De tafel van Louis Bos is een staaltje vakmanschap met Afrikaanse invloeden

Woonkeuze

Afrikaanse invloeden zijn spaarzaam in hedendaags design. Meestal zijn het kleurige prints of expressieve vormen toegepast door westerse ontwerpers. Het is bijna wachten totdat de postkoloniale discussie over 'cultural appropriation' van de Afrikaanse beeldtaal ook de designbranche bereikt. De jonge ontwerper Louis Bos kan daar in elk geval niet van worden beticht.

Voor zijn afstuderen aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam in 2017 onderzocht Bos, zelf geboren in Kameroen, ter inspiratie Afrikaanse kunst en decoraties. Het waren uiteindelijk de strakke, abstracte decoraties van de stam van de Kassena in Burkina Faso die zijn belangstelling trokken. De driehoeken, vierkanten en andere geometrische vormen heeft Bos vertaald naar een meubelserie die de levendigheid van de Afrikaanse kunst vermengt met Scandinavisch minimalisme en het expressieve materiaalgebruik uit het Dutch design, zegt hij zelf.

Zijn rechthoekige tafel is een staaltje vakmanschap: vervaardigd van een dikke laag Hi-Macs (een hoogwaardige kunststeen) waaruit 54 piramides zijn gesneden. Hierop plaatst Bos driehoekige houten blokken, geïnspireerd op de 'gnonon' of krokodil, waarop je iets kunt neerzetten. Waar de blokken geplaatst worden, is aan de gebruiker. Er is ook een versie met een tafelblad van hout met blokken van hoogwaardig kunstmarmer.

louisbos.com