De 'Ryanair-trein' moet Britse platteland beter bereikbaar maken

Ze bezitten de paardenkracht van een flinke vrachtwagen, zijn hooguit 18 meter lang en wegen maar 28 duizend kilo, inclusief passagiers. En de prijs per stuk? Iets meer dan een half miljoen euro. Geen geld. De nieuwe Engelse minitreinen zijn in alle opzichten bijzonder. Hun doel: een nieuw leven schenken aan spoortrajecten die een halve eeuw geleden zijn opgeheven zijn, zo meldt The Times.

De 'no-frills'-trein werkt op een oplaadbare accu, net als de nieuwste generatie dubbeldekkerbussen in Londen.

Aan de fijnmazigheid van Britse spoornetwerk kwam in de jaren zestig een einde aan toen de beruchte spoorbaas Richard Beeching achtduizend kilometer aan spoorlijnen liet sluiten. Het ging om onrendabele lijnen. Bovendien was de toekomst aan de auto. Het zou een vernietigend effect hebben op het plattelandsleven. In de afgelopen jaren zijn enkele lijnen weer heropend, soms voor toeristentreintjes met stoomlocomotieven maar ook voor gewoon gebruik, zoals de Waverley-line in Schotland.

'No-frills'-treinen

Het probleem is dat het heropenen van de lijnen duur is, en dat de rijksoverheid zich liever richt op hogesnelheidslijnen: zulke megaprojecten spreken immers meer tot de verbeelding. Een consortium met onder meer Transport Design International en de Universiteit van Warwick werkt nu aan supergoedkope treinen. Het concept van de zogeheten 'no-frills'-treinen komt uit de luchtvaart, waar goedkope maatschappijen als Ryanair en Easyjet succes hebben met 'no-frills'-vluchten.

De minitreinen worden met technieken uit de auto-industrie opgetrokken uit staal, aluminium en koolstofvezel. Ze zullen rijden op oplaadbare batterijen, zoals de jongste generatie dubbeldeks bussen in Londen. Toiletten zijn er niet. Gemikt wordt op een snelheid van 80 tot 100 kilometer per uur.

Binnen twee jaar moeten de eerste minitreinen rijden. Het ministerie van Transport heeft al lijnen op het oog, waaronder Burton - Leicester, Aberystwyth - Camarthen, Portishead - Bristol en Ashington - Newcastle. Het verlangen om de in de jaren zestig veroorzaakte schade te herstellen blijft niet beperkt tot de 'Beeching-lijnen'. Al jaren wordt er gepleit om de indertijd gesloopte Euston Arch weer op te bouwen, de neo-Griekse poort die toegang verschafte tot het kopstation Londen Euston.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.