De superkassa van het internet

Pinautomatenfabrikant Ingenico neemt GlobalCollect over. De Fransen hebben 820 miljoen over voor het innovatieve Nederlandse bedrijf dat wereldwijde betalingen via internet verwerkt.

W ie via internet een ticket bestelt bij vliegtuigmaatschappij Air France-KLM, een spijkerbroek bij Levi's of een parfum bij Estée Lauder, maakt ongemerkt gebruik van de onlinebetaaldienst van GlobalCollect. Het volstrekt onbekende bedrijf uit Hoofddorp regelt de elektronische betalingen van grote internationale bedrijven. Of het nu iDeal, PayPal of een creditcard is, GlobalCollect koppelt al deze betaaldiensten aan elkaar en verzekert dat het geld binnenkomt.


Het Nederlandse bedrijf met 445 medewerkers maakt door de opmars van online betalen een snelle groei door en heeft interesse gewekt van de concurrentie. De Franse fabrikant van pinautomaten Ingenico wil nu 820 miljoen euro neertellen voor GlobalCollect en zijn sterke positie in het wereldwijde betalingsverkeer.


Het bedrijf dateert uit 1994 en is opgericht door pakketdienst TNT, dat toen ook de nationale postbezorging onder zijn hoede had. GlobalCollect, destijds een afdeling in het voormalige staatsbedrijf, opende bankrekeningen in het buitenland en begon als extra dienst met het afhandelen van de facturen op de pakketjes. Het bleef lang bij een kleine afdeling.


Aan het sluimerende bestaan kwam in 2005 een einde. Het management, destijds onder leiding van directeur Jan Manten, kocht samen met de Nederlandse investeringsmaatschappijen Prime Technology Ventures en Waterland Private Equity het bedrijfsonderdeel uit.


Als zelfstandig bedrijf kon het sneller inspelen op de nieuwe onlinebetaaltrend. Mensen betalen steeds meer via het internet, alleen al in Nederland goed voor meer dan 20 procent van alle online-aankopen, meldde Thuiswinkel.org donderdag.


In elk land kwamen er allerlei verschillende online kassa's. Daarom was het voor grote bedrijven lastig om daadwerkelijk spullen aan buitenlandse consumenten te verkopen.


GlobalCollect investeerde flink in de bouw van een soort mondiale superkassa. Ook ontwikkelde het grote computers voor het omrekenwerk. Zo werd de betaaldienst een soort doorgeefluik tussen alle andere afrekenpunten op het web.


Dagelijks verlopen er via de servers in Hoofddorp en de back-upcomputer in Miami transacties van consumenten uit meer dan tweehonderd landen en in meer dan honderdvijftig valuta's. Op iedere aankoop krijgt GlobalCollect commissie. Dat loopt snel op met de miljarden die er dagelijks in het betalingsverkeer omgaan.


'Ons succes is dat we als eerste op de behoefte hebben ingespeeld. Daarmee hebben we een voorsprong op andere betaaldiensten', zegt marketingdirecteur John Snoek.


Met in 2007 een nieuwe Amerikaanse investeerder aan boord, breidde GlobalCollect vervolgens uit. Het nam meer verkopers in dienst en opende kantoren in Singapore, Peking, Shanghai, Buenos Aires en San Francisco.


In 2010 was het kassa. De New Yorkse investeringsmaatschappij Welsh, Carson, Anderson & Stove nam alle aandelen over. Die zorgde vervolgens voor een verdere verzakelijking. Hoofddorp ging onder Amerikaanse vlag varen. Van het achtkoppige managementteam komen er nog drie managers uit Nederland.


Ook werkt meer dan de helft van de werknemers inmiddels in het buitenland. 'Amerika is verreweg onze belangrijkste markt. Ik zeg altijd tegen collega's: we zijn een internationaal bedrijf, met Hollandse wortels', zegt Snoek.


Het was een strategische zet. De omzet groeide in 2013 tot 305,2 miljoen euro, een toename van 9,7 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Ook behaalde het een winst van 2,3 miljoen euro. De volgende stap ligt in het veroveren van Rusland en Brazilië en 'onontgonnen' gebieden in Azië, zoals China.


Mede daarom gaat GlobalCollect de samenwerking aan met het Franse bedrijf Ingenico, dat wereldwijd een omzet heeft van 1,3 miljard euro. De Amerikaanse investeerders verkopen hun belang.


De Fransen kunnen GlobalCollect als extra dienst verkopen bij hun klanten. Dat opent deuren. 'Het definitieve overnamecontract moeten we nog tekenen, maar het zijn zeker hectische weken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden