Commentaar

De val van V&D is een waarschuwing

Het faillissement van V&D is een waarschuwing voor andere winkelketens en voor winkelgebieden.

Lege rekken in een verlaten V&D in Utrecht. Het warenhuisbedrijf krijgt definitief geen doorstart. Beeld anp

De ondergang van V&D is onvermijdelijk gebleken. Al zeker dertig jaar sleepte het warenhuis zich van crisis naar crisis. Het laatste jaar oogde als een langgerekte doodsstrijd, waarbij zelfs na het faillissement nog de hoop bestond op een doorstart. Maar uiteindelijk wisten de betrokken vastgoedondernemers, de banken, de curatoren en opkoper Roland Kahn te weinig toekomstperspectief te creëren voor V&D.

De afbladdering van V&D is een schoolvoorbeeld van hoe een voormalig succesbedrijf te traag reageert op de veranderende marktomstandigheden. Klanten stapten de afgelopen jaren gestaag over op gespecialiseerde (kleding)winkels (H&M), kozen voor prijsvechters (Action) of juist voor luxeketens (Bijenkorf) en winkelden meer op internet (Bol.com). Het management van V&D wist deze neergang niet te keren en maakte zich extra kwetsbaar door het vastgoed en andere dochters van de hand te doen, waardoor de buffers om tegenslagen op te vangen waren verdwenen. De uitverkoop van het roemruchte Vendexconcern schiep zo zijn eigen ondergang.

Het faillissement van V&D is een waarschuwing voor andere winkelketens in een vergelijkbare positie. HEMA en Blokker, maar ook giganten in andere sectoren, moeten keer op keer bedacht zijn op nieuwe ondernemers die met slimme plannen marktaandeel willen afsnoepen. Alleen wie tijdig reageert, maakt kans te overleven.

Voor duizenden werknemers van warenhuis V&D is de ondergang van hun bedrijf wel een hard gelag. Vooral voor het oudere personeel, dat al vele jaren voor dezelfde werkgever werkte, zal het moeilijk worden opnieuw aan de slag te komen. Juist voor hen is het sociale vangnet van groot belang. Het is aan het UWV en ook de betrokkenen zelf om alles op alles te zetten nieuwe banen te vinden.

Tientallen (middel)grote winkelsteden moeten de leegstand zien op te vangen. Op de mooie plekken komen vast nieuwe winkels met nieuwe werkgelegenheid. In droefgeestige winkelcentra is ook hier drastische verandering het devies. Met woningbouw, flexkantoren en nieuwe bedrijven valt het wegvallen van V&D wellicht op te vangen. Maar ook hier geldt: deze winkelgebieden hadden zich eigenlijk al voor de ondergang van V&D moeten aanpassen.


Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden