De stille dood van allesvoornop.nl

Voor niets gaat alleen de zon op - ook in Smurfenland. Ouders met kinderen sloegen vorig jaar bezorgd alarm toen ze op de afschriften van hun creditcard betalingen ontwaarden die ze niet konden plaatsen. Wanneer hadden ze in hemelsnaam een kruiwagen smurfberries gekocht voor 44,99 euro? Wat waren die smurfberries eigenlijk?


Bij betere bestudering van de rekening kwam de smurf uit de mouw. De bessen bleken het virtuele betalingsmiddel in Smurf's Village, een nieuwe game voor de iPhone. Het spel is gratis. Maar als kinderen hun eigen stekje in het dorp van het blauwe dwergvolkje willen uitbreiden, moeten ze voor een groter huisje of meer bomen betalen in smurfbessen. Die schaf je aan vanuit het spel. Dat was de reden waarom ouders niet in de gaten hadden dat hun creditcard werd geplunderd, terwijl het kroost zoet op de achterbank zat te spelen met mama's smartphone.


Maar ook voor papa en mama werd deze week weer eens duidelijk dat 'onbeperkt' en 'gratis' hun grenzen kennen. T-Mobile maakte bekend dat het een proef doet met een systeem dat op piekmomenten automatisch het zwijgen oplegt aan toepassingen die veel dataverkeer voortbrengen. De aanbieder denkt aan het tijdelijk beperken van videobellen of het mobiel bekijken van YouTube-filmpjes, ten faveure van gewoon bellen en sms'en. T-Mobile schaft het principe all you can eat niet af, maar zet af en toe het buffet minder vol.


Ook Mozy draait de kraan dicht. Het bedrijf in Pleasant Grove (Utah) biedt een online back-updienst, een plek op internet waar je kopieën stalt van computerbestanden die je voor geen goud in de wereld wilt kwijtraken. Mozy telt wereldwijd meer dan een miljoen klanten. Die kunnen sinds 2006 voor slechts 4,99 dollar per maand via internet onbeperkt documenten, foto's, filmpjes en muziek wegzetten.


Aan dat principe maakt Mozy met ingang van volgende maand een eind. Het tarief blijft gelijk, maar voor die 4,99 dollar valt nog maar 50 gigabyte te 'back-uppen', liet het bedrijf dinsdag weten. De reden: de harde schijven in de computers van consumenten kraken onder het gewicht van foto's en videobeelden in steeds hogere resoluties - en de opslagservers van Mozy waarop de kopieën staan van die pc's kraken mee.


'Andere diensten hebben maatregelen genomen zoals het afknijpen van de bandbreedte. Of ze weren bestanden van een bepaalde omvang, of sluiten sommige bestandsformaten uit', stelt Mozy. Het bedrijf zegt voor een andere aanpak te opteren die de keuze aan de consument laat. 'We willen dat jullie besluiten wat je wilt kopiëren en in ruil daarvoor biedt Mozy de best denkbare service zonder verborgen beperkingen.'


Mozy is niet de enige webservice die tolpoorten optrekt. Readability is stukje software dat in een muisklik een webpagina met toeters en bellen terugbrengt tot een wit vlak met tekst en een enkele foto. De insteekmodule voor webbrowsers is populair onder internetters die webpagina's op hun computer willen opslaan om later te lezen.


Tot de toeters en bellen die sneuvelen als Readability een webpagina te grazen neemt, zijn de advertenties - tot chagrijn van de uitgevers. Dinsdag kondigde Readability aan dat het iets gaat terugdoen. Gebruikers kunnen een abonnement nemen op een verbeterde versie, voor minimaal 5 dollar per maand. De software slaat de gestripte webpagina's op zodat je ze overal online kunt lezen.


Readability belooft 70 procent van de opbrengsten over te maken naar de websites die een klant bekijkt. De software houdt bij welke online kranten, tijdschriften en blogs worden bezocht, en hoe vaak. Readability blijft de plug-in gratis aanbieden.


Naar de achterliggende motieven van Readability blijft het volgens deskundigen gissen. Er zijn meer internetdiensten die webpagina's van kranten en tijdschriften in een andere vorm gieten voor nieuwe toepassingen als de iPad, waarbij de advertenties sneuvelen of worden vervangen door die van de aanbieder van de service. Vorig jaar kwam New York Times in opstand tegen Pulse. Deze automatische knipselkrant voor de tabletcomputer van Apple veroorloofde zich in de ogen van de krant iets te veel vrijheden met zijn content.


Readability kon nog geen media noemen die 'ja' hebben gezegd tegen de nieuwe service. In The New York Times liet de hoofdredacteur van het online magazine Slate weten 'met liefde hun cheques te zullen verzilveren'. Maar als het aantal klanten aanzienlijk groeit, wil Jacob Weisberg met Readability onderhandelen, zo zei hij. Ongetwijfeld over hoeveel 'smurfbessen' het voorrecht om reclameloos te lezen mag kosten.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden