De toekomst veranderen

In de aanloop naar het nieuwe academisch jaar schreef de Volkskrant een columnwedstrijd uit voor studenten. Honderdtien inzendingen werden beoordeeld op leesbaarheid, de aanpak van het thema (studenten-leven) en humor....

Als je studeert, wil je werken en als je werkt, wil je studeren. Deze tweestrijd ondervind ik elke dag. Er is een verschil tussen de gedachten die horen bij de verschillende levensstijlen: de gedachten van het werkleven en de gedachten van het studentenleven.

Als ik studeer en ik kennis opneem, wil ik weten of die klopt. Uitdragen van de kennis, ervaringen opdoen, vergelijken en interpreteren. Alles wat ik heb geleerd, bekijken vanuit mijn oogpunt, kijken of de theorie die ik heb geleerd wel klopt, kijken of ik de theorie kan veranderen. Of ik iets zie wat anderen nog niet gezien hebben. Alle bestaande stellingen onderuithalen en nieuwe stellingen opbouwen. De toekomst veranderen, de omgeving veranderen, visies zichtbaar maken. Theorieën ombouwen naar ervaringen, als basis voor mijn kennis.

Knowlegde is a dangerous weapon, maar kennis hoeft niet gevaarlijk te zijn. Juist om die reden zit ik nu nog vol in het studentenleven. De tijd waarin je de kennis rangschikt tot in een voor jezelf belangrijke volgorde. Principes en meningen voor jezelf vastleggen, na ervaringen, en deze verdedigen. Het volwassen worden van een al volwassen puber. Verantwoordelijkheden leren nemen, opdat je als het ware klaar bent voor de praktijk, voor het leren in de praktijk. De praktijk welke ik puur en alleen nog maar heb ervaren, zoals elke student. Belangrijke ervaringen.

Als ik werk en ik draag kennis uit, wil ik wel weten of dat nog zo is. Het opdoen van kennis, ervaringen analyseren, vergelijken en observeren. Alles wat ik heb ervaren, vergelijken met de theorieën van anderen, wat er aan de theorie mis is, de theorie veranderen, een nieuwe theorie vinden. Meer kennis opnemen, opdat ik tijdens mijn werk efficiënter te werk kan, sneller kan werken, duidelijker en kwalitatief beter. Opdat ik nieuwe theorieën leer, theorieën die er elke dag bij komen, die mijn kennis verrijken. Mij dingen laten zien die ik nog niet zag. Mij laten waarnemen, lezen, nadenken wat deze theorieën in mijn vakgebied kunnen betekenen. Niks gebruiken, maar alleen bekijken. Van alle kanten, van buiten en van binnen. Van minuscule moleculen tot het allesomvattende universum. Ervaringen ombouwen naar theorieën, als basis voor mijn kennis.

Deze tweestrijd zal zich in mij nog voortzetten, totdat er niks meer is om te leren, om te ervaren. Maar zolang er mensen leven en sterven, dieren leven en sterven, de natuur leeft en sterft, zal er altijd iets zijn wat geen van ons heeft geleerd of ervaren. Allemaal doen we toch ons best zoveel mogelijk te leren en/of te ervaren. Studeren om hard te kunnen werken en werken om hard te kunnen studeren. Dus eigenlijk is het alle twee hetzelfde: het draait om het opnemen van kennis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden