De veertjes staan steeds op spanning

DANS


T.R.A.S.H


Tilburgs collectief brengt extreme uitingen van 'wanordelijk gedrag'.

Tilburg - In naam van de liefde is veel geweld aangericht. De vijf kwartier durende dansvoorstelling Disorderly Conduct van het Tilburgse collectief T.R.A.S.H. begint met het zacht uitgesproken 'I love you' en eindigt met de keiharde verwensing 'You're going right to hell!'.


Daartussen is het een komen en gaan van woest zwalkende en springverende dansers - drie mannen, drie vrouwen - die met pruiken en minirokjes hun wankele identiteit verhullen. Misschien zijn ze teleurgesteld in de liefde, hebben ze te lang aan het infuus gelegen van internet of hebben ze hun belofte 'I would die for you' iets te letterlijk genomen. Een samenhangend geheel kun je uit al die raspend uitgesproken, met echo versterkte zinnetjes niet destilleren; het lijken citaten uit heftige relatiefilms.


Het meest veelzeggend is het duet tussen de krachtige performer Oona Doherty en de veerkrachtige Joss Carter. Voor een inderhaast uitgeschoven gordijn verliezen ze zichzelf in een afstotelijke omhelzing: het verlangen naar versmelting slaat alras om in hatelijke afkeer. Zie hier het tragische verloop van veel liefdes in notendop.


In de grote zaal heeft T.R.A.S.H.-ontwerper Paul van Weert een publieke ruimte gecreëerd: vier bushokjes omkaderen een plein met witte muur. Daarop verschijnen later om onduidelijke redenen portretfilmpjes van de dansers. Tussen alle scènes ontstaat geen samenhang, behalve dat het extreem fysieke uitingen zijn van 'wanordelijk gedrag'.


Met dit eerste deel uit een trilogie, getiteld Humanoid Trilogy, probeert T.R.A.S.H. de vinger te leggen op paradoxen uit het gewone leven, zoals rond het lot, de dood en de verleiding. Hoezeer de folder ook rept van reflecties op de losgeslagen mens en de groeiende minachting voor waarheid en schoonheid, op toneel komt die inhoud nog maar matig tot zijn recht.


Fascinerend blijft wel die ongelooflijk heftige, onderhuidse agressie die choreografe Kristel van Issum samen met collega Guilherme Miotto in dans weet te vangen. De dansers beheersen een scala aan zenuwtrekjes. Ze lijken dronken torren en zakken op een platformrand in een spagaat om terug te veren in een zwiepende draaikolk. In hun spieren staan veertjes voortdurend op spanning.


Steunbalk van de voorstelling is de zorgvuldig opgebouwde muziekcompositie van Arthur van der Kuip, live vertolkt door celliste Jacqueline Hamelink, bariton Joao Paixao en sopraan Michal Bitan. Bij aanvang klimt de ijle zang als een zingende zaag de hoogte in om aards en berustend te eindigen. Na liefde en geweld komt muzikaal de inkeer. Daardoor lijkt Disorderly Conduct meer verwant met het Vlaamse danstheater van Alain Platel en Sidi Larbi Cherkaoui dan met de Nederlandse moderne dans.


Annette Embrechts


Humanoid Trilogy Episode 1: Disorderly Conduct door T.R.A.S.H. 8/2, Theaters Tilburg. Tournee t/m 5/4 en van 17 tot 26 juni tijdens Oerol.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden