Advertentie van Volvo

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van de Volkskrant zijn hier niet bij betrokken.

De strijd om duurzaamheid: hoe autobouwer Volvo stopte met ‘navelstaren’

Autofabrikant Volvo wil klimaatneutraal zijn in het jaar 2040. Hoewel dat klinkt als een mooie belofte voor de verre toekomst, behoren de plannen van het merk tot de meest ambitieuze uit de auto-industrie. ‘Ook wij hebben ons te lang schuldig gemaakt aan navelstaren, maar inmiddels voelen we het in elke vezel van ons bedrijf: oprechte duurzaamheid is de enige juiste weg voorwaarts.’

null Beeld Anders Kärrberg, ‘Head of Global Sustainability’
Beeld Anders Kärrberg, ‘Head of Global Sustainability’

‘Het klimaatdebat moet zich meer focussen op de korte termijn. Onze strategie richt zich op 2040, maar we zetten heel bewust doelen voor 2025. Dan moet de gemiddelde CO2 uitstoot van onze Volvo’s met 40% zijn verminderd.’

Anders Kärrberg, Head of Global Sustainability bij Volvo, licht toe dat de strategie op drie pijlers leunt. ‘Ten eerste voorzien we alle modellen van elektromotoren. Die zorgen ervoor dat de schadelijke uitstoot van de auto’s omlaag gaat.’ Als gevolg van deze keuze biedt Volvo nu van elk model een plug-in hybride aan en introduceert het merk dit jaar nog de volledig elektrische XC40 Recharge P8 AWD. ‘Ten tweede willen we de productie volledig circulair maken en ons derde doel is om op ethisch vlak de leider te worden. We willen het voorbeeld zijn op het vlak van duurzame mobiliteit, onder meer door transparantie te bieden bij alle toeleveranciers.’

Omslag

Ironisch genoeg was het dezelfde Kärrberg, toen ook in dienst van Volvo, die in 2012 zijn twijfels uitte over elektrische auto’s (EV’s). Het merk staakte de productie van de C30 Electric wegens gebrek aan draagvlak, Kärrberg voorspelde dat de markt voor EV’s in 2020 ‘rond één à twee procent’ zou zijn. Inmiddels, acht jaar later, voorzien recente studies van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een marktaandeel van zo’n 22%.

‘Dat voortschrijdende inzicht zorgde voor een complete omslag bij Volvo’, verklaart Kärrberg. ‘We hebben niet altijd goed genoeg gekeken naar de wereld om ons heen, maar binnen tien jaar hebben we ons opnieuw uitgevonden. Meer dan ooit weten we: oprechte duurzaamheid is de enige juiste weg voorwaarts.’

null Beeld Volvo Recharged
Beeld Volvo Recharged

De hele keten

Om de doelen te bereiken moet Volvo ‘de hele keten’ verbeteren, meent Kärrberg. ‘Van de productie tot het gebruik van een auto, alles moet duurzamer. Daarom werken we alleen met toeleveranciers die hernieuwbare energie gebruiken, bestaan onze interieurs in 2025 voor 25% uit gerecyclede plastics en gaan we uiterst kritisch om met onze grondstoffen.’

‘Neem aluminium: de gemiddelde CO2-uitstoot om één ton aluminium te produceren ligt wereldwijd op 17 ton CO2. In China is dat 20 ton, in Europa 7 en in Noorwegen 4 ton. Kies je hergebruikt aluminium, dan is de uitstoot ongeveer 0,9 ton. De mix aan materialen kan een enorm verschil maken, dus ook dat nemen we zeer serieus.’

De journalisten van de Volkskrant zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden