De toekomst van ons land: alle kinderen

De zin ‘hier zit de toekomst van ons land’ sneed door mijn ziel. Met deze zin eindigde het artikel (binnenlandpagina, 29 maart) over een aparte afdeling voor hoogbegaafde leerlingen op het Olympuscollege in Arnhem....

De woorden komen uit de mond van directielid Anita O’Connor. De toekomst van ons land zit in alle kinderen, mevrouw O’Connor. We moeten zuinig zijn op ieder mens. Met mogelijk Schotse voorouders moet dat O’Connor toch als muziek in de oren klinken. Ieder mens heeft zijn talenten. Wordt de toekomst gemaakt door mensen met een hoog IQ? Kijken zij vanuit een wolk neer op het gepeupel dat zij aan touwtjes dirigeren?

Ik zie een venijnige trend in het onderwijs die symptomatisch is voor een veel grotere beweging in ons land: sociale en etnische segregatie, hokjesgeest. De trend van het kopen van een gegarandeerd goede toekomst. Een school mag nooit eens nee zeggen. In Amsterdam stromen de vier gymnasia over, want je wilt toch niet naar een ‘gewone’ vwo-afdeling?

De sociale segregatie op basisscholen in de grote steden gaat ondertussen vrolijk verder. Het onderwijs, de hele maatschappij wordt een soort aardappelsorteermachine. Groot bij groot, klein bij klein, rot bij rot, puistig bij puistig, Eigenheimers bij eigenheimers. Hebben mevrouw O’Connor en haar geestverwanten zich gerealiseerd dat dat uitsorteren van mensen nooit stopt? Een klasje met vijftien hoogbegaafde leerlingen kent ook weer een beste leerling en een zwakste leerling. Er komen gesprekken met ouders of het kind wel op de goede school zit vanwege de te lage prestaties als hoogbegaafde. De allerslimsten of hun ouders zijn ontevreden en streven naar een provinciaal, landelijk of Europees klasje.

Mevrouw O’Connor streeft naar aparte bekostiging zoals in het speciaal onderwijs. Extra middelen voor haar superslimme toekomst van het land. Ten koste van wie? Realiseren mensen zich waar ze mee bezig zijn?

We stimuleren hokjesgeest en intolerantie en we laten kansen liggen om te genieten van elkaars verschillen. Tijdens onze vakanties genieten we van die boeiende gewoontes van vreemde volkeren. Terug in eigen land vergeten we dat snel en worden we bange mensen die op zoek zijn naar een omgeving vol klonen van onszelf.

Laat kinderen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs in hun eigen buurt naar school gaan. Zorg dat de scholen die intellectuele en sociale verschillen kunnen bedienen, zodat ze een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het individu en de ontwikkeling van een verdraagzame maatschappij.

Geniet van ieders talent, geniet soms van ieders onhandigheid en onkunde, geniet van samenleven! Als aardappelsorteermachine glijdt ons land heel snel af en wordt onze cultuur kil.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden