De Stromer ST 2 is een droom die uitkomt

Met Stromer, een supersonische e-bike, wil de Zwitserse fabrikant BMC de automobilist tot fietsen verleiden. Gaat dat lukken? De Volkskrant stapte op de speed-pedelec.

De Stromer. Beeld Stromerbike

Een stralende voorjaarsmorgen. De wind waait bescheiden. De zon slaagt er al vroeg in de temperatuur op een aangenaam peil te brengen. Eigenlijk zou je willen gaan fietsen, maar je zit in de auto, 35 kilometer lang, op weg naar je werk. Stoplichten, druk stadsverkeer en op de snelweg een deel van het traject in de file.

Dom.

Want je had op de fiets kunnen zitten. Eentje die waarschijnlijk net zo snel op je werk is als je auto, misschien zelfs sneller. Dat is in elk geval de heilige overtuiging van QicQ, een Amsterdamse fietsenwinkel die twee Zwitserse merken voert. Het ene is vooral voor racefietsen (BMC), het andere is Stromer. Dat merk is het geesteskind van de Zwitser Thomas Binggeli (1973). Op zijn 17de opende hij een fietsenwinkel en deze eeuw ontwikkelde hij een revolutionaire fiets. Zijn doel: New York autovrij maken. Zijn opmars: vanaf het moment dat hij met zijn fiets onderdak vond bij de Zwitserse Bicycle Manufacturing Company (BMC). Zijn inspiratie: Tesla, het automerk dat elektrisch rijden van zijn suffe imago verloste. Wat voor dat Californische merk geldt, geldt ook voor Stromer: technologie en vormgeving zijn state of the art.

Wat is een speed-pedelec?

Speed-pedelecs zijn fietsen waarin een elektromotor is verwerkt. Die motor gaat werken zodra er druk op de pedalen wordt uitgeoefend. Net als bij een e-bike, inderdaad. Maar waar die tot 25 km/u trapondersteuning biedt, doet een speed-pedelec dat tot 45 km/u. Daarmee valt de fiets volgens de Europese regelgeving onder de snorfietsen. En dus heeft de ST2 een (blauwe) kentekenplaat en een kentekenbewijs. Dat de speed-pedelec in dezelfde klasse zit als de snorfiets, die niet harder dan 25 km/u mag, komt door het vermogen van de motor. Oftewel, grofweg: de motor doet de helft en de fietser doet de helft.

Uit de auto

Het doel van QicQ is iets bescheidener: zo veel mogelijk mensen zo vaak mogelijk uit de auto op de Stromer krijgen. Daartoe biedt het bedrijf leasemogelijkheden op maat (zie kader). Blik stapte eerst maar eens op zonder leasecontract, maar wel met enige ervaring op de speed-pedelec. Want zo heet dit soort fietsen inmiddels. Begrippen als elektrische fiets, trapondersteuning en e-bike doen alleen maar denken aan zaken die ver staan van wat Stromer wil uitstralen. En belangrijker: die niets te maken hebben met de sensatie die de ST2 biedt.

Waar nog altijd veel merken en modellen worstelen met de vormgeving van hun supersnelle fietsen, oogt de Stromer ST2 gestroomlijnd, stoer en hightech. En dat allemaal in de juiste mate. Grootste probleem bij al dit soort fietsen is de plaatsing van de accu. Die is vanwege de actieradius en motorprestaties zwaar en groot en dat heeft vaak een desastreus effect op het uiterlijk. Stromer heeft hem in de schuine buis van het frame gestopt; die is daardoor omvangrijker dan bij een normale fiets, maar stoort het oog niet.

Tweede ontwerppluspunt: het beeldscherm. Bij veel fietsen een te groot en onooglijk ding op of rond het stuur, waarmee menig fietser tijdens het rijden aan het klungelen is. Stromer heeft het in de horizontale buisframe geplaatst en er een wonder van simpelheid, gebruiksvriendelijkheid en veiligheid van gemaakt: zodra je gaat fietsen springt het altijd op de weergave die de snelheid en ondersteuningsstand aangeeft; je kunt de weergave alleen veranderen als je stilstaat. Tijdens het rijden klooien aan de display is zinloos.

Regen in Nederland 

Regent het vaak in Nederland? Ja en nee. Volgens het KNMI valt er op bijna de helft van de dagen wel 'een paar druppels regen', staat te lezen in een brochure uit 2012 (Factsheet Regen). Toch regent het uiteindelijk maar 8 procent van de tijd. In de winter gebeurt dat vaak 'gestaag tijdens perioden met bewolkt en nat weer', in de zomer komt het juist op korte momenten met bakken naar beneden. In het voorjaar valt de meeste regen in het oosten van het land, in het najaar in het westen. Dat heeft alles te maken met de temperatuur van het zeewater. En tot slot: in april valt de minste regen; in oktober de meeste.

Data uitwisselen tijdens fietsen

Dan de technologie. De motor is behalve uitzonderlijk krachtig ook voldoende geruisloos. En helpt bovendien bij het remmen, waarbij de vrijgekomen energie wordt opgeslagen in de accu, wat de actieradius vergroot. De fiets kan worden verbonden met een smartphone. Dat biedt mogelijkheden tot uitwisseling van data die de fiets verzamelt. Bovendien kun je het diefstalalarm van de fiets, dat tevens de motor blokkeert, ermee aan- en uitzetten, en zendt de fiets een gps-signaal naar de telefoon waar hij zich bevindt als hij dan toch gestolen wordt.

Ja, en dan het fietsen. Stromer heeft door Schwalbe speciale, extra brede en grote banden laten ontwerpen voor de ST. Ze zorgen ervoor dat je ook bij hoge snelheid over slecht wegdek voldoende comfort geniet. Slim bedacht, en nuttig. Want hard ga je al snel.

Gereden Stromer ST2 Sport

Prijs 6.490 euro (vanafprijs 4.190 euro)
Motor 500 watt
Gewicht 27 kg
Topsnelheid 45 km/u
Actieradius 50-150 kilometer

Beeld -

500 watt

Hadden tot nu toe supersnelle e-bikes een motor van maximaal 300 watt, de Stromer heeft er een van 500. Dat betekent dat je nóg gemakkelijker langdurig op hoge snelheid fietst. Mits je goed omgaat met de ondersteuning in combinatie met de derailleurversnelling (twee voor- en tien achterbladen). De ondersteuning gaat uit veiligheidsoverwegingen pas werken als de fiets een bepaalde minimumsnelheid heeft (anders zou je bij de lichtste beroering van de pedalen wegspuiten). Verzuim je bij het afremmen terug te schakelen naar een laag verzet, dan kom je vervolgens vanuit stilstand eerst traag op gang, om daarna alsnog weg te spuiten. Niet handig. Ook de schakelaar van de ondersteuningsstand kun je beter voortdurend gebruiken. Om op te trekken is stand 1 meer dan voldoende en bovendien gebruik je dan aanzienlijk minder vermogen, wat weer bevorderlijk is voor de actieradius. Het lijkt wel een auto, met al dat schakelen, zegt u nu. Precies. En wel een Tesla. Op twee wielen. De Stromer ST 2 is een droom die uitkomt.

Wat kost het?

We geven het direct toe: de Stromer ST2 is duur. Hij kost, net als een apparaat van Apple of een auto van Tesla, meer dan op het oog vergelijkbare modellen (Fietsmerk Specialized heeft een topmodel voor 4.999 euro, met een half zo krachtige motor).

Maar aangezien de fiets zeker voor woon-werkverkeer een heuse concurrent is van de auto, valt die prijs ook wel weer mee zeker in gunstige leaseconstructies.

Neem dit rekenvoorbeeld, uitgaande van de gemiddelde afstand woon-werkverkeer (20kilometer) en een fulltimebaan (20dagen per maand). De door ons geteste Stromer ST2 kost, om privé te leasen, 174euro per maand (de goedkopere ST1 kost 120 euro). De werkgever mag een onbelaste reiskostenvergoeding geven van 19cent, is 7,60 euro per dag (2 x 20kilometer x 0,19 euro), is 152euro per maand. Reiskostenvergoeding trein zou in dit geval 164 euro bedragen.

Wie verder dan 20 kilometer van zijn werk woont, verdient dus zelfs al gauw aan de constructie.

Stromer-dealer QicQ biedt bedrijven daarenboven allerlei manieren om fietsen te leasen. Zo zou een bedrijf dat tien werknemers heeft die zeggen geïnteresseerd te zijn om vaak met de fiets te komen een 'vloot' van vijf fietsen kunnen leasen. Vervolgens wordt (door QicQ) met behulp van een track & trace-systeem het gebruik zorgvuldig bijgehouden, waarna de vloot uiteindelijk op maat kan worden gemaakt. Bovendien zijn de leasecontracten flexibeler dan gebruikelijke, namelijk per maand aan te passen of op te zeggen.

Je vraagt je af waarom de weg niet al zwart ziet van de Stromers. Volgens Odette Oostindiën van QicQ komt dat doordat bedrijven in hun vervoersbeleid conservatief en niet-flexibel zijn. 'Regelingen voor openbaar vervoer en auto bestaan. Voor het leasen van een fiets of het gedeelde gebruik ervan moet de HR-afdeling nieuwe regelingen ontwerpen; dat vinden ze vaak vervelend.'

Speed-pedelecs zijn fietsen waarin een elektromotor is verwerkt. Die motor gaat werken zodra er druk op de pedalen wordt uitgeoefend. Net als bij een e-bike, inderdaad. Maar waar die tot 25 km/u trapondersteuning biedt, doet een speed-pedelec dat tot 45 km/u. Daarmee valt de fiets volgens de Europese regelgeving onder de snorfietsen. En dus heeft de ST2 een (blauwe) kentekenplaat en een kentekenbewijs. Dat de speed-pedelec in dezelfde klasse zit als de snorfiets, die niet harder dan 25 km/u mag, komt door het vermogen van de motor. Oftewel, grofweg: de motor doet de helft en de fietser doet de helft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden