De toeschouwers krijgen nog hoogtevrees in De Kathedraal

In Nederland wordt bezuinigd, ook op de uitgaven in de sport. Toch steken stad, provincie en rijk nog geld in nieuwbouwprojecten....

De nieuwste verbouwing uit een reeks van vele is een klus van 2,4 miljoen euro, klein bier voor Asser begrippen. De tribune in de Geert Timmer-bocht, de laatste knik voor start-en-finish op het TT-circuit, wordt om veiligheidsredenen vier meter opgetild. Motorcoureurs die onderuitschuiven, kunnen straks in het grind onder de haast golvende tribune tot stilstand komen.

'De toeschouwers op de bovenste rij krijgen zo nog hoogtevrees', zeggen ze in Drente. Die tribuneklanten zitten bij de TT, traditioneel op de laatste zaterdag van juni, dan zeventien meter hoog en hebben een formidabel uitzicht over het sinds 1998 zo sterk veranderde circuitterrein.

TT-voorzitter Jos Vaessen, ook bekend als ex-preses van Vitesse en wereldmotorsportfederatie FIM, zal die mensen voorhouden dat de herinrichting van het circuit nog lang niet ten einde is. In 1995 veroorzaakte de Limburger, als FIM-president, veel ophef door in de noordelijke pers te verklaren dat het Circuit van Drente op de schop moest.

'De mensen van de TT zaten op de hei tevreden te wezen, terwijl de wereld om ze heen veranderde. Daarom pakte ik zo uit. Ik wist dat het zo niet verder kon, met een houten restaurantje op het middenterrein. Alles is tegen de grond gegaan.'

Het was voor Assen 'meedoen of volledig stoppen'. In 1998 begon het grote bouwen aan het circuit dat in het buitenland nog altijd met eerbied De Kathedraal wordt genoemd en sinds 1949, als enige in Europa, altijd een Grand Prix heeft gehuisvest.

Wie het sterk gemoderniseerde circuit van Assen nu betreedt, ziet een flinke verzameling van strakke, hoge gebouwen op het paddockterrein. Er staan nieuwe tribunes, de baan is aangepakt.

De nieuwbouw heeft in zes jaar al erg veel geld gekost: 41 miljoen euro (plus de 2,4 miljoen van het huidige tribuneproject). Geld dat de als rijk beschouwde stichting niet allemaal zelf in kas had. Zes miljoen was eigen geld, elf miljoen kwam uit subsidies. De rest werd gefinancierd, op een onderpand van 150 hectare eigen grond.

Oud-penningmeester Rieks Mulder krijgt de lof voor dat bezit. Hij kocht met de winst van TT-races boeren uit die tot hun dood op hun bedrijf mochten blijven. Daarna viel de grond toe aan het circuit. Met het verscheiden van de 93 jaar oude Meijer is onlangs de laatste pachter verdwenen. Dat oude geld zorgt nu voor het nieuwe elan van Assen. De daarmee gepaarde gaande bouwwoede zal nog tot en met 2007 duren.

Voor 2005 komt er de vernieuwing van de Finishtribune, met 6700 plaatsen. Voor een jaar later is de inkorting van de noordlus voorzien. De Haarbocht wordt om veiligheidsredenen verlegd. De snelheid op het rechte eind zal de 310 km per uur dan niet meer overschrijden.

Het inkorten van het circuit, van 6027 meter naar ruim vier kilometer is ook bedoeld om de toeschouwers meer waar voor hun geld te bieden. 'Een race in de Moto GP bestaat in Assen dan uit 23 ronden, in plaats van de huidige achttien.'

De mooiste plekken zullen in 2007 zijn in het mini-motodrom rond de Strubbenbocht. In die halve krakeling zullen de motoren drie keer te zien zijn. Het is onderdeel van de meest ambitieuze uitbreiding van het TT-circuit: TT-World. Want: 'Van tien of twintig races kunnen we niet bestaan als circuit. We moeten een totaalattractie zijn.'

TT-World wordt daar een belangrijk onderdeel van. Elf van de twaalf bedrijven hebben al toegehapt voor het tachtig miljoen kostende ontwikkelingsproject met een in het oog lopende hoogbouwhotel. Verder komen er een kartbaan (2 etages), een dirtbaan, een evenementenhal, een KLM-vluchtsimulator, een motorcafé en een autofabrikant.

De twaalfde plek is met opzet niet gegund. Vaessen: 'Om te voorkomen dat we straks zeggen: stom, nu hebben we al onze ruimte weggegeven en missen we die en die voorziening nog.'

De inkrimping van de noordlus tot een halve B heeft de 35 hectare vrije grond voor de TT-World en voor een mega-parkeerterrein van zevenduizend plaatsen opgeleverd. Ook is het de steun in de rug voor de opmaat van financieel betere tijden. Vaessen: 'We verkopen twintig hectare. Nu betalen we nog twee miljoen aan rente en aflossing. Straks zijn we hypotheekvrij. Dat is de erfenis van Rieks Mulder.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden