De Seat is niet meer dan een opgehoogde Ibiza en de Citroën valt op door zijn ronde vormen

Twee compacte crossovers: de Seat Arona en de Citroën Aircross. Ze zien er verschillend uit, maar presteren vergelijkbaar. Als de Arona z'n kop maar houdt.

De Seat Arona Beeld epa

Voordat Blik kort na elkaar twee compacte crossovers testte, de Seat Arona en de Citroën C3 Aircross, was de verwachting dat de Seat de stoerste van de twee zou zijn. Het Spaanse merk in Duitse (VW) handen laat zich voorstaan op zijn sportieve imago, terwijl de Fransen van oudsher vooral om hun comfort bekendstaan. Maar de Arona blijkt een zeikerdje. Want te pas, maar vooral te onpas, wordt de bestuurder gewaarschuwd voor 'gevaren' dan wel milieuonvriendelijk rijgedrag.

De Arona ziet overal obstakels: een abri van de tramhalte schuin linksvoor? Paal van een verkeerslicht schuin rechtsvoor? Kaartjesautomaat bij parkeergarage linksvoor? Schril gepiep en op het dashboard de tekst: 'Rijweg controleren.' Extra irritant: tijdens die overbodige waarschuwingen wordt de geluidsinstallatie enkele seconden zachter gezet.

En dan is er de terugkerende mededeling: 'Ecotip: schakeladvies opvolgen' als je wat laat opschakelt. Niks mis met een beetje benzine- en dus milieusparend rijden, maar bij 50 kilometer per uur al in de zesde versnelling, dat vindt de motor hoorbaar en voelbaar aan de vibraties in het stuur toch niet echt lekker.

Ondanks zijn gemiep laat de Arona zich inderdaad wat 'sportiever' door bochten sturen dan de C3 Aircross, maar dat lijkt in dit segment nauwelijks van belang. Hoe de fabrikanten ook hun best doen hun opgehoogde modellen af te schilderen als bij uitstek geschikt voor jonge, avontuurlijke mensen, het zijn vooral ouderen die ze aanschaffen. Vorig jaar was in Nederland 31 procent van de door particulieren nieuw gekochte auto's een compacte SUV/crossover. De groep kopers bestond voor 70 procent uit 55-plussers, die er gemiddeld rond de 30 duizend euro aan uitgaven.

Voor om en nabij dat bedrag heb je een leuke uitvoering van zowel de Seat als de Citroën. Beide testauto's waren voorzien van vrijwel alle mogelijke opties en kosten respectievelijk iets minder en iets meer dan 30 mille. Dan hebben ze rijhulpjes als cruisecontrol en achteruitrijcamera, (de Seat heeft ook een parkeerassistent), noodrem- en rijbaanassistentie. De laatste functie 'helpt' in de twee auto's slechts met een, daar is-ie weer, waarschuwende piep en is eigenlijk alleen maar irritant. Gelukkig kun je het uitzetten.

Blik test auto's, signaleert opvallende autozaken en doet daarvan elke twee weken verslag.

Downsizing is in bij de autofabrikanten. Om milieuredenen worden steeds meer modellen voorzien van kleine driecilinder turbomotoren. Maar het is Blik bij eerdere tests, en nu weer, opgevallen dat het benzineverbruik van die kleintjes in de praktijk tegenvalt. Niet rond 1:20, zoals de fabrikanten zeggen, maar eerder 1:13.

Ook motorisch zijn de Arona en de C3 Aircross aan elkaar gewaagd: driecilinders met turbo, een 1.2 liter voor de Citroën en een 1.0 voor de Seat. Van Seat kreeg Blik de lekker schakelende handbak mee, van Citroën de prima automaat. De meeste 55-plusser zullen de tijd van stoplichtsprintjes achter zich hebben gelaten, maar voor wie het toch wil proberen: dat wint de Arona.

In binnenruimte is eveneens weinig verschil. Voorin zit je in beide auto's prima, al had deze Blik-tester, met 1,80 meter toch niet de langste, er bij de Seat last van dat het rechterbeen tegen de middenconsole aan lag. Achterpassagiers worden niet verwend, maar dat is in deze klasse normaal en op niet al te lange ritten is het er goed uit te houden.

Veel overeenkomsten dus tussen auto's die qua design van binnen en buiten totaal verschillend zijn. De Seat is niet meer - en overigens ook niet minder - dan een opgehoogde Ibiza en lijkt daarmee op veel van zijn concurrenten. De Citroën valt op door de ronde vormen en lijkt het meest op een SUV, met zijn hoge motorkap à la Land Rover. Achter het stuur heb je ook meer het 'wie doet me wat'-gevoel dan in de Arona.

Seat en Citroën

Het interieur verschilt op dezelfde punten. De Seat heeft een no-nonsense strak Duits dashboard, met het haarscherpe en snel reagerende beeldscherm dat we van andere modellen uit de VW-stal kennen. In de C3 Aircross is het een vrolijkere boel; ronde vormen voeren de boventoon. De randen van de ovale ventilatieroosters kunnen worden opgefleurd met hetzelfde contrasterende kleurtje dat kan worden gekozen voor de koplampranden, de buitenspiegels en de 'jaloezieën' voor het achterste zijruitje. Het aanraakscherm heeft niet dezelfde kwaliteit als dat van de Seat, maar voldoet. Alleen jammer dat Citroën ook de bediening van de verwarming en de ventilatie in het scherm heeft ondergebracht. Blijft onhandiger dan echte knoppen.

Heeft Blik, na met elk van de auto's een weekje te hebben doorgebracht, een voorkeur? Niet echt. Wie op zoek is naar een compact hoge-instapmodel heeft aan zowel de Citroën als de Seat een prima auto. Het is een kwestie van smaak: Franse joie de vivre of Spaans in een strak Duits jasje. Met ingebouwde paniekzaaier.


Kleine motor, veel benzine

Gereden Seat Arona 1.0 EcoTSi Xcellence

Motor 1.0 benzine, 115 pk, 6 versnellingen handgeschakeld

Topsnelheid 182 km/u

0-100 9,8 seconden

Verbruik volgens opgave: 1:20, tijdens test: 1:14

CO2 113 g/km

Afmetingen 4,14 x 1,78 x 1,55 (lxhxb)

Prijs euro29.880 euro, vanaf euro19.450

Gereden Citroën C3 Aircross Puretech 110 S&S EAT6 Shine

Motor 1.2 benzine, 110 pk, 6 versnellingen automaat

Topsnelheid 183 km/u

0-100 10,6 sec

Verbruik opgave: 1:18, test: 1:13

CO2 126 gr/km

Afmetingen 4,15 x 1,74 x 1,64 (lxbxh)

Prijs euro 31.325, vanaf euro 19.990

Gereden Jaguar E-Pace R-Dynamic S P300

Motor 2 liter benzine, 300 pk,

Topsnelheid 243 km/u

0-100 6,4 sec

Verbruik opgave: 1:12,5

CO2 181 gr/km

Afmetingen 4,40 x 1,98 x 1,65 (lxbxh)

Prijs euro 80.310, vanaf euro 48.880

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden