De touroperator beslist

Niks moet. Repatriëring geschiedt voor je eigen veiligheid. Wie blijft, doet dat op eigen risico en moet wel zelf zijn terugreis regelen en betalen - de oorspronkelijke retourvlucht per charter of terugrit per bus komt bij repatriëring te vervallen.


Nee. De vervroegde terugreis is op kosten van de reisorganisatie, ook bij gasten zonder reisverzekering. Voorwaarde is wel dat de reisorganisatie bij het Calamiteitenfonds is aangesloten, maar dat zijn verreweg de meeste. Daarvoor heeft de reiziger verplicht 2,50 euro bij de reissom betaald, die geldt voor maximaal negen personen op één boeking.


Nee, die eindigt. Niet-genoten vakantiedagen worden door de reisorganisatie vergoed. Als een vakantieganger na drie dagen wordt gerepatrieerd terwijl hij nog vier dagen zou blijven, krijgt hij 4/7 van de totale reissom terug. Daarbij geldt de dag van aankomst als de eerste vakantiedag.


Ja, onvoorwaardelijk. U heeft betaald voor iets wat niet wordt geleverd.


Meestal wel. Een touroperator besluit of een reis bij een calamiteit al dan niet doorgaat, niet de klant. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat de hoofdstad van een land onveilig is, maar dat de kustplaatsen wel veilig worden geacht. En een annuleringsverzekering dekt uitsluitend de situaties die in de polis zijn omschreven.


Wanneer de Calamiteitencommissie in overleg met de ANVR-leden besluit dat ergens sprake is van een calamiteit of een dreigende calamiteit. Dat besluit staat los van een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Zo'n reisadvies heeft geen formele juridische status. Wel neemt de Calamiteitencommissie het oordeel van Buitenlandse Zaken mee in haar overweging.


Een 'door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis'. Dat kan variëren van een vulkaanuitbarsting tot een volksopstand, en van een terreurdaad tot een naderende orkaan. Als er geen sneeuw ligt in het gebied waar u wilde skiën, is dat geen natuurramp, maar heeft u domme pech. Hetzelfde geldt voor de uitbraak van een epidemie, zoals SARS , het virus waardoor China en zuidoost-Azië in 2002 werden getroffen. Wie om die reden zijn vlucht annuleerde, kreeg geen geld terug.


Dat is afhankelijk van de vliegmaatschappij. Als die blijft vliegen op de bestemming in kwestie, kunt u met de lijnvlucht mee. Doet u dat niet, dan is dat uw eigen keuze en bent u uw geld kwijt. Ook hierbij geldt dat een annuleringsverzekering uitsluitend de voorwaarden in de polis dekt. Als u op de plek van bestemming bent, terwijl het daar misgaat, moet u hopen op een uitstekende reisverzekering om weer thuis te komen.


Als uw reisorganisatie is aangesloten bij de ANVR, dient u binnen een maand na terugkomst officieel een klacht in te dienen bij de touroperator. Wordt het probleem niet naar tevredenheid opgelost, dan kunt u binnen drie maanden terecht bij de Geschillencommissie Reizen: www.sgc.nl. Is uw reisorganisatie geen ANVR-lid, dan rest u slechts een gang naar de rechter.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden