De verkaramelzeezoutisering van de voedselindustrie

Wat ze niet allemaal verzinnen, in de voedselindustrie!

De chocolade, karamel en zeezout-croissant van de AH to go Beeld Gidi Heesakkers

De verkaramelzeezoutisering van de voedselindustrie, dat is ook wat zeg. Het beproefde duo karamel en zeezout dook de afgelopen jaren in toenemende mate op in chocoladerepen, soesjes, macarons, ijs, pindakaas, popcorn en kruidnoten.

Karamel-zeezout was al lang de 'culinaire obsessie' van een kokselite toen de combinatie zich opwerkte tot favoriet van de massa, stelde The New York Times in 2008 vast. In een uitgebreid verhaal over de opkomst van 'de smaak van het jaar' legde het Amerikaanse dagblad uit hoe het in godsnaam zover had kunnen komen. Ook president Obama had aan de hype bijgedragen, met zijn uitgesproken voorliefde voor smoked salt caramels van het merk Fran's Chocolates.

Dat was dus acht jaar geleden, in het grote land Amerika. Inmiddels kan het ook hier geen verrassing meer zijn dat AH to go een croissant met chocolade, karamel en zeezout verkoopt. Of exacter: een plakkerige, vette croissant met 4 procent karamel, 13 procent melkchocolade met zeezout, 0,5 procent pure chocolade en 0,2 procent grof zout.

'Chocking' lekker, aldus de Appie. Er bestaat geen twijfel over dat deze kleffe happen - sorry - als zoetzoute broodjes over de toonbank zullen vliegen.

Cijfer: 6

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden