De Terugkeer Van MC Miker G

Eigenlijk had ik iets willen zeggen over Hillary en de Golden Earring, maar ik zag gisteren het meest kleurloze interview ooit met de vier heren, die bij Pauw & Witteman volstrekt onnozele vragen moesten beantwoorden als 'Waarom is het niet in Amerika gelukt?' (Is wel gelukt, weten wij). Gatver wat een desinteresse, die je helaas wel vaker ziet wanneer er popmuzikanten worden uitgenodigd. Slecht voorbereid door de redactie en met presentatoren die uit lijken te kijken naar het moment dat de muzikanten in de studio gaan spelen.

Gelukkig liet de Vara gisteren ook zien hoe het wel kan.

Want wat een verhaal, gisteren vab MC Miker G in De Wereld Draait Door. De man die in 1986 samen met DJ Sven tekende voor de eerste Nederlandse hiphop-hit Holiday Rap en daar ook internationaal mee doorbraak, was in de jaren negentig aan de crack en heroine geraakt. Hij is alles kwijtgeraakt, dakloos geworden en slijt thans zijn dagen op straat in de Amsterdamse binnenstad.

De alerte redactie was ter ore gekomen dat rapper Extince MC Miker G afgelopen zaterdag bij een optreden in Paradiso had gevraagd mee te rappen, en nodigde de rapper terecht uit. Want zelden hoor je zo'n verhaal over hoe een popster in Nederland zo snel en zo diep kan zinken. Extince zelf verdient overigens alle hulde. Hij vroeg zijn jeugdheld mee te rappen op het liedje 5%, dat verwijst naar het percentage hiphopliefhebbers dat Holiday Rap GEEN schande voor het genre vond. Extince zelf wilde niet op tv verschijnen want vond (terecht) dat alle aandacht uit moest gaan naar Mike G's verhaal.

Dat was zachtgezegd huiveringwekkend. Te jong rijk geworden, te slecht begeleid door vooral de verkeerde mensen, denk je wanneer je hebt aangehoord hoe hij van iemand die 'ineens vier ton op de bank had staan' veranderde in iemand die letterlijk in de goot is beland.

Hij zei niet meer verslaafd te zijn maar nog wel 'structureel' te gebruiken. Wat bij Van Nieuwkerk logischerwijs de wenkbrauwen deden fronsen. Maar ambities in de hiphop heeft hij nog altijd. En dat hij het rappen nog niet verleerd is bewees hij live met een vurig stukje freestyle. Wat Top Notch, de platenmaatschappij van Extince te doen staat is onmiddellijk 5% op single uitbrengen. Het is met die fraaie Rikkert Zuiderveld sample toch al het beste nummer op Toch? en alleen MC Miker G verdient het dat dit een grote hit wordt.

Maar was Holiday Rap 22 jaar geleden echt zo'n 'fout' nummer. Ja, eigenlijk wel. Hiphop stond net op het punt dankzij bijvoorbeeld Run DMC en LL Cool J ook in Nederland voeten aan de grond te krijgen, toen het alleen al fout gecoiffeerde duo hun discovariant presenteerde en zo het hele (cult) genre belachelijk leek te maken. Iedereen die serieus met muziek bezig was, verafschuwde het nummer. De VPRO-radio die op woensdagmiddag in De Wilde Wereld tal van nieuwe Amerikaanse hiphop platen liet horen, negeerde het nummer. Niet Cool genoeg.

Daar had een toen piepjonge Extince natuurlijk geen boodschap aan. Voor hem was het een openbaring en eigenlijk had hij gelijk. Wat MC Miker G en DJ Sven deden, langdurig het refrein van een overbekende hit sampelen, zou later met Puff Daddy de standaard worden. Toen echter stond het voor 'commerciele rotzooi'. (Voor een aardig tijdsbeeld leze: Van Brooklyn Naar Breukelen, het standaard werk over Nederlandse hiphop, geschreven door Saul van Stapele.)
Als je het liedje nu hoort valt vooral op hoe knap het in elkaar zit en toch ook dat Miker G beslist kon rappen.

Het gesprek zal me nog lang bijblijven, hulde daarvoor ook aan de presentator die iets minder gejaagd dan gebruikelijk zijn gast goed de ruimte gaf. Ik miste alleen de vraag: hoe zit dat nu met DJ Sven. Kon hij je niet helpen? En waarom dan niet?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden