De toekomst van YouTube-reclames is dat je ze weg kunt klikken

Het klinkt wat paradoxaal, maar het (toekomstige) succes van YouTube-reclame is dat je de boodschap weg kunt klikken. Aldus Jelle-Jan Bruinsma, 'strategic partner development manager' voor YouTube.

Pieter Sabel
Jelle-Jan Bruinsma tijdens zijn presentatie. © vk.nl Beeld
Jelle-Jan Bruinsma tijdens zijn presentatie. © vk.nl

Want, zei Bruinsma, bezoekers van YouTube hoeven een reclame die ze niet uit willen zitten, niet te zien. Adverteerders bereiken alleen mensen die de reclame wel helemaal zien (en betalen daarvoor), en partners van YouTube, die simpel gezegd hun eigen kanaal hebben in samenwerking met de videosite, hoeven niet bang te zijn dat reclame hun bezoekers wegjaagt. Of, in de woorden van Bruinsma: 'Win-win-win.'

Bruinsma sprak op het conferentiegedeelte van Eurosonic in De Oosterpoort in Groningen, waar vertegenwoordigers van de muziekindustrie, media en bands verenigd zijn. Je zou kunnen zeggen dat zijn presentatie een uur schaamteloze promotie was voor YouTube.

Aan de andere kant: de cijfers blijven indrukwekkend. 3 miljard pageviews per dag. En elke minuut wordt er 48 uur aan materiaal geüpload door gebruikers. Bruinsma: 'Als je alles wat per dag beschikbaar komt wilt zien, ben je acht jaar bezig. Zonder pauze.' En dan zijn er de voorbeelden van mensen die het gemaakt hebben via YouTube, zoals Jamal Edwards van SB.TV. Hij kreeg een camera op zijn 15de, filmde bevriende rappers en bouwde zo een mediabedrijf met uiteindelijk een twintigtal werknemers.

Kortom, wil Bruinsma maar zeggen, het kan lonen om partner te worden van YouTube. Al wil hij geen specifieke cijfers geven van wat zijn partners dan verdienen, 'maar er zijn er enkele honderden die meer dan 100.000 dollar verdienen.' Voornamelijk door advertenties te verkopen, waarvan volgens Bruinsma het grootste deel terecht komt bij de partner. 'Maar', zegt een jongen in de zaal, 'ik speel in een band, en voor onze video's op YouTube staat een advertentie. Terwijl ik zeker weet dat we geen partner zijn.'

Het zou, suggereert Bruinsma, kunnen liggen aan het feit dat jullie covers spelen? Dat herkent het copyrightsysteem van YouTube. Als de muziek van een partner is, krijgt die de keuze om een advertentie te laten afspelen of niet. 'Ons nummer is alleen gebruikt in een populaire game', zegt de vragensteller. Bruinsma: 'Dan moeten we na de bijeenkomst even praten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden