De Telegraaf is het meest besproken

Als een krant een andere titel noemt, is dat vaak De Telegraaf. Met dank aan de campagnejournalistiek in verkiezingstijd.

JARL VAN DER PLOEG

De krant ten dode opgeschreven? Het internet de toekomst van de journalistiek? Dat blijkt wel mee te vallen. Sterker nog: het 'dode bomenbos' is nog steeds toonaangevend in het Nederlandse nieuwslandschap. Aldus een onderzoek van Nieuwsmonitor en Publistat Mediaonderzoek, dat woensdag uitkwam.

Voor het onderzoek, getiteld Zegt de ene krant over de andere..., werden 237.283 artikelen bekeken in de Volkskrant, De Telegraaf, Trouw, AlgemeenDagblad, Financieel Dagblad, NRC Handelsblad en op de website GeenStijl. Gekeken werd hoe vaak de verschillende media naar elkaar verwijzen.

Wat blijkt? In 4.180 van die artikelen (1,8 procent van het totaal) verwijzen de nieuwsmedia 6.695 keer naar elkaar. Danwel als bron van nieuws, danwel als onderwerp van een artikel in bijvoorbeeld het mediakatern. De Telegraaf houdt de gemoederen het meeste bezig in de vaderlandse media. Met 2.061 vermeldingen blijft de krant NRC Handelsblad (1.567 vermeldingen) voor.

Over De Telegraaf werd vooral geschreven naar aanleiding van de campagnejournalistiek die de krant voerde rond de presentatie van het regeerakkoord. NRC Handelsblad kwam vooral in het nieuws na de bekritiseerde verslaggeving rond het ski-ongeluk van Prins Friso.

Hoewel De Telegraaf veel wordt aangehaald, noemt de krant zelf zelden een ander medium. In slechts één op de vijfhonderd artikelen gebeurt dat. Opvallend is dat hetzelfde percentage bij weblog GeenStijl een stuk hoger ligt. 28 procent van de artikelen van het shockblog, hebben een krant als bron. Op grond van dat hoge percentage betitelen de onderzoekers GeenStijl, dat zelf graag afgeeft op papieren media, als 'duider van dode bomen'.

Wat betreft eigen nieuws komt GeenStijl niet goed voor de dag. Verdeeld over alle zes de kranten, zijn er omgerekend slechts twee artikelen per maand waarbij GeenStijl als bron wordt aangehaald. Over heel 2012 werd NRC handelsblad 493 keer genoemd als bron. Eigen nieuws van de Volkskrant haalde vorig jaar 434 vermeldingen. De Telegraaf kreeg 427 keer een naamsvermelding met eigen nieuws.

Het Algemeen Dagblad, de tweede krant van Nederland, bleek voor de concurrentie weinig interessant. De Telegraaf toont de minste interesse: in 2012 waren er maar vijf artikelen waarin het AD werd genoemd in de grootste krant van Nederland .

Een belangrijke kanttekening: de verschillende krantenwebsites van de zes dagbladen zijn ook meegenomen in het onderzoek. Veel verwijzingen die de website GeenStijl maakte, zijn verwijzingen naar bijvoorbeeld Volkskrant.nl.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden