Nieuws Eurovisie Songfestival

De tot nu toe vrij onbekende dansstijl 'krump' krijgt meer aandacht dankzij Waylons Songfestival-act

Meer nog dan over zijn liedje ‘Outlaw in em’ ging het deze week over de vier dansers die Waylon tijdens het Eurovisie Songfestival omringden. Nadat zij hun muziekinstrumenten hadden weggesmeten, volgde een dansstijl, ‘krump’, die zich laat omschrijven als een agressieve, schokkerige vorm van breakdance. Wat zien we vanavond in de finale eigenlijk als de vier dansers hem in Lissabon weer begeleiden?

Waylon tijdens de tweede repetitie voor het Eurovisie Songfestival. Tijdens zijn act wordt hij omringd door 'krump'-dansers. Beeld ANP

De toon over de act werd gezet door de forse kritiek van De Telegraaf en het AD. De Telegraaf zag ‘zombie-achtige' wezens, het AD ‘dansers met een tremor’. Waylon trok zich daar niets van aan, handhaafde de act en plaatste zich voor de finale. Volgens Waylon past de dansstijl bij ‘Outlaw in em’. Krump, zo zei hij, is namelijk de ‘outlaw of dance’, het buitenbeentje van de dans.

Populair is krump in Nederland inderdaad niet, erkent Michael Zaalman (32), naar eigen zeggen s lands enige krumpdocent. Hij hoopt dat de publiciteit krump populairder maakt; het laatste krumpevenement telde tien deelnemers.

De negatieve kritieken zeggen hem weinig. ‘Mensen zullen altijd moeite hebben met iets dat ze voor het eerst zien.’ De combinatie tussen Waylons countrymuziek en krump noemt hij ‘dope’. ‘Ik heb altijd op verschillende muziekstijlen gekrumpt om te laten zien dat het met meerdere genres te combineren is.’

Het ontstaan van Krump

Krump is een variant op ‘clowning’, dat in 1992 in Los Angeles ontstond na rellen die uitbraken nadat Rodney King, een zwarte man, zeer gewelddadig door de politie uit zijn auto werd getrokken. Voormalig drugsdealer Tommy Johnson ging optreden als dansende clown om kinderen op het rechte pad te houden.

Clowning werd een hit: rond 2002 waren in Los Angeles ruim zestig clownsgroepen die het in dancebattles tegen elkaar opnamen. Krump ontstond toen de bewegingen steeds rauwer, agressiever en sneller werden. ‘De beelden in deze film zijn niet versneld weergegeven’, staat in het openingsbeeld van Rize, een documentaire over clowning en krump uit 2005 van de Amerikaanse modelfotograaf David LaChapelle.

Krump is een uitlaatklep, zegt Zaalman, die ermee begon na het zien van Rize. ‘Je raakt je frustraties en woede op een positieve manier kwijt. Dat zag je ook in Los Angeles. Na een ruzie knalden ze elkaar niet meer neer, maar krumpten ze het uit.’ Tijdens dat soort battles wordt doorgaans geïmproviseerd, maar andere optredens zijn ingestudeerd, aldus Zaalman.

Zaalman (artiestennaam Ques) had naast Waylon in Lissabon kunnen staan, zegt hij, maar het verzoek daarvoor kwam te laat. ‘Ik werd op 6 maart gevraagd, op 7 maart moest ik repeteren in België. Dat was te kort dag.’

De vier Belgische collega’s die nu op het podium staan hebben het volgens Zaalman ‘heel goed’ gedaan. ‘Het lag niet aan hen dat de pers negatief was.’ Zaterdagavond gaat hij ‘zeker’ kijken. Voor het eerst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.