De 'Shriek' gaat door merg en been

Bridgers genieten van de schoonheid van het spel maar offeren dat genoegen graag op voor het zoet van de overwinning....

Supporters en andere belangstellenden verdringen zich bij zo'n groepje om het uitslaan van nabij te volgen en de opwinding te proeven. Spottend commentaar en vluchtige analyses van druk gesticulerende spelers verlevendigen het dikwijls zo nerveuze tafereel.

Een door Zia Mahmood voor het eerst beschreven fenomeen bij het uitslaan is de 'Shriek'. Dit refereert aan de woeste schreeuw van plezier die de spelers slaken vanwege een fel begeerde overwinning. Deze ontlading van spanning is het hevigst na een belangrijke knock-out wedstrijd waarin één imp al voldoende is om de tegenstander uit te schakelen. Niets deprimeert meer dan luide vreugdekreten uit de hoek van de tegenpartij. Het gaat door merg en been.

De halve finales van de Meesterklasse-viertallen gebeuren op knock-out basis. Modalfa had aan zes van de zeven zittingen van twaalf spellen genoeg om Pegasus onder de voet te lopen. Bij de Lombard tegen het Hok bleef de strijd spannend tot en met het laatste spel. Na het uitslaan een opgelaten stilte in beide kampen. Nergens de verwachte Shriek. Het Hok won weliswaar maar de Lombard ging vanwege een carry-over door naar de finale. Deze carry-over wordt bepaald via de eindstand van de voorronde. Het Hok won overigens ook daarin van de Lombard dat echter tegen teams die inmiddels al zijn gedegradeerd forser uithaalde. De winnaar van het zware gevecht kreeg te horen dat hij zonder prijs naar huis kon terwijl helpers de groggy verliezer oplapten en de lauwerkrans omhingen. Niemand juichte van harte. De winnaar als verliezer en andersom. Het is en blijft een raadsel waarom deze onbevredigende situatie nooit is afgeschaft. De spelers hebben gewoon recht op het heerlijke moment van de Shriek.

Tijdens de Lombard tegen het Hok leverden boeiende af- en tegenspeelproblemen volop gespreksstof op. In diagram 1 een 4* met veel haken en ogen.

Zie diagram 1

west noord oost zuid

-- -- -- 1*

pas 1* pas 1*

pas 1SA pas 2*

pas 4* pas pas

pas -- -- --

West kwam uit met *V, door zuid getroefd. De leider ging verder met *A en *H, getroefd door west die harten continueerde. De leider liet nog steeds *A in de dummy liggen en troefde wederom in zuid om een kleine klaveren te spelen. West gooide harten af, getroefd met *6 in de dummy. Zuid nam nu *A mee, een klaveren uit zuid weg, incasseerde *H en *A en troefde een harten in zuid. De laatste klaveren, west troefde voor met *H en kon niet verhinderen dat zuid nog twee slagen met *AB maakte.

Het was de kibitzers duidelijk. West kon beter na de klaverenintroever schoppen naspelen om verdere introevers te verijdelen. De leider zegeviert ook bij dat tegenspel; hij wint *V met het aas en gaat met schoppen van slag naar *H in west. Deze speelt harten; de leider neemt *A en speelt *10, oost en zuid duiken in en west maakt *B. Zuid houdt *H in zijn hand om *9 van west op te halen en steekt met de derde ruiten over naar *A voor de twee ruitenslagen.

De kritiek op het tegenspel verstomde nog niet: Dan speelt west na *H troef voor *B in zuid! De leider vervolgt met *H, *A en een derde ruitenslag voor *B in west die alleen harten over heeft en, als stepping-stone, de dummy met *A aan slag brengt.

Ook het af- en tegenspel van 3SA in diagram 2 kregen ruime aandacht.

Zie diagram 2

west noord oost zuid

-- -- -- 1SA

pas 2* pas 2*

pas 3SA pas pas

pas -- -- --

West kwam uit met een kleine ruiten, *9, *10 en *V in zuid. De leider speelde in de tweede slag een kleine ruiten, *5, *6 en *8 in oost. Een belangrijk moment. Moest oost schoppen of harten naspelen? Ondanks de bekende vierkaart schoppen in zuid speelde oost een kleine schoppen. Met *V93 in west kunnen oost-west vier schoppenslagen oprapen. En misschien speelt zuid met *V987 niet direct *V. West won *8 met *V en speelde *H na, oost produceerde met *3 een ontmoedigend signaal en zuid dook als een man die niets in harten had. West speelde verblind toch harten door voor *B in zuid die *A meenam, overstak naar *V en de rest van de slagen claimde.

West liet het contract door dit naspel gemakkelijk maken, maar de leider miste ook een kans. Hij kon namelijk *H direct nemen, oversteken naar *V en de ruitenslagen incasseren. Bij het spelen van de dertiende en laatste ruiten (*2) ontstond de situatie van diagram 3.

Zie diagram 3

Oost moet een kaart afgooien en kan de klaverenstop niet afbreken. Oost moet dus wel *10 bijspelen; het maakt niets uit als je in het eindspel *10 voor een kleine harten omwisselt, die moet op dit moment ook weg. Zuid gooit *8 af en speelt schoppen uit de dummy. Oost wint, speelt klaveren voor *H waarna zuid schoppen speelt voor *A en vervolgens met *A en *B de laatste twee slagen maakt.

Om 4* in diagram 4 down te spelen moest oost een juiste taxatie van de zuidhand maken.

Zie diagram 4

west noord oost zuid

-- -- -- 4*

pas pas pas --

Op beide tafels een identiek biedverloop en dezelfde uitkomst: *8 voor *B in oost. Op de ene tafel speelde oost *A en speelde klaveren door, dit in de hoop op twee klaverenlagen, een introever en een tweede troefslag. De leider troefde met *10, troefde een harten met *B, gooide twee harten weg op *AH en de laatste harten op *H. West mocht troeven, waarna de leider de zes resterende schoppenslagen maakte.

De oostspeler op de andere tafel stelde zich een zuidhand voor waarmee een ander tegenspel dodelijk was. Oost wist dat zuid zeven of acht schoppen had en twee of drie klaveren. Dat liet slechts plaats over voor drie andere kaarten. Met een singleton ruiten, iets als 8*-2*-1*-2* is het tegenspel kansloos. Maar met een renonce ruiten maken oost-west wel een kans. Dan moet oost de singleton troef uit de dummy verwijderen. Oost speelde met die gedachte *V waarna de leider nooit verder kwam dan acht slagen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden