De Sjors-show

Sjors Peter - licht autistisch, 20, Brunssum - wil rapper worden en Man Bijt Hond helpt hem graag met zijn doorbraak. 'Die jongen weet best wat hij aan het doen is.'

Op de ochtend van de interviewafspraak neemt Sjors Peter zijn mobiele telefoon niet op. Ook niet na vijf keer bellen. Een paar uur later, bij de zesde poging, beantwoordt zijn moeder Ruth. 'We worden gek gebeld', zegt zij. 'Iemand heeft het nummer van Sjors op internet gezet.'


Die iemand had Sjors Peter (20) een bericht gestuurd op Facebook, waarin stond dat de beroemde Amerikaanse rapper Rick Ross een duet met Sjors wilde opnemen. Sjors had het geloofd en zijn nummer gegeven. Die iemand bleek een grapjas te zijn. Het nummer stond ineens online en Sjors werd platgebeld. 'Heel, heel vervelend', zegt Ruth aan de telefoon.


'Ik geloofde het, want het klonk allemaal heel echt', zegt Sjors een paar uur later, in de tuin van het rijtjeshuis in Brunssum waar hij met zijn ouders woont. Het is een paar uur later, en Sjors' vader, die ook Sjors heet, schenkt koffie uit een thermoskan. Chihuahua Prinsje rent rondjes in de tuin. 'Maar u komt dus een reportage maken voor in de krant? Zoals ik begrepen heb, krijg ik er zelf geen geld voor, toch? En jullie verkopen wel meer kranten. Daar gaat het om, of niet? Het maakt me niks uit hoor.'


Ruth: 'Kunt u dat zwart op wit zetten, voor de belasting? Dat Sjors er niks voor krijgt?'


Voor wie Sjors Peter niet kent, is het aan te raden om, alvorens verder te lezen, op YouTube het filmpje 'Rapper Sjors bij Man Bijt Hond' te bekijken. Daarin zien we onder andere dit:


Een verslaggeefster van het NCRV-programma belt aan in Brunssum. Sjors doet open. 'Man Bijt Hond op zoek naar de rapartiest Sjors Peter', zegt de verslaggeefster, die buiten beeld blijft en Sjors consequent met 'u' aanspreekt. Sjors laat zijn kamer zien en vertelt over zijn werk op een sociale werkplaats, waar hij dozen uitpakt en kaarten vouwt. Zittend achter een computer vertelt hij over zijn wens om door te breken als rapper en over de fans die hij al heeft verzameld.


Verslaggeefster: 'En moet ik dan denken aan drie fans, of aan vijftien, of aan?'


'Dan moet u eerder denken aan een paar honderd fans', zegt Sjors.


Verslaggeefster: 'Ah. Maarreh, da's nog niet genoeg hè, voor u?'


Dat is niet genoeg. En dus gaat Man Bijt Hond Sjors helpen met zijn doorbraak. Er wordt een clip opgenomen. De NCRV heeft - tot blijde verrassing van Sjors - twee schaarsgeklede danseressen uitgenodigd. Na het eten van een boterham vertrekt iedereen naar de opnamelocatie. Een open plek in het bos, uitgekozen door Sjors. Hij schraapt zijn keel en zegt: 'Net pindakaas gegeten, dus.'


Daarna vouwt hij zijn broekspijpen een stukje om en begint hij te rappen.


Bekende Nederlanders als Nicolette van Dam en Ben Saunders prezen het filmpje aan. Maar er was ook kritiek, van Nico Dijkshoorn bijvoorbeeld, die het item op Twitter 'genadeloos' noemde. 'Autisten voor lul zetten. Treurige televisie.'


Het filmpje ging viral en is inmiddels meer dan 750 duizend keer bekeken. De filmpjes die Sjors zelf maakte werden op zijn eigen YouTube-kanaal in totaal 200 duizend keer bekeken. In korte tijd verzamelde hij 4.500 Facebook-vrienden. Op zijn Facebook-pagina regent het pindakaas-grappen. Elk weekend staan er mensen voor de deur, meestal scholieren, die met Sjors op de foto willen.


'De laatste weken waren als een droom', zegt Sjors. 'Er waren momenten dat het zo snel ging dat ik dacht: ik kan het even niet meer aan. Maar ik ging toch door.'


Zaterdag volgt het voorlopige hoogtepunt: Sjors treedt op in de Time Out in Gemert, met acht zalen en een capaciteit van vijfduizend personen het grootste uitgaanscentrum van Nederland. Man Bijt Hond zal er ook zijn, voor het filmen van een vervolgitem. Sjors: 'Ik krijg een artiestenvergoeding van 136 euro. En eten en drinken. Dat is niet veel. Maar daar gaat het niet om. Weet je wat het is? Man Bijt Hond gaat me nog een keer filmen. Het levert mij weer kijkcijfers op. Het zal spectaculair worden.'


Ruth: 'Als het publiek enthousiast is, mag hij twee liedjes doen. Als ze niet enthousiast zijn, doet hij één liedje.'


Sjors: 'Ik ben de artiest en ik doe gewoon mijn ding. Ik ga er gewoon een hele show van maken. Net zoals een echte Justin Bieber. Ik moet me nergens iets van aantrekken, daar gaat het om. Mensen zullen misschien boe gaan roepen. Of pindakaas, pindakaas. Maar ik sta psychisch sterk. Over vijf jaar kan ik aan de top staan. Internationaal.'


Tijdens de vorige zomervakantie, met zijn ouders op de camping in Kroatië, begon Sjors met rappen. 'Er was een dag waarop ik niet wist wat ik moest doen en toen ben ik met rappen begonnen. Zomaar. Twee weken lang heb ik elke dag een uur gerapt. Ik ben erin blijven hangen en het is mijn leven geworden.'


In het werk op de werkplaats heeft Sjors dan ook weinig zin meer. 'Mijn ambitie is het niet. Het is werk voor mensen waar iets mis mee is. Ik ontwikkel me er niet en er zijn geen kansen. Ik zou liever in de groenvoorziening werken of dingen poetsen bij een fitnesscentrum. Maar ook daar wil ik eigenlijk niet aan denken. Ik wil verder in de muziek. Over vijf jaar kan ik aan de top staan.'


Zijn ouders denken dat hij een kans maakt en maken zich geen zorgen over de plotselinge aandacht voor hun zoon. 'Hij is oud en wijs genoeg', zegt Ruth. 'In het begin, daar ben ik eerlijk in, vonden wij het weleens geschreeuw. Maar het schijnt aan te komen bij de jeugd. We bemoeien ons nergens mee.'


Ondertussen wordt Sjors sinds het filmpje geregeld benaderd voor optredens in discotheken en cafés. Hij heeft geen manager en eigenlijk ook, zoals hij zelf zegt, 'geen verstand van financiële zaken'. Wel zegt hij na het nepaanbod van Rick Ross goed op te letten. 'In de discotheek kwam er een jongen naar me toe die zei dat hij mijn manager wou worden. Dat zal wel, dacht ik. Ik ga het maken en zij willen dadelijk het geld pakken. Daar trap ik dus niet in.'


Sjors is licht autistisch en werkt daarom op een sociale werkplaats, zeggen zijn ouders. Zelf is Ruth huisvrouw, Sjors senior werkt in de groenvoorziening. Sjors is het niet eens met die diagnose. 'Ik vind zelf dat ik het niet heb, wat mijn moeder ook zegt. Ooit zei de dokter het, maar in die tijd was ik veel onrustiger dan nu.'


Op zijn kamer, op de eerste verdieping, laat Sjors zijn teksten zien. Dichtbeschreven velletjes papier, met plakband vastgekleefd aan de lichtblauw geverfde muren. Ze gaan over het leven van Sjors en over beroemd worden. Er staat een eenpersoonsbed, er liggen gewichten - Sjors gaat vier keer per week naar de sportschool en viel sinds hij daarmee begon 25 kilo af - en er staan drie vleessnijmachines, van het soort dat slagers gebruiken. Daar handelt Sjors in. 'Dit is mijn kamer. Dit zijn mijn sportspullen. Meer kan ik ook niet zeggen.'


Man Bijt Hond kwam Sjors al meer dan een jaar geleden op het spoor. Rik Beekwilder, nu stagiair bij het NCRV-programma, was de filmpjes van Sjors ooit toevallig tegengekomen. Tijdens een redactievergadering droeg hij de rapper aan als mogelijk onderwerp. 'Ik zag meteen dat hij heel gepassioneerd te werk ging. Waarom gaven we hem geen podium? Tijdens een vergadering zei ik: ik heb een rapper gevonden op YouTube, die de levensstijl van een Amerikaanse rapper ambieert, maar zelf in Zuid-Limburg woont. Dat vond ik een mooi contrast.'


Beekwilder stuurde Sjors een berichtje op Facebook. Die belde de volgende dag om kwart over zeven 's ochtends. 'Hij was heel erg blij. Hij zat vol vragen en zag het als iets heel groots. Hij zei: dit is waar ik op aan het wachten was. Ik heb dat niet ontkracht of bevestigd.'


Voor de opname belde Beekwilder 'een keer of zes' met Sjors en een keer met zijn ouders. 'Hij was vooral enthousiast over de clip die we met hem zouden gaan maken. Dat was mijn idee. Ik denk dat hij het filmen als heel prettig heeft ervaren. Het is een mooi compleet item geworden.'


Het programma Man Bijt Hond kende Sjors niet. 'Rik zei: het is gewoon een leuk programma waarin we de mensen nemen zoals ze zijn. Ik vroeg of de mensen belachelijk werden gemaakt, en hij zei nee. Dat klopt ook. Natuurlijk willen zij een programma maken om te lachen. Dat maakt mij niet uit, want ik ben op televisie gekomen. Daar gaat het mij om. Man Bijt Hond heeft mij niet belachelijk gemaakt. Dat heb ik zelf gedaan.'


Met name 'het pindakaas-incident', zoals hij het zelf noemt, zit Sjors dwars. 'Het rapgedeelte is goed. Maar als ik de rest van het filmpje zie, denk ik: niet goed. Ik was hartstikke zenuwachtig. Ik stotterde en zei zonder na te denken iets over pindakaas. De mensen hebben nu zoiets van: dat is Sjors. Terwijl dat helemaal niet zo is. Ik wil niks meer met pindakaas te maken hebben. Ik wil professioneel beroemd worden, en niet omdat ik bij Man Bijt Hond een keer pindakaas heb gezegd en zenuwachtig was.'


Ruth: 'Ze wisten niet wie Sjors was of hoe hij in elkaar zit. Er zaten dingen in het filmpje die lachwekkend moesten overkomen. Dat vind ik wel. Maar ik vind het niet erg, want het is een succes. Als Sjors het gezicht van pindakaas zou worden, zou ik dat geweldig vinden.'


Eindverantwoordelijk voor het item was Robert Hagenzieker, samensteller van Man Bijt Hond. Over de eerste opzet was hij tevreden, al stelde hij wel voor om de 'clip', grofweg de laatste minuut van het zes minuten durende item, 'iets flashyer' te maken. 'Het is clipachtiger geworden. Dat is ook leuk voor die jongen. Ik vond het een goed item.'


Dat Sjors licht autistisch is, leidde op de redactie niet tot andere overwegingen, zegt Hagenzieker. 'Als dat de toon van dit artikel wordt, bevalt me dat helemaal niet. Wij hebben wel vaker autisten in het programma. Als er één programma is dat weet hoe daarmee om te gaan, is het Man Bijt Hond. Natuurlijk vragen wij ons soms af: moeten we dit doen of niet? Maar bij dit item waren er geen ethische dilemma's. Die jongen kan optreden en wil graag aandacht. Hij weet best wat hij aan het doen is.'


Sjors gaat het nu om één ding: in het vervolgitem van Man Bijt Hond 'serieus' overkomen, door geen 'rare' dingen te zeggen en in de Time Out in Gemert een goed optreden te geven. Of, zoals hij zelf zegt: 'Zaterdag ga ik laten zien hoe ik echt ben.'


De Time Out in Gemert is een grote kubus op een nog veel groter parkeerterrein. Vanuit de hele regio wordt hier met speciale bussen het uitgaanspubliek, vooral jongens en meisjes van onder de 20, naartoe gebracht. Sjors werd benaderd door Jelle Hage, een gedreven dertiger die naam probeert te maken als dj. Dat doet hij onder zijn artiestennaam Jacob van Hage. 'In het Engels wordt mijn voornaam uitgesproken als jelly. Dat is geen succes.'


Hage benaderde Sjors via internet, vertelt hij tijdens een uitgebreide rondleiding door het uitgaanscentrum. 'Heel even dacht ik dat Sjors een acteur was. Ik zag een filmpje waarin hij rapte met op de achtergrond een koekoeksklok aan de muur. Die klok was zó mooi in beeld, dat ik dacht: dit is een hilarische grap.'


Time Out wil met alles de eerste zijn, zegt Hage. 'Sjors is hot, de mensen babbelen erover, dus proberen wij hem te boeken. Meteen. Zijn wij commercieel? Uiteraard.'


Tegelijkertijd maakt hij een serieuze zaak van de begeleiding van Sjors. 'Het gaat tegen mijn gevoel in om die jongen gewoon in het diepe te smijten. Dat kan ik niet - ik ben vader van drie kinderen. Ik heb hem twee keer uitgelegd dat het met twee of drie liedjes echt wel klaar is, want niet de hele zaal staat vol met Sjors-fans. Hij zei: maar ik bepaal toch zelf hoe lang ik optreed? Nee dus. Dat moet hij begrijpen. Ik ga hem uitleggen dat ik niet wil dat hij belachelijk wordt gemaakt. Maar ik heb zelf ook geen idee wat ik kan verwachten. Het wordt óf hilarisch of heel erg onnavolgbaar.'


Om 23.35 staat de Man Bijt Hond-crew voor de deur. Sjors en zijn ouders zijn vertraagd, want de oude Mercedes van Sjors senior kan maar 80 kilometer per uur. Hage overlegt buiten met de verslaggever van Man Bijt Hond over het optreden. Sjors zal op een klein, op en neer bewegend podium komen te staan, tussen het publiek.


Hage: 'Dat is om te voorkomen dat de mensen met hun rug naar hem toe gaan staan. Dit is Brabant. Als ze het niet leuk vinden, draaien ze zich om.'


Verslaggever: 'Gooien ze ook met bier?'


Hage: 'In het ergste geval.'


Verslaggever: 'Ik kom nooit op dit soort plekken. Je hoort wel eens van die verhalen dat ze in de provincie met bier gooien.'


Hage: 'Het optreden duurt maar even. Dat moet ik Sjors nog gaan uitleggen. Ik weet niet of we dat on camera of off camera doen.'


Verslaggever: 'We doen alles on camera. Dan kijken we later wel hoe of wat.'


Hage: 'Ik moet de avond bewaken. Maar als er tweeduizend man voor zijn neus staan die allemaal een handtekening willen, mag hij van mij een show van een half uur geven. Toen we op de sociale media bekendmaakten dat hij zou komen, waren de reacties: Dat meen je niet! Dit moet ik zien! En ze hebben het over pindakaas, natuurlijk.'


Verslaggever: 'Dat vindt hij niet zo leuk, geloof ik.'


Hage: 'Snap ik. Maar daar kun je niks aan doen.'


Sjors zal niet uit zichzelf naar de artiestenentree lopen, verwacht Hage. 'Sjors denkt natuurlijk dat hij naar de hoofdingang moet en gewoon door mag lopen. Dus dat.'


Verslaggever: 'We laten het gewoon gebeuren. Wij weten dat, maar ik ga hem dat niet van tevoren uitleggen. Het gaat zoals het gaat.'


Hage: 'We mogen hem vooral niet uit zijn flow halen.'


Als Sjors arriveert, loopt hij met ouders en hondje inderdaad naar de hoofdingang. De crew loopt er achteraan. Daarna moet iedereen - inderdaad - weer terug, om het gebouw heen, naar de artiestenentree. In de kleedkamer voert Hage on camera het voorbereidende gesprek met Sjors. In principe doet hij drie liedjes. This is my life, I'm now in can be famous en Dit is mijn leven.


Ruth vraagt om een extra kamer voor Prinsje, want die mag tijdens het optreden niet mee de zaal in. 'Dat is slecht voor zijn oren.' Prinsje heeft een Schots geruit jasje aan. Ruth: 'Want ik wil niet dat hier iemand binnenkomt en denkt: daar loopt een rat.'


Tien minuten voor het optreden interviewt de verslaggever de ouders van Sjors. De danseressen komen binnen en kleden zich om. Dan is het 0.57 uur. Over een paar minuten begint het optreden. Er hangt een gespannen sfeer in de doodstille kleedkamer.


Sjors senior: 'Kent er niemand een leuke mop ofzo?'


Sjors: 'Het is groen en het zit op een hek. Verf.'


Gelach.


Sjors senior: 'En nou die met die wasmachine, vertel die eens.'


Cameraman: 'Er zit een man op de bus te wachten. Zegt die buschauffeur: hé, kom er eens af.'


Iets langere pauze. Gelach.


Daarna zegt Sjors senior tegen zijn zoon: 'Je moet wel je best doen, dalijk.'


'Jaja', zegt Sjors.


De danseressen komen omgekleed hun kleedkamer uit. 'Dit zijn de danseressen', zegt Hage tegen Sjors. 'Is dat goedgekeurd?'


'Zeker', zegt Sjors. 'Ze zijn zeker goedgekeurd.'


Het is 1.00 uur als iedereen de zaal in loopt. Daar is het donker, vol. Door de speakers klinkt Ik ga hard van The Partysquad. Een donderslag. Sjors staat op het podium. Hij rapt alsof zijn leven ervan afhangt. Zwaait met zijn armen, bedankt de fans die helemaal speciaal voor hem naar de Time Out in Gemert zijn gekomen. Hij schudt handjes met het publiek. Sjors senior staat glimlachend aan de bar.


Na zeven minuten is het voorbij. Sjors gaat met fans op de foto. Meisjes gillen. Sjors, tien minuten na afloop: 'Ik heb mezelf echt overtroffen. Dat zeg ik niet omdat ik het zelf ben, maar omdat ik dat echt vind. Het ging helemaal vanzelf. Ik heb vanavond mijn ding gedaan voor de mensen. En daar gaat het om.'


Man Bijt Hond met het item over het optreden van Sjors wordt op 7 mei uitgezonden.


Beeldbepalend

Man Bijt Hond is een van oorsprong Vlaams televisieformat uit 1997. In Nederland is Man Bijt Hond (NCRV) sinds 1998 vijf dagen per week op televisie. Het programma bestaat uit items van een paar minuten, over alledaagse nieuwtjes en onbekende, maar opvallende mensen. In 2011 won de Nederlandse Man Bijt Hond op het Gouden Televizier-Ring Gala de prijs voor meest beeldbepalende televisieprogramma in 60 jaar Nederlandse televisiegeschiedenis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden