De treinwijzer

Opeens komen ze weer fluitend op het werk, de treinreizigers in onze omgeving. Nu het personeel de NS-directie heeft weggepest, rijden de treinen, is de indruk, weer wonderbaar op tijd....

Industrieel ontwerper ir. Kevin Franke van Vialis Verkeer & Mobiliteit in Zeist kan erover meepraten. Hij woont in de regio Rotterdam en pendelt vrijwel dagelijks per trein. Een bezoeking? Hij laat een diplomatieke stilte vallen.

'Je mag als ontwerper nooit uitgaan van jezelf', zegt hij volgens de grondbeginselen van zijn vak. 'Maar als je nooit in een trein zit, heb je natuurlijk geen idee wat reizigers zouden willen weten.'

En daar draait het om in zijn octrooi 1017861: een reisinformatiesysteem voor perrons. Franke is de bedenker en Volker Stevin Systems is octrooihouder, na een fusie met het vroegere Volker-onderdeel Nederland-Haarlem, tegenwoordig Vialis geheten. Hoe, vroeg Franke zich twee jaar geleden als Delftse stagiair bij Volker af, bied je als vervoerder reizigers op stations de informatie over treinen, metro's of trams die ze echt hebben willen?

Niet met de huidige mechanische bladerborden boven de perrons, dat is duidelijk. Franke: 'Die zijn geladen met een vast arsenaal bordjes, dat bepaalt wat je kunt mededelen. Terwijl er veel meer reis-informatie bij de NS in de computer zit. Achterhaalde techniek beperkt in feite wat reizigers daarvan aangeboden krijgen.' En aanvullingen via het omroepsysteem zijn doorgaans lastig te volgen. Als ze al komen.

Bovendien, zegt Franke na gesprekken met onder meer reizigersorganisatie Rover, wil een reiziger niet alleen bij instappen informatie, maar ook bij uitstappen. Over op welke perrons aansluitende treinen zullen komen. En hoe daar snel te komen. Nu is daarvoor een studie van de vaste gele borden op de perrons nodig.

Franke werkte voor zijn stage een voor de hand liggende gedachte tot in detail uit: gebruik monitors. Hij verzon een manier om een traject met stations en vertrektijden te symboliseren, de actuele positie van een trein op het traject aan te duiden, reistijden naar stations verderop, wegwijzers naar aansluitende treinen. Het systeem is flexibel, zodat er voortdurend op de actualiteit in te springen is. 'Reizigers hebben vooral behoefte aan helderheid', zegt Franke. 'Vertraging wordt erger naarmate je minder weet wat er gaande is.'

Alle informatie is al beschikbaar, en via software automatisch op de monitoren te brengen. En meer. Zo is het, aldus het octrooi, niet ondenkbaar dat dezelfde monitoren worden gebruikt voor reclame.

Inmiddels is Franke in dienst bij Vialis en heeft hij een aantal oriënterende gesprekken met uiteenlopende NS-onderdelen over het gepatenteerde systeem achter de rug. Tot zaken is men nog niet gekomen. 'Wellicht wordt dat veroorzaakt door het not-invented-here-syndroom. NS vindt het niet leuk dat een buitenstaander een octrooi heeft op iets wat ze zelf ook wel hadden willen bedenken.

'Dat maakt de situatie ingewikkelder, maar ik verwacht dat het uiteindelijk toch wel tot een toepassing zal komen', zegt de ontwerper optimistisch.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.