Nieuws Stint

De Stint mag na wat aanpassingen komend schooljaar weer rijden

Met enkele aanpassingen mag de Stint vanaf komend schooljaar weer de weg op. De elektrische bolderkar werd vorig jaar verboden na een dodelijk ongeluk.

De Stint achter slot en grendel in de schuur bij kinderdagverblijf de Belhamel. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

De Tweede Kamer is dinsdag akkoord gegaan met de aanpassingen die minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) wil laten doorvoeren aan de Stint. De elektrische bolderkar moet voldoen aan strengere technische eisen en er komt beter toezicht op het voertuig. Daarnaast wil de minister het aantal passagiers beperken tot acht. Het gaat om een tijdelijke regeling, zodat de Stint na de zomer weer de weg op kan. Voor verregaande maatregelen als een mogelijke helmplicht en een rijbewijs moet de wet worden aangepast, dat kan enkele jaren duren. 

De elektronische bolderkar werd in oktober van de openbare weg verbannen na een dodelijk ongeluk bij een spoorwegovergang in Oss. Daarbij kwamen vier kinderen om het leven. Van Nieuwenhuizen uitte forse kritiek op het bedrijf achter de Stint. Dat ontkwam ternauwernood aan een faillissementKinderopvangverblijven uitten hun ongenoegen over het verbod op het voertuig, dat door hen werd gebruikt voor het vervoer van kinderen. De brancheorganisatie vreesde voor hoge kosten en onveilige situaties als zij zouden moeten terugvallen op taxi’s of het openbaar vervoer. 

Aanbevelingen

In november zette Van Nieuwenhuizen de deur weer op een kier door te stellen dat er een mogelijkheid was dat ‘een vorm van de Stint’ ooit weer zou kunnen terugkeren op de openbare weg. TNO deed een maand later enkele aanbevelingen om de bolderkar veiliger te maken. Zo stelde het onderzoeksinstituut voor om de Stint niet meer op de motor te laten remmen, maar remmen op de voor- en achterwielen aan te brengen.

Begin dit jaar gaf Edwin Renzen, de fabrikant van de Stint, al aan dat het aanpassen van de drieduizend Stints logistiek, technisch en financieel gezien een groot project zal worden. Hij moet de karren terughalen, demonteren en voorzien van nieuwe onderdelen. Vervolgens moeten de wagens weer gekeurd worden. 

Ondertussen doen het Openbaar Ministerie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) nog onderzoek naar het ongeval in Oss. Mogelijk leiden de uitkomsten van dat onderzoek weer tot nieuwe aanpassingen. 

Het bedrijf achter de Stint heeft in oktober faillissement aangevraagd. Een reconstructie van de weken na het dodelijke ongeval met zo’n elektrische bolderkar in Oss, dat de onderneming in een vrije val deed belanden. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden