De skatehandrem

Op zondag 19 september 1999 braken talloze skaters tijdens hun Dam-tot-Dam-loop in de steile IJ-tunnel in Amsterdam hun nek, sommige bijna letterlijk....

Dit is zijn verhaal.

Op mooie dinsdagavonden in de zomermaanden is de wielerbaan in Oldenzaal geopend voor inline-skaters. Beginners kunnen er een paar skates huren, plus de nodige beschermers, om het eerst allemaal eens uit te proberen. Kopen is duur en kan altijd nog.

Twee jaar geleden reed op die baan ook ing. Tone Oudelaar zijn eerste rondje. Hij is productontwikkelaar bij de firma PowerPacker in Oldenzaal, groot in hydraulische systemen. Het skaten op die baan beviel hem niks, eigenlijk.

Oudelaar: 'Die baan glooit behoorlijk. Nou kan ik best een beetje schaatsen, dus de vlakke stukken was geen punt. Maar waar het naar beneden ging, had ik meteen het onplezierige gevoel dat ik geen enkele controle had over wat er gebeurde.'

Op de baan was dat nog tot dááraan toe. Maar Oudelaar, die inmiddels een enthousiast recreatieskater is geworden, bleef dat onbehagen ook op straat voelen. 'Bijvoorbeeld als je een afrit hebt die eindigt aan de straat. Zelfs als je geleerd hebt op techniek te remmen, kan dat nog lastig zijn', zegt hij.

Oudelaar, die voor zijn werk dagelijks nadenkt over hydraulische cylinders die vrachtwagencabines kantelen, cabrioletdaken openen en sluiten, ziekenhuisbedden optillen, had inmiddels zijn eigen idee. Iets op afstand bedienen, dat doe je met waterdruk, is zijn motto. Hij schetste wat, en zette op een vrije zondagmiddag in het protolab van PowerPacker een eerste probeersel in elkaar: een cilindertje waar een uitgeboord remblokje overheen valt dat met waterdruk naar buiten is te duwen.

Het blokje drukt als een wig tussen de twee achterste wielen van de skate, die daardoor remmen. Het remmetje is een paar gram licht en gemakkelijk op een bestaand skateframe te bevestigen.

Sindsdien rijdt hij er naar volle tevredenheid mee rond. Aan zijn riem heeft Oudelaar een injectiespuitje met ordinair water, dat via een infuusslangetje achterlangs de kniebeschermer druk kan zetten op het remblokje.

De remkracht is zelfs met het primitieve prototype al keurig te reguleren, meldt de uitvinder. Geblokkeerd heeft zijn remskate nog nooit.

Toen hij zijn succesje op de zaak besprak, ontstak de directie daar direct in enthousiasme. Men zag er wel een markt voor en wilde er meteen octrooi op nemen. Dat vond Oudelaar best, hij had immers al meer patenten op zijn naam, waarvan de kosten waren betaald door de Amerikaanse moedermaatschappij Actuant Corporation van PowerPacker. Die is daarmee ook de octrooihouder.

Dat geldt ook voor zijn skatehandrem, hoewel Oudelaar die feitelijk in zijn eigen tijd verzon. 'Wat ik met hydrauliek bedenk, is nu eenmaal van hen', zegt hij nuchter. 'De regel is dat je bij een octrooi dat op je naam komt, ongeveer duizend dollar krijgt. Dat lijkt me mooi zat.'

Na de octrooiering (nummer NL 1015340) heeft hijzelf eerlijk gezegd de lotgevallen van zijn skate-rem alweer een beetje uit het oog verloren. Oudelaar is tegenwoordig engineering manager bij PowerPacker en reist veel.

Een half jaar geleden, weet hij nog wel, heeft een collega met een aantal skatefabrikanten gepraat over een eventuele deal. We moeten de Duitse merken in de gaten houden, meent hij opgevangen te hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden