Vijf vragen verloren containers

De verloren containers van de MSC Zoe: hoe gebeurde het en wat is de schade?

Van de 270 containers die overboord van de MSC Zoe zijn geslagen, zijn er 35 gelokaliseerd en 22 aangespoeld. Waar zijn de andere containers, wat voor schade richten deze nog aan en wie draait daar voor op?

Strandjutters hebben aangespoelde krukjes buitgemaakt. Beeld Harry Cock / de Volkskrant

1. Er is een strafrechtelijk onderzoek begonnen naar de overboord geslagen containers, waarom?

De Maritieme Politie gaat in samenwerking met de Inspectie van Leefomgeving en Transport onderzoeken hoe het het vrachtschip zoveel containers kon verliezen en of dat het gevolg is van strafbaar handelen. Daarbij kijken zij of de Wet ter voorkoming van verontreiniging door zeeschepen is overtreden. Een officier van justitie van het Functioneel Parket, een afdeling binnen het OM, houdt toezicht. Naar verwachting zal het enkele weken tot maanden duren voordat er meer duidelijkheid is.

2. Wie zou er in overtreding zijn?

Daarover worden tijdens het onderzoek geen uitspraken gedaan, maar de Waddeneilanden hebben de Zwitserse rederij van het containerschip MSC Zoe aansprakelijk gesteld. Er is namens de rederij al een verzekeraar op de eilanden geweest om de schade te bekijken. Ook Rijkswaterstaat heeft de rederij verantwoordelijk gesteld.

3. Wat is de schade?

Over de hoogte van de financiële schade is nog niets duidelijk. MSC Mediterranean Shipping Company heeft zaterdag in een verklaring laten weten alle kosten te willen betalen van het verwijderen van de troep die overboord is gegaan.

Volgens het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) zullen de gevolgen voor het milieu nog decennia voelbaar zijn. Een aanzienlijk deel van de vracht bestond uit plastic voorwerpen, in zee breken deze af in kleine deeltjes die ongemerkt in de voedselketen van zeedieren terecht kunnen komen. Zeevogels en vissen kunnen bovendien verstrikt raken in de voorwerpen.

4. Hoe zit het met die giftige stof die is gevonden?

Er is in ieder geval één container met 280 zakken organisch dibenzoyl peroxide overboord geslagen. Deze giftige, poederachtige substantie wordt gebruikt voor de productie van plastic of rubber en kan bijtende reacties geven als het in aanraking komt met de huid. Er zijn inmiddels twee zakken van aangespoeld op Schiermonnikoog. De meldkamer Noord-Nederland raakte vrijdagmorgen tijdelijk overbelast door meldingen over de vondst van de zakken. Dit bleek echter om een andere substantie te gaan. De Veiligheidsregio Fryslan heeft daarop een signalement verspreid van de zakken die wel een giftige inhoud bevatten.

5. Hoe nu verder?

Inmiddels zijn zo’n 35 van de 270 zeecontainers gelokaliseerd, hiervan zijn 22 aangespoeld op de eilanden. De Kustwacht zoekt nog naar containers in zee, maar heeft sinds donderdag niets meer waargenomen boven het wateroppervlak. Dit zou kunnen betekenen dat ze naar de bodem zijn gezonken. De rederij heeft een bergingsbedrijf aangewezen om de containers en hun inhoud uit zee te vissen. Met sonarschepen wordt gezocht naar gezonken exemplaren. De lading die nog in zee drijft, zal de komende dagen door een sterke noordwestenwind waarschijnlijk blijven aanspoelen op de Waddeneilanden.

Goederen uit de containers van de MSC Zoë aangespoeld op de kust van Schiermonnikoog. Beeld EPA

Een kilometerslang rommelspoor, zo ver het oog reikt: ‘Het is zoveel, je voelt je machteloos’

Op Schiermonnikoog is het leger ingezet om de aangespoelde rommel van het vrachtschip MSC Zoe te helpen opruimen. Ook eilanders en toeristen steken de handen uit de mouwen. ‘We moeten niet zeuren. Dit is onze consumptiemaatschappij.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.