegmaats nodig.'

Bij Team Sky is het anders. Woensdag sleurde hij kilometers lang aan kop. Froome kon zich sparen en hoefde alleen in de slotkilometer een aanvalletje van Cadel Evans te pareren. Precies zoals hij een halve dag eerder had gehoopt. 'Anders betekent het dat we een heel zware dag hebben gehad.'

Sky doet onderzoek naar teamdokter Leinders

Team Sky is een intern onderzoek begonnen naar teamdokter Geert Leinders. De ploeg doet dat naar aanleiding van publicaties over het verleden van de Belgische arts bij Rabobank, onder meer in de Volkskrant. Leinders was van 1996 tot 2009 werkzaam bij de Nederlands ploeg. Hij heeft altijd verklaard dat 'zerotolerance in het wielrennen niet bestaat' en gaf indirect toe epo te hebben verstrekt aan renners. Team Sky, dat geletruidrager Bradley Wiggins in de gelederen heeft, staat zich sinds de oprichting van de ploeg voor op het zerotolerance-beleid. Manager Dave Brailsford moest afgelopen dagen in Britse media tekst en uitleg geven over het aantrekken van Leinders als ploegdokter in 2011. Hij werkt op freelance basis voor Sky. 'Ik zou niemand voor mijn staf aanwerven met een dopingverleden', zei Brailsford.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden