De tweets van jezus

Spirituele en religieuze tijdschriften doen het goed. Vorig jaar verschenen vier nieuwe reli-titels. Hoe voorkom je dat het saai wordt? Volzin laat zien hoe het moet.

Wat het WK voetbal is voor Voetbal International, de maand mei voor de tuintijdschriften en Valentijnsdag voor de meisjessites, dat is december voor de 'bezinningsbladen'. Met als onbetwiste finale: Kerstmis, het WK bezinning. Pak in een willekeurige maand een willekeurig zingevingsblad en bladerend zie je: al het hele jaar branden de kaarsjes, het hele jaar is het al meer stille nacht dan pluk de dag. Welk nummer je ook openslaat, je hoort engelen zingen en Prinses Irene praten. Maar nu: eindelijk die donkere dagen, eindelijk finest hour Kerst. Uitpakken!


Er verschenen in het afgelopen jaar vier (!) nieuwe spirituele tijdschrifttitels. Niet om slim Happinezje te spelen onder het motto: groot succes, altijd ruimte voor klein succes. Ook klimmen ze niet op de kansel om (wijsvinger) met Blijde Boodschappen te gaan strooien. Zou ook niet werken. Uit serieus onderzoek blijkt: de behoefte aan religie neemt niet af maar juist toe. En uit Stapel-onderzoek blijkt dat ook. Er worden bijvoorbeeld in Nederland steeds meer kaarsen verkocht en steeds langere strandwandelingen gemaakt. Speel in op die toenemende behoefte, maar hou de juiste doelgroep voor ogen. Als je een religieblad maakt, een bezinningsblad, maak het dan niet voor de gelovige incrowd, niet voor je eigen parochie maar voor de geïnteresseerde leek. Dié doelgroep groeit. (Terzijde: waarom is er geen massatijdschrift over de Bijbel? Meer dan ooit hét moment. Alle geweldige verhalen nóg toegankelijker, columns, landkaarten, Kaïn en Abel verstript, wat zou Jezus daarover getweet hebben? Dus anders dan het tijdschrift Schrift).


Maar eerst de bladen die er al zijn:


Nieuw 1: Geloven in Nederland. 'Wie een Waarom heeft om voor te leven, kan bijna elk Hoe verdragen.' Verschijnt ook na de donkere dagen in 2013 vier keer per jaar. Rode draad: wij geloven. Of je nou christen, jood of hindoe bent.


Nieuw 2: De Nieuwe Liefde. De meest maatschappelijke van het stel. Veel cultuur en politiek. Je komt ook Ramsey Nasr tegen en Guy Verhofstadt.


Nieuw 3: Het Vermoeden. Een NCRV-Ikon-uitgave. Columniste Annemiek Schrijver presenteert ook het gelijknamige televisieprogramma. Happinez-light, maar wel met het vrijzinnig-christelijke sausje.


Nieuw 4: Meer-magazine. Een eenmalige uitgave van het Evangelisch Werkverband. Vaag. Vraag: is er meer? Antwoord: denk het wel


Wat er al was: het blad De Nieuwe Koers. Acht keer per jaar. Voor jonge geëngageerde christenen. Hoofdredacteur Karel Smouter is bijvoorbeeld ook de initiatiefnemer van de Vluchtkerk. Wat er al was en ook weer niet, want gerestyled: het blad Volzin. Ja, van zinvol. Zeker zinvol voor de geïnteresseerde leek. Veertiendaags en in het 'extra dikke kerstnummer': Prinses Irene, Oscar Niemeyer, Mirjam Sterk, Boris van der Ham. Volzin is het meest 'tijdschrift' van het genre. Mooie interviews en het duo vormgeving & inhoud is helemaal op elkaar ingespeeld. Saai ligt natuurlijk op de loer maar, weten ze bij Volzin, daarvoor is de vakterm 'invalshoek' bedacht. Dus: essaywedstrijd. Dus: bekende Nederlanders, dé eindejaarspuzzel, reisreportage: mijn eerste bedevaart. Dus: vader en dochter, Manuela Kalsky (hoogleraar VU). Zij zegt in Volzin: 'Mannen hebben bindingsangst. 80 procent van de nieuwe spirituelen is vrouw'. Ze geeft dé bladenmakerstip voor elk bezinningsblad. Word vrouwenblad! Zeker na het WK.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden