De rivier moet in Rotterdam echte verkeersader worden

Alles werd in de afgelopen eeuwen al eens vervoerd over de waterwegen in de zuidelijke Randstad, zoals Maas, Merwede, en Noord....

Van onze verslaggever

Hans Horsten

DORDRECHT

In die leemte wordt binnenkort voorzien. High Speed Ferry (HSF) en de Waterbus gaan na de zomer met zes catamarans twee snelle bootverbindingen rond Dordrecht opzetten. De Fast Ferry gaat de route Dordrecht-Rotterdam bevaren; in een halfuur wordt de reiziger afgemeerd aan de voet van de Erasmusbrug.

De vier schepen van de Waterbus leggen een nieuw netwerk van openbaar vervoer te water in de Drechtstreek; een regio met Dordrecht als hart. Deze stad telt bijna 300 duizend inwoners. Om de kans op succes van dit 'natte' alternatief voor de auto zo groot mogelijk te maken, worden de dienstregelingen van beide trajecten op elkaar afgestemd, en op tram, bus en metro.

'Als je in Sliedrecht woont en in Rotterdam werkt, vaar je in drie kwartier naar het centrum van deze metropool. Met of zonder fiets. Probeer tijdens de spitsuren maar eens in dezelfde tijd met je auto in de binnenstad van Rotterdam te komen', zegt M. Sprenger, directeur van HSF in Dordrecht.

Sprenger komt uit de wereld van de scheepvaart en werkte 23 jaar in de Rotterdamse haven. Hij heeft onlangs de zes catamarans bij een werf besteld. Met de aanbesteding is 22 miljoen gulden gemoeid. Ook is inmiddels begonnen met de aanleg van de kades in de zeven gemeenten die de boten aandoen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat draagt 13 miljoen bij.

De HSF-directeur voorziet een wedergeboorte van de rivier als dominante verkeersader. Hij wijst op de vlucht die de binnenvaart neemt. Dat moet volgens hem ook kunnen met reizigersvervoer. Sprenger wil met een mix van comfort, snelheid en continuïteit de verstokte automobilist naar het water lokken.

'We varen in een hoge frequentie. De Fast Ferry gaat twee keer per uur met een snelheid van 55 kilometer van en naar Rotterdam, met een tussenstop in Ridderkerk. De Waterbus zal uit Dordrecht elk uur vier keer heen en weer varen naar Papendrecht en Zwijndrecht, en twee keer in het uur pendelen tussen Hendrik-Ido-Ambacht, Alblasserdam Sliedrecht en Dordrecht.'

Sprenger wil dat de nieuwe veerdienst eerder het imago van de transatlantische cruisevaart gaat uitstralen dan die van het nostalgische pontje. 'Daarom zetten we ook modern materieel in. Schoon, ruim en veilig. De reizigers zitten in vliegtuigstoelen en kunnen onderweg tv kijken als ze willen. We denken al aan nieuwe vormen van service. Op de kade in hartje Rotterdam lever je een boodschappenlijstje in bij de steward en s' avonds staat alles klaar als je aan boord gaat.'

Op de Fast Ferry is plaats voor 150 passagiers en twintig rijwielen. Op de Waterbus kunnen 120 personen en 45 fietsen mee. Reizigers kunnen gewoon van de bestaande strippenkaart gebruikmaken. Om een indicatie te geven: een enkeltje van Dordrecht naar Rotterdam kost 5,40 gulden. De fiets meenemen komt op 1,50 gulden. Voor een jaarabonnement is een forens 1900 gulden kwijt.

HSF is opgesplitst in twee bedrijven. De Waterbus heeft als aandeelhouders de openbaarvervoersmaatschappijen VSN 1 en Stadsvervoer Dordrecht. In Fast Ferry participeren VSN 1, de gemeente Dordrecht en de reders Doeksen en Heymen Shipping Company. De geldschieters hebben hoge verwachtingen van het experiment: over drie jaar moet de Fast Ferry rond de 1350 reizigers per dag vervoeren, en de Waterbus tussen de 5500 en de 7500.

Sprenger erkent dat dit papieren prognoses zijn, verkregen uit enquêtes. In Nederland is tussen Velsen en Amsterdam wel een snelveer in de vaart, waar gebruik wordt gemaakt van opgeknapte draagvleugelboten. Betrouwbaar vergelijkingsmateriaal is voorhanden in het buitenland.

'In Hamburg is een identiek project een groot succes. Ook de snelboten die tussen de Zuid-Engelse kust en het eiland Wright koersen, zijn goed bezet. Een snelle bootverbinding in Londen werd echter een mislukking. De omstandigheden wijzigen in de toekomst sterk in ons voordeel. Rotterdam voert een steeds strenger parkeerbeleid. Nog even en overal moet je voor een parkeerplaats dik betalen. Dat speelt ons in de kaart.'

High Speed Ferry heeft van de provincie een concessie voor acht jaar gekregen. Na drie jaar beslissen de investeerders of ze met de bootverbindingen doorgaan. Sprenger ziet het er van komen dat het net van veerdiensten dan nog wordt uitgebreid. 'Van Capelle en Krimpen aan den IJssel vaar je in tien minuten naar Rotterdam. Vlaardingen en Schiedam idem dito. We zijn ook al in gesprek met de gemeenten Spijkenisse en Maassluis. Al deze plaatsen hebben met elkaar gemeen dat er veel forensen wonen en dat ze grenzen aan de dichtslibbende verkeersruit van Rotterdam.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden