Architectuur Nieuw in 2019: vernieuwde Coolsingel

De Rotterdamse Ramblas krijgt in 2019 langzaam zijn nieuwe gestalte

De Champs-Eysées (Parijs) en de Ramblas (Barcelona): aan de inspiratiebronnen voor de metamorfose van de Coolsingel zal het niet liggen. Nu nog is de Rotterdamse boulevard vanaf het Hofplein langs Stadhuis, Bijenkorf en Koopgoot een bouwput, maar vanaf september krijgt de duurste Rotterdamse straat op het Monopolybord langzaam zijn nieuwe gestalte.

Impressie van de nieuwe Coolsingel ter hoogte van de Bijenkorf.

Had het autoverkeer hier de beschikking over twee rijstroken aan weerszijde van de trambaan, vanaf dit najaar resteert aan de stadhuiszijde nog maar één strook per richting. Door die halvering van het asfalt ontstaat aan de westzijde ruimte voor een brede, groene, esplanade. Die fase krijgt vanaf dit najaar gestalte met extra platanen, een breed fietspad en een zee van ruimte voor voetgangers. Begin 2021 moet de Rotterdamse Ramblas een feit zijn.

Autootje pesten, zegt de een. Had de Coolsingel niet helemaal autovrij kunnen worden?, vraagt de ander zich af. Architect Adriaan Geuze van het Rotterdamse, maar wereldwijd vermaarde ontwerpbureau West8 koos de gulden middenweg. ‘De trend is dat grote steden krankzinnig veel meer ­bezoekers trekken en minder ­auto’s’, zei hij in 2015 in de Volkskrant. ‘In Parijs hebben alle boulevards een baan ingeleverd voor fietsers en openbaar vervoer. Dat is prachtig, maar je hebt in de stedelijke ruimte van Europa een milde vorm van autoverkeer ­nodig. Mijn vrouw fietst ’s avonds laat liever over de Coolsingel dan over de autovrije Lijnbaan. Dat voelt veiliger.’

De Rotterdamse automobilist snakt intussen naar het eind van de renovatie van de Maastunnel, ook dit najaar. Sinds de zomer van 2017 kan je er alleen van zuid naar noord doorheen. De oudste afgezonken tunnel van Nederland was na 75 jaar toe aan een grootschalige renovatie. Het wegdek wordt vernieuwd, de betonrot aangepakt en veiligheidssystemen zijn gemoderniseerd.

Die heropening is wel een feestje waard – al was het om dat bij de opening 1942 geen festiviteiten waren – dat voelde weinig kies. De Duitse bezetter hield tegen het eind van de oorlog zelfs nog springstof achter de hand om de Maastunnel zo nodig op te blazen.

De politieke discussie over de bereikbaarheid van de Rotterdamse regio zal zich dit jaar gaan toespitsen op de exacte plek locatie voor een nieuwe verbinding (brug of tunnel) tussen de twee Maasoevers voor auto, fiets en openbaar vervoer. Alternatieven zijn tussen de Rotterdamse wijken Kralingen en Feijenoord of, oostelijker, tussen de gemeenten Ridderkerk en Krimpen aan den IJssel. Rotterdam hoopt op de eerste variant – een iconische buurman voor de Willemsbrug en de Erasmusbrug.

Dit wordt het nieuws in 2019

Wat staat er het komend jaar allemaal te gebeuren en wat gaat er veranderen? De komende week bespreken we elke dag een maand.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.