De schone schijn van succes.nl

De internet-boys zijn terug, signaleerde het Volkskrant Magazine eerder deze maand. Terug van weggeweest, maar vooral terug naar waar ze vandaan kwamen: de zolderkamer....

Zelfs dát zit er niet meer in voor Tryllian. Het Amsterdamse softwarebedrijf was jarenlang de parel aan de kroon van de Nederlandse internetsector, en werd twee jaar geleden uitgeroepen tot ICT-bedrijf van het jaar. Vorige week werd het bedrijf voorlopige surseance verleend.

De rot zat al langer in deze grote belofte. Voor slimme programma's die via internet vraag en aanbod bij elkaar brengen, bleek weinig belangstelling. Tryllian had een chronisch tekort aan klanten. Dat schrok begin 2001 investeerders niet af. Zij pompten elf miljoen euro in het bedrijf. Pas in september trad er een directeur aan die de nadruk ging leggen op de verkoop.

Met de teloorgang van Tryllian verdwijnt het laatste bijna-succes van de Nederlandse internet-jongens. Toen Tryllian zijn elf miljoen euro binnenhaalde, publiceerde Smart Business een top-40 van beste internet-ondernemers (met Tryllian op 22). Het kostte moeite de lijst te vullen. In 1999 was er nog een top-100.

Het lijstje laat zich anno 2003 nog moeilijker maken. Van de spraakmakende namen van 2001 is het gros van de radar verdwenen of tot ruis gereduceerd.

Eigenaar Michiel Mol noemt zijn Lost Boys nog steeds 'het grootste internetbedrijf van Europa', maar verloor onderweg 850 van zijn 1500 'jongens'. De Nederlandse tak van BOL.com, de internetwinkel waar Bertelsmann van af wil, roept al maanden dat de onderhandelingen over een overname zich 'in de eindfase bevinden'. Uitgeverij Quote zette recent zonder dralen het internetblad Emerce buiten de deur. En alleen de tv-strapatsen van oprichter Adam Curry herinneren aan zijn opgedoekte breedbandbedrijf Jamby BV.

Wat resteert is aan de ene kant kleine bedrijven die dankzij internet een niche in een markt hebben gevonden. Zij tonen dikwijls een imponerende omzetgroei, maar zweven eeuwig rond het punt van break even.

Aan de andere kant zijn er de succesvolle internetloketten van gevestigde ondernemingen. De top-40 van 2001 telt er een stuk of tien. Bij Reed Elsevier stroomt het geld van de databanken binnen. De Rabobank, ABN Amro en ING pronken met miljoenen internetbankiers. Bij Wehkamp doet de website de papieren catalogus concurrentie aan.

Maar ook hier is welslagen niet vanzelfsprekend. Wie was er elfde op de lijst van 2001 van beste internetondernemers? Cees van der Hoeven. Het succes van Ahold bleek op boekhoudkundige lucht gebouwd. De digitale winkels, Albert en Peapod in de VS, hebben zelfs niet de schijn van succes mogen smaken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden