De stille kracht van de BMW i3

De actieradius van e-auto's is flink opgepept. Toch was de reis naar Twente in de BMW i3 een hachelijke onderneming.

De i3 is een opmerkelijk vormgegeven auto.Beeld afp

Werden we toch nog overvallen door actieradiusangst, een fenomeen uit de begintijd van de elektrische auto, toen die niet veel verder kwam dan 100 kilometer, en bestuurders geregeld met dichtgeknepen billen op zoek waren naar een schaarse laadpaal. Actieradiusangst is niet langer een erkende aandoening, nu fabrikanten hun e-auto's voorzien van accu's die je 300 kilometer of verder brengen.

Neem de Opel Ampera-e die binnenkort verschijnt: 500 kilometer haalt-ie. De opgeflufte Renault Zoe 400. De opgepepte Nissan Leaf 250. De nieuwe Hyundai Ioniq (zie hierboven) 280. De elektrische kleinwagen van BMW, de i3, heeft onlangs een grotere accu gekregen en haalt daarmee 300 kilometer. Allemaal waarden waarmee je in Nederland prima uit de voeten kunt. Alleen: niemand haalt ze. De zuinigste i3-rijder op de Duitse website Spritmonitor komt op een actieradius van 260 kilometer. Het gemiddelde is 220 kilometer, een afstand die BMW zelf ook realistisch noemt.

Laatste restjes stroom

Wij moesten van Amsterdam naar Hof van Twente, kortweg Goor, een afstand van 145 kilometer. Eitje voor de i3, zou je zeggen. Het spannende was dat we de volgende ochtend vroeg weer terug moesten, dus de accu moest vol zijn. Opladen bij het logeeradres ging niet wegens het ontbreken van een bereikbaar stopcontact. Goor telt volgens de BMW-app een laadpaal, die altijd vrij leek. Na aankomst ontdekten we waarom: de 'openbare' laadpaal bevond zich achter een hek. Dat op slot zat.

Dus reden we op de laatste restjes stroom naar het naburige Hengevelde, dat ook een laadpaal heeft. Alleen werd er niet geladen met de beloofde 11 kilowatt, maar met een miezerige 4, waardoor een volle accu acht uur zou duren. Dus zat ik drie uur in de auto te wachten tot er voldoende prik was om de volgende ochtend de snellader langs de autoweg te bereiken.

Uitkomst: het lukte. Maar waarom ging het laden zo traag? Dat komt, zegt BMW Nederland, doordat per ongeluk een verkeerde kabel was meegegeven. Die kon het stroomgeweld niet aan. Aan de i3 lag het niet, want die was uitgerust met een snellaadpakket. Weten we dat ook weer.

Gereden

BMW i3 met 33 kWh accu
Verbruik gemiddeld 17,5 kWh tijdens de test, in de stad is 14 haalbaar. Opmerkelijk dankzij het gebruik van vezelversterkte koolstof is de i3 relatief licht: 1.220 kilogram. Prijs vanaf 36.769 euro, gereden versie 54.434 euro.

Fijne ontwerpoplossingen

De i3 is een opmerkelijk vormgegeven auto. Sommigen noemen hem lelijk. Maar wat de i3 van buiten misschien ontbeert, maakt hij van binnen meer dan goed. Ondanks zijn geringe omvang is hij ruim. Er kan met gemak een gezin van vier met bagage mee. Het interieur is fraai. De stoelbekleding is deels gemaakt van gereïncarneerde petflessen. Het dashboard is van bamboe. Er loopt van links naar rechts een plankje sierlijk gewelfd eucalyptushout. Het voelt fris en duurzaam.

De i3 kent fijne ontwerpoplossingen. De kleine achterdeuren gaan 'naar de verkeerde kant' open gaan, waardoor instappen makkelijker gaat. Opvallend is ook hoe stil hij is. Natuurlijk, want elektrisch. Maar zelfs elektrische auto's maken geluid bij het optrekken, een gierende fluit, alsof er hoogspanning door de koets wordt gejaagd. De i3 is stil. In de stad hoeft het rempedaal nauwelijks beroerd: de auto mindert vrij stevig vaart als het gas wordt losgelaten. Het gaspedaal dient dus ook als rem. Vergt enige oefening en is dan prettig.

Is er iets niet goed? Het navigatiesysteem. De kaarten zijn verouderd (geldt voor bijna elke nieuwe auto) en het vinden van een laadpaal werkt omslachtig. Goed kijken bij Tesla en de navigatie een volgende keer graag hoger op de prioriteitenlijst zetten. In de week dat we hem reden, heeft de i3 ons hart gestolen. In de Randstad is hij ideaal vanwege de vele laadpunten en zijn handzaamheid. In landelijke gebieden is opladen soms nog lastig en moet je vertrouwen op de snelladers van Fastned langs de snelweg, al is het oosten ook hier matig bedeeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden