'De uitdaging is je te verzoenen met je eigen imperfectie'

Tv-presentator Floris Kortie (30) begon als programmeur, maar haalt tegenwoordig meer voldoening uit klassieke muziek naar de beeldbuis brengen. Of dat met ijdelheid heeft te maken, daarover zwijgt hij.

Mathijs De Groot
null Beeld Frank Ruiter
Beeld Frank Ruiter

Presenteren of programmeren?

'Presenteren. Laat ik eerst zeggen dat programmeren een onderschat vak is. In klassieke muziek is het gebruikelijk dat zeg, een strijkkwartet, zijn programma opstuurt en je als programmeur ja of nee zegt. Saai, vind ik. Een verrassend programma is maatwerk. Je moet zelf nadenken. Kunnen we bijvoorbeeld werk van Schubert en Stromae in één programma vatten, als de uitvoerende muzikant van beiden houdt? Nodigen we gastmusici uit? Dat denken en regelen geeft kopzorgen.

'Presenteren heeft een veel kortere aanloop en vind ik daarom fijner. Je doet research, bedenkt je tekst, verschijnt op een podium of voor de camera en klaar. Ik voel me ook minder afhankelijk van anderen wanneer ik presenteer, ik heb het volledig in eigen hand.

'Op dit moment programmeer ik voor Wonderfeel, een driedaags buitenfestival voor klassieke muziek op landgoed Schaep en Burgh, in 's-Graveland. Ik presenteer ook. Daarnaast presenteer ik een trendrubriek in het tv-programma Podium Witteman. Later deze maand begint het tv-programma Klassiek viert de zomer, waar ik hoofdpresentator ben. Daarin volg ik Nederlanders en één Vlaming die klassieke muziekfestivals kiezen als hun vakantiebestemming.

'Of ik presenteren ook leuker vind door de aandacht die ermee gepaard gaat? Dat moet wel. De opnameleider van Podium Witteman zegt altijd: 'Iedereen die voor de camera wil, is ijdel.' Dan houd ik wijselijk m'n mond.

'Ik kan wel een goed gevoel krijgen wanneer ik weet: ik ga nu heel mooie klassieke muziek aankondigen. Ik heb een mooi bloesje aangetrokken en ik heb een aantal scherpe interviewvragen bedacht. Dan weet ik dat ik de juiste man op de juiste plek ben, in de muziekwereld voel ik me immers thuis. Dat is geen ijdelheid. Bovendien is presenteren ook nederig: je maakt mensen altijd lekker voor iets of iemand anders.'

'Podium Witteman is een wezenlijk onderdeel van mijn leven geworden' Beeld Frank Ruiter
'Podium Witteman is een wezenlijk onderdeel van mijn leven geworden'Beeld Frank Ruiter

Muziek: zelf ontdekken of anderen laten ontdekken?

'Zelf ontdekken. Natuurlijk ken ik al veel klassieke muziek. Maar de geschiedenis ervan bestrijkt eeuwen. Relatief ken ik slechts een fractie. Ik voel me nog altijd meer ontdekkingsreiziger dan reisgids.

'Wel heb ik de tijdrovende gewoonte om voor vrienden gepersonaliseerde Spotify-lijstjes te maken. Dan ken ik hun voorkeuren in de klassieke muziek ongeveer en probeer ik daarop voort te borduren. Dat lukt meestal aardig.'

Als tv-verschijning: bijdehante betweter of ideale schoon-zoon?

'Oef. Ik vind het fijn als mensen zien dat ik geniet van wat ik doe en dat ik geen kwade bedoelingen heb. Daarom kies ik voor ideale schoonzoon. Tegelijkertijd: enkel vriendelijkheid, vrolijkheid en enthousiasme gaat ook vervelen.

'Ik heb nog stappen te zetten. Bij Podium Witteman begin ik mezelf soms al te evalueren wanneer ik pas halverwege mijn tekst ben. Het ergste wat je kunt doen, als je het mij vraagt. De kunst is te denken: het gaat stroef. Soit. We gaan er toch iets van maken.

'Veel bewondering heb ik bijvoorbeeld voor Ruben Terlou, die de VPRO-documentaireserie Langs de oevers van de Yangtze presenteerde. Hij deed dat niet in de rol van presentator, maar als China-fan, fotograaf en nieuwsgierige jongen. Hij dacht niet na, maar vertelde gewoon - onbevangen, zonder bezig te zijn met zijn voorkomen. Mijzelf lukt dat steeds beter.'

Podium Witteman of Wonderfeel?

'Bij beide ben ik vanaf het begin in 2015 betrokken geweest. Ik kies voor Podium Witteman. Het programma is een wezenlijk onderdeel van mijn leven geworden. Mijn collega's zie ik vaker dan vrienden en familie. Je werkt er de hele week aan, het is een slopende carrousel. Maar wel een heel leuke.

'Na de uitzending op zondagavond gaat de jonge garde van het team samen met de muzikanten nog de kroeg in. Soms eindigen we dan hier, bij mij thuis, en luisteren we tot vroeg in de ochtend naar illustere dirigenten - of minder hemelbestormende muziek.'

Een klassiek concert bezoeken: alleen of samen?

'Liefst alleen. Liever nog alleen én op vakantie. Wanneer ik in Nederland een concert bezoek, kom ik in de pauze vaak collega's tegen, of word ik aangesproken. Logisch, want klassieke muziek is mijn werk. Maar ik kan me dan niet ontspannen.

'Ik vind alleen gaan fijner omdat ik het verschrikkelijk vind achteraf een mening te moeten hebben over muziek. 'En, hoe vond je het?' is een echte dooddoener voor mij. Mijn enige graadmeter is: ben ik meegevoerd? Heb ik niet gedacht aan nog te versturen e-mails of de boodschappen?

'Toch ga ik vaak in gezelschap. Een concert is de perfecte gelegenheid om vrienden te zien en even bij te kletsen. Het trekt me uit mijn werkmodus.'

'Perfectie of imperfectie? Imperfectie. Perfectie is niet interessant, ook bij mensen niet.' Beeld Frank Ruiter
'Perfectie of imperfectie? Imperfectie. Perfectie is niet interessant, ook bij mensen niet.'Beeld Frank Ruiter

En: in trainingspak of jasje-dasje?

'In trainingspak. Jasje-dasje zit niet prettig. Ik heb niet eens een stropdas. Al ben ik beter gaan begrijpen waarom mensen zich zo chic uitdossen. Het is onderdeel van de beleving. Maar een donderdagavond in Het Concertgebouw lijkt wel een bijeenkomst op de Zuidas. Dat vind ik niets.

'Erger vind ik de afschrikwekkende status die zulke kleding uitstraalt. Die staat voor mij symbool voor een specifieke groep die de klassieke muziek gekaapt heeft. Mensen die klassieke muziek waarderen omdat ze denken dat het bij hun sociaaleconomische stand hoort. Tegelijkertijd maakt de financiële bijdrage van die groep het voor mij en mijn vrienden mogelijk om tegen jongerentarief een kaartje te kopen.'

Bach of Sjostakovitsj?

'Sjostakovitsj. Een uitvoering van zijn tweede pianoconcert heeft me vooralsnog voor de enige keer laten huilen. Het langzame deel is de grootste tranentrekker van de 20ste eeuw. Sommigen vinden het dweperig en klef, ik vind het mooi.

'Bach is onderhand heilig verklaard. Ik hoor de perfecte techniek en de haast wiskundige beheersing. Toch is het weken geleden dat ik Bach thuis heb opgezet. Sjostakovitsj' muziek is spannender.

'Van mij mag je Beethoven heilig verklaren. Bij Bach hoor je beheerste emotie, bij Beethoven is het groots. Ik voel die muziek in elke vezel. Als ik in de auto zit en een van zijn pianoconcerten heel hard opzet, krijg ik een onbeschrijfelijk gevoel.'

Perfectie of imperfectie?

'Imperfectie. Perfectie is niet interessant, ook bij mensen niet. Er is niets hoger dan perfectie. Je moet God niet naar de kroon steken.

'Imperfectie is een thema waarmee ik veel bezig ben. Als beginnend tv-maker word je daarmee geconfronteerd. Ik voel me onvolmaakt en werk eraan dat beter te leren accepteren. Ik praat er ook over. Met mijn vader, mijn psycholoog en mijn vrienden. Ik kijk mijn eigen tv-optredens vaak terug. Ik ben nog volop aan het leren, dus vind ik terugkijken essentieel om te doen - met een zeker mededogen.

'Een voorbeeld van imperfectie: in mijn beginperiode bij Podium Witteman schreef ik mijn tekst helemaal uit. Vervolgens ramde ik die in mijn hoofd en voor de camera dreunde ik 'm op. Als Paul (Witteman, red.) wilde reageren, begon ik al te zweten. Ho-ho, zo hadden we het niet gerepeteerd, dacht ik dan. Die nervositeit zag ik op tv terug. Inmiddels heb ik dat kunnen loslaten. Ik weet welk punt ik wil maken en zie wel hoe ik er kom.

'De uitdaging is je te verzoenen met je eigen imperfectie. Wanneer je net begint op tv, ben je onbewust onbekwaam. Daarna volgt de lange, vervelende fase van bewust onbekwaam: je weet welke kant je op wilt, maar nog niet hoe. In die fase zit ik nu.'

CV Floris Kortie

1986 Geboren in Amsterdam op 16 september
1998-2004 vwo, Spinoza Lyceum Amsterdam
2005-2011 Studies geschiedenis, theatertechniek en kunstgeschiedenis. Geen van alle afgerond
2009-2011 Bestuurslid en later voorzitter van Entrée, de jongerenvereniging van Het Concertgebouw
2012-2013 Productieassistent bij 24classics, het onlinestreamingplatform voor klassieke muziek
2013-2014 Muziekprogrammeur voor radiozender Classic FM
2015-heden Presentator en programmeur van festival Wonderfeel
2015-heden Sidekick in tv-programma Podium Witteman (NTR)
2017 Presentator tv-programma Klassiek viert de zomer (NTR)

André Rieu: voorbeeld of theatrale gimmick?

'Een voorbeeld, al moet ik gniffelen als ik opnamen van zijn concerten zie. Het paleis, die jurken, het vuurwerk, en wanneer je denkt alles te hebben gehad, komt er een cavalerie aanzetten. Volstrekt over de top.

'Hoe dan ook, Rieu leert ons hoe je voor beleving en emotie zorgt, en hoe je een miljoenenpubliek bereikt met klassieke muziek.

'Mijn ideaal ligt tussen Rieu en Het Concertgebouw in. Een concert ís show. Wie vindt dat het afleidt, moet z'n ogen maar dichtdoen. Maar goed, hier spreekt dan ook een presentator.'

Klassiek viert de zomer, elke vrijdag van 28/7 t/m 1/9, NPO 2, 19.20 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden