'De toekomst voor onze kinderen is in Europa'

In 2010 kwamen er vijftien treinen per dag in Drama, een belangrijk knooppunt op de lijn Athene-Turkije. Nu nog maar vier. 'Er gebeurt hier bijna niets meer.'

Athanasios Demiris terwijl hij de aankomst van een trein begeleidt aan het station van Drama, Griekenland. Beeld Io Cooman
Athanasios Demiris terwijl hij de aankomst van een trein begeleidt aan het station van Drama, Griekenland.Beeld Io Cooman

Soms komt het treinstation van Drama tot leven alsof de goede tijd nog niet voorbij is. Het begint met een omroepbericht: 'Zometeen rijdt binnen, 10 minuten te laat, de trein naar Alexandroupoli!'

Dan de chaos: de mensenmassa wacht niet, maar klimt op het spoor - oma's met rollators, mannen met koffers, kleine kinderen, iedereen omsingelt de trein naar Alexandroupoli, aan de Turkse grens. Jonge soldaten knuffelen hun meisje, oude dames barsten in tranen uit.

Ruzies op het perron, in het heetst van het afscheid. 'Jouw schoonmoeder is een ijskonijn!'

Denk het stof van de treinstellen en zie het voor je: nog niet zo lang geleden zinderde dit station de hele dag zoals nu. Drama was een belangrijk spoorknooppunt op de lijn Athene - Turkije. Met als hoogtepunt het traject naar Xanthi, een van de mooiste op het Griekse spoornet.

Athanasios Demiris (staat recht) en zijn collega in hun kantoor aan het station van Drama, Griekenland. steeds minder treinen stoppen aan het station van Drama. Beeld Io Cooman
Athanasios Demiris (staat recht) en zijn collega in hun kantoor aan het station van Drama, Griekenland. steeds minder treinen stoppen aan het station van Drama.Beeld Io Cooman
Drie Bulgaarse zusjes spelen met de lantaarnpalen terwijl ze op de trein wachten. Beeld Io Cooman.
Drie Bulgaarse zusjes spelen met de lantaarnpalen terwijl ze op de trein wachten.Beeld Io Cooman.

Maar na tien minuten is de betovering weer verbroken. Het vergeelde stationsgebouw van Drama loopt leeg. De rails brandt in de zon, urenlang zal hier geen trein meer komen.

'Er gebeurt hier bijna niets meer', verzucht de stationschef, Athanasios Demiris. 'In 2010 kwamen hier nog vijftien treinen per dag. Nu nog vier.'

Demiris is 60 jaar en werkt al 33 jaar bij de Griekse spoorwegen. Zijn kantoortje is een toonbeeld van vergane glorie: handgeschreven tijdtabellen, een bakelieten telefoon, een Maria-icoon boven het meubilair van communistisch ontwerp. Het computerscherm toont groene balken.

Op het bureau ligt zijn pet met gouden tressen, maar Demiris draagt die niet meer, voor hem is de glans eraf.

Vraag hem wanneer het stil werd op het station van Drama en hij vertelt over een memorandum van de Europese Unie uit 2010. Er moest bezuinigd: ritten werden geschrapt, een vacaturestop volgde. Had hij eerder tientallen collega's, nu zijn dat er twee.

Familie zwaait de jongens uit van op het perron. Griekse jongens vertrekken voor 9 maanden om hun dienstplicht voor het leger te gaan vervullen. Beeld Io Cooman
Familie zwaait de jongens uit van op het perron. Griekse jongens vertrekken voor 9 maanden om hun dienstplicht voor het leger te gaan vervullen.Beeld Io Cooman

Ja, zo moet het zijn gekomen dat stationschef Demiris, die al zijn hele leven bij de spoorwegen werkt, premier Alexis Tsipras campagne hoorde voeren en hoopte: zou deze man ons kunnen redden?

Drama is een conservatieve stad: traditioneel zijn veel inwoners aanhanger van de liberale partij Nea Demokratia. In de binnenstad wappert zelfs een vaandel van de extreemrechtse Gouden Dageraad-partij. Toch kozen veel inwoners bij de afgelopen verkiezingen voor het linkse Syriza, en zijn roerganger Tsipras.

'Tsipras had magische oplossingen voor alles. Hij beloofde bij wijze van spreken nog kinderen aan de kinderlozen.' En vooruit, hij beloofde ook iets waar de stationschef gevoelig voor is: een verlaging van de pensioengerechtigde leeftijd.

'Ik ben 60 jaar, zoals het nu is, moet ik tot mijn 67ste doorwerken. Ja, ik geloofde in Tsipras. Natuurlijk, iedereen deed dat.'

Meisje doet haar make-up in afwachting van de komst van haar vriend achter het station van Drama, Griekenland. Beeld Io Cooman
Meisje doet haar make-up in afwachting van de komst van haar vriend achter het station van Drama, Griekenland.Beeld Io Cooman

Maar nu niet meer, want door Tsipras balanceert Griekenland op de rand van de eurozone. De stationschef ziet het hoofdschuddend aan. 'Want ik ben fanatiek vóór Europa.'

Kijk: bezuinigen op de spoorwegen, dat is uiteindelijk niet zo erg. Weemoedig zegt hij: 'Ons station zal nooit meer echt werken, maar het blijft bestaan, want Drama is nog steeds een belangrijk knooppunt.'

Daarmee ligt de toekomst van Demiris vast: het station van Drama, tot zijn 67ste. Maar voor zijn zoon is het een ander verhaal. Die werkt sinds drie jaar in Nijmegen. De dochter van een collega heeft een baan in Duitsland. 'De toekomst en het werk voor onze kinderen zijn in Europa.'

Nu we het toch over de toekomst hebben, mag hij mijn visitekaartje?

Hij houdt het in zijn handen, schraapt zijn keel. Luister, wat hij gaat zeggen, moet niet verkeerd begrepen worden. Hij zou zijn zoon willen aanbevelen. 'Hij is slim en knap. En, want ik weet dat Nederlandse vrouwen dit belangrijk vinden, hij is ook heel lang.'

Verlaten treinen staan geparkeerd bij het station van Drama, Griekenland. Beeld Io Cooman
Verlaten treinen staan geparkeerd bij het station van Drama, Griekenland.Beeld Io Cooman
Een Bulgaarse familie wacht samen met hun kinderen op de trein in Drama, Griekenland. Beeld Io Cooman
Een Bulgaarse familie wacht samen met hun kinderen op de trein in Drama, Griekenland.Beeld Io Cooman
Bulgaars meisje speelt met de stenen op de treinsporen in afwachting van de trein. Beeld Io Cooman.
Bulgaars meisje speelt met de stenen op de treinsporen in afwachting van de trein.Beeld Io Cooman.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden