De Versace van Madonna

Wie: Angela de SmetFunctie: Operationeel manager bij Tassenmuseum HendrikjeErvaring: Met krange aumônières, fingerfours en waaiertaal...

1. Eerste vraag: Wat hebben Kate Moss, Grace Kelly, Jacky Kennedy, Jane Birkin en Sienna Miller gemeen?

De personeelsadvertentie had ze wel zien staan. Maar pas toen Angela de Smet er tijdens de Museumnacht als bezoekster binnenwandelde, dacht ze: wow, hier wil ik werken! Daarna, vertelt ze, ging het min of meer vanzelf. ‘Ik zag er kennelijk enthousiast genoeg uit.’ Nu is ze alweer vijf maanden operationeel manager van Tassenmuseum Hendrikje en elke dag dat ze ’s avonds een controlerondje maakt, loopt ze zingend de trap af.

2. Behalve opgemaakt, is de kassa van de museumwinkel dan al:

a. ‘afgeroomd’.

b. ‘afgemaakt’.

c. ‘afgerond’.

Chique trap, trouwens. Zoals alles chic is – je werkt hier niet onder een systeemplafond. De 17de-eeuwse stijlkamers met plafondschilderingen en Louis XIV-schoorsteen, de authentiek opgespannen wandbekleding, de verlichting, het glas in lood, het ziet er allemaal even smaakvol en verzorgd uit.

In de binnentuin klatert de fontein en ruikt het naar rozen en lavendel; in het museumcafé buigen twee dames zich aandachtig over hun fingerfours.

3. Ja, de fingerfours... Die zijn een begrip bij Hendrikje. Maar wat zijn het?

a. XXL lange vingers.

b. Vijf koekjes van verschillende lengte.

c. Een luxevariant petitfours.

Het tassenmuseum is een familiemuseum, zegt Angela. Aan de wieg staat de Amstelveense antiquair en verzamelaarster Hendrikje Ivo, die is begonnen met een museumpje aan huis. Ook Hendrikjes man kom je hier vaak tegen; dochter Sigrid is directeur. Toen het huismuseum uit zijn krachten groeide en Hendrikje nergens in haar woonplaats terechtkon, deed ze een oproep in het museum.

Dat zich vervolgens een Vermogend Persoon zou melden die haar hielp aan een monumentaal pand aan de Amsterdamse Herengracht, had ze nooit kunnen denken. Precies een jaar bestaat het museum nu in deze vorm; op 7 juni werd de 45 duizendste bezoeker verwelkomd.

4. Hoe wordt dit Vermogende Persoon hier altijd eerbiedig aangeduid?

a. De Weldoener.

b. De Filantroop.

c. De Mensenvriend.

d. V.P.

De collectie bestaat uit ruim 3.500 tassen en accessoires. Zij toont de geschiedenis van de westerse damestas vanaf de late Middeleeuwen tot nu. Angela laat 16de-eeuwse tassen zien, speelbeurzen, kralentasjes (zoals dat ter gelegenheid van de eerste giraffe in Europa – Parijs, 1827), art-decotassen, schooltassen, het door Versace ontworpen tasje dat Madonna droeg bij de première van Evita; Soco Bags, Christian Lacroix-, Paloma-, Lacroix, Badoux- en Diablo-tassen, bruine tassen, gele tassen, blauwe tassen, rode tassen en ‘groene tassen’, door hedendaagse ontwerpers gemaakt van gerecycled en/of duurzaam materiaal.

5. Wij zeggen: rog, paling, krokodil, slang, luipaard, pad, gordeldier. U zegt:

a. motieven.

b. modellen.

c. kleuren.

d. leersoorten.

En dan zijn er nog de tassen van de tassenactie ter gelegenheid van het honderdste nummer van het tijdschrift Esta. Bekende Nederlandse vrouwen laten hun tas veilen ten bate van MYBODY, dat projecten in ontwikkelingslanden ondersteunt die het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen bevorderen.

6. Wat zijn géén voorlopers van de handtassen zoals we die nu kennen?

a. Dijzakken.

b. Réticules.

c. Bacinets.

d. Chatelaines.

e. Aumônières.

Dat ze zich zo’n beetje met alles mag – en moet – bemoeien, vindt Angela een van de prettigste kanten van haar werk. Vanmorgen heeft ze bij afwezigheid van de shopmanager de kassa in de museumwinkel opgestart, een arrangement voor een groepje kunstgeschiedenisstudenten geboekt en de dienstroosters van de meer dan zestig vrijwilligers aangepast (‘Geen zieken, dat scheelt alweer’). En tussendoor is ze bezig met het opzetten van de vriendenadministratie. Daarnaast beheert ze ook nog het Handboek voor de Vrijwilliger, dat allerlei informatie bevat voor de in wisselende bezetting optredende gastvrouwen (63 stuks) en gastheren (2).

7. Informatie over de tas ‘Krang’ van Maria Hees, bijvoorbeeld. Wat betekent krang?

a. Oud, verweerd.

b. Binnenstebuiten.

c. Oversized, grof.

Een apart hoofdstukje is gewijd aan ‘waaiertaal’, want ook waaiers behoren tot de accessoires. In de 19de eeuw publiceerde de Franse waaiermaker Duvelleroy een handleiding met 32 houdingen, die allemaal een nogal frivole betekenis hebben. De gesloten waaier rustend op het rechteroog: hoe laat? De bovenkant met de vinger aanraken: ik wil u spreken.

8. En de waaier openen en sluiten:

a. u bent vet.

b. u bent wreed.

c. u bent cool.

9. Wat wil iemand zeggen als de geopende waaier het linkeroor bedekt?

a. Verklap ons geheim niet.

b. Ik begrijp u niet.

c. De ambassadeur verwent ons werkelijk.

10. Tenslotte: wat betekent met de waaier over de wang strijken?

a. Ik hou van u.

b. Ik ben gestreeld door uw aandacht.

c. Tot ziens.

Carel Helder en Peter Hoomans

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden