De uitdagingen voor een cricketfan

Loftuitingen voor de nieuwe topman van Microsoft, Satya Nadella. Hij staat voor een zware taak: hoe houdt hij kritische medewerkers, klanten, beleggers en partnerbedrijven te vriend?

Na vijf maanden staat er bij Microsoft een nieuwe man aan het roer. In video's op de website van het Amerikaanse concern prijzen zijn twee voorgangers Satya Nadella (46) de hemel in. De man die al 22 jaar voor hun bedrijf werkt, is 'een sterke aanvoerder' (Bill Gates, topman van 1975 tot 2000) en 'een bewezen leider' (Steve Ballmer).


Die loftuitingen kunnen niet verbloemen dat 'hun' man vrijwel zeker de tweede keus is geweest. Of misschien wel de derde. Of de tiende. Naar verluidt was er een lijst van honderd mogelijke kandidaten. Nadella's naam drong zich kennelijk niet meteen op aan de sollicitatiecommissie. Als hij de juiste man is, waarom heeft het Microsoft dan zo veel tijd gekost om hem te vinden?


De nieuwe topman van een bedrijf dat al bijna veertig jaar zijn stempel drukt op de samenleving - eerst met de personal computer, daarna met internet - moet veel mensen te vriend houden. Om binnenskamers te beginnen: Nadella moet zich bewijzen voor 100.932 microsofties en voor de 32 duizend oud-medewerkers van Nokia die op de loonlijst komen als de overname van de mobieltjesdivisie van het Finse bedrijf rond is.


Het meest prikken natuurlijk de ogen van de raad van bestuur die hem aanwees. Ballmer en Gates behoren tot de leden. De grote vraag is hoeveel manoeuvreerruimte de oude garde de nieuwe kapitein gunt.


Onder de sollicitanten voor het leiderschap bevonden zich tal van Microsoft-managers. Nadella moet hen binnenboord houden. Want het bedrijf is de afgelopen jaren al een aantal smaakmakers kwijtgeraakt, zoals de voormalige kroonprinsen J. Allard en Robbie Bach, die tekenden voor het succes van de Xbox-spelcomputer.


De kracht van Microsoft is altijd geweest dat het nauw samenwerkt met anderen. 'Redmond' liet vanaf het prille begin de productie van hardware zoals pc's aan anderen over. Vorig jaar kwam daar een kentering in, toen Microsoft zijn eigen tabletcomputers (de Surface) uitbracht. Trouwe bondgenoten als Acer klaagden dat de leverancier van Windows onder hun duiven schoot.


Hewlett-Packard, een van de grootste computermakers, beschouwt Microsoft als een directe concurrent. Windows 8 heeft toch al weinig fans onder computerbouwers, omdat de jongste editie van het besturingssysteem de neergang van de pc-markt niet weet te stuiten.


In september ging Microsoft op de tenen van andere partners staan: die van de mobieltjesmakers. Het bedrijf nam de telefoontak van Nokia over en gaat Lumia-toestellen dit jaar onder zijn merk in de markt zetten. Nadella zal bedrijven als Samsung en HTC ervan moeten overtuigen dat Microsoft zijn eigen producten niet voortrekt.


Gemor klinkt er ook bij de beleggers. Lang vervlogen zijn de tijden dat het aandeel tegen de 60 dollar aanschurkte. Onder Ballmers aanvoering zonk de koers zelfs naar tegen de 16 dollar aan en is sindsdien niet meer boven de 40 dollar geweest. Het persbureau Reuters meldde in oktober dat drie van de twintig belangrijkste beleggers aandrongen op het vertrek van Bill Gates uit de raad van bestuur. Eerder werd bekend dat Steve Ballmer een zetel in de raad van bestuur heeft gegund aan ValueAct, om te voorkomen dat deze activistische aandeelhouder tegen de leiding rebelleert.


Niet in de laatste plaats moet Nadella de sympathie winnen van honderden miljoenen gebruikers van Microsoft-producten en -diensten en misschien nog wel meer van consumenten en bedrijven die het bedrijf de rug hebben toegekeerd.


Die ruilden MSN in voor Facebook, Twitter en Snapchat. Ze verkozen de iPad van Apple boven de conventionele pc. Voor cloud-diensten klopten ze aan bij Amazon en lieten de Surface schieten voor tablets met Googles Android. Ook raken gebruikers van Windows 8 maar niet gecharmeerd van het startscherm met tegeltjes, waarmee Microsoft al zijn producten wil tooien.


Satya Nadella, liefhebber van cricket en poëzie, kan zijn borst natmaken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden